Givare för solens intensitet oavsett moln?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sidewayz

Givare för solens intensitet oavsett moln?

Inlägg av sidewayz »

Hej!
Jag har en funderingar kring solen.
Om man vill göra en givare som känner av solens intensitet oavsett moln. Vad fungerar bäst i komponent väg? Är även nyfiken på om man har fler av denna komponent att kunna bestämma solens riktning med någon slags jämförelsekrets. Även vid moln. Trots moln så har solen en liten effekt som kommer fram ändå.
Jag har kollat lite på motstånd och diodtyp. Även mindre solpaneler.
Senast redigerad av blueint 14 augusti 2013, 01:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Solgivare
Användarvisningsbild
Andy

Re: Solgivare

Inlägg av Andy »

Solens riktning kan ju räknas ut i realtid vilket troligen blir mer exakt än att försöka känna av med UV, IR eller annan typ av givare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Att hitta positionen är simpelt. 4 givare sittande lite lutande. Bara ta diffen mellan dem. När de är som mest lika har du hittat den....
sidewayz

Inlägg av sidewayz »

Jag har varit inne på att skriva ett program som sköter det i realtid men jag tycker om statistik tyvärr :)

Om man skall jämföra flera dioder eller fotomotstånd. Typ 8 stycken och om en avviker dom andra negativt så kan man få en Open collector utgång som man kan använda som I/O. Är det lösbart?
larky
Kontakt:

Re: Givare för solens intensitet oavsett moln?

Inlägg av larky »

Googla på "heliostat"
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vill minnas att jag hade en solcell (minns inte storlek) och riktade den mot en mulen himmel där jag inte såg solen.

Spänningen varierade tydligt när jag vinklade solcellspanelen.
Jag tyckte att jag med ganska god precision kunde säga var solen var bara genom att se när spänningen var på max.
Så en solcell, två servon och en microkontroller med A/D-ingång :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ska man göra en grej som följer solen eller på annat sätt mekanisk riktar sig in är det ganska enkelt:
Man gör ett 'T' med 3 delar så att säga, alltså en skiljevägg mellan 3 sensorer och en lite tjockare överdel för att ge bättre upplösning.

De 3 sensorer kopplas sedan så att de två som monteras längs en vågrät linje kalibreras gentemot varandra och skillnaden mellan dom anger vilket håll de ska röras. Sedan finns det en sensor ledig, den jämförs på samma sätt med medelvärdet av de två andra (ett par motstånd för att skapa det medelvärde) och skillnaden styr sedan den andra axels rörelse.

Väldigt enkelt egentligen. Sedan kan man med rätt placering av sensorer och skiljeväggar och topp"skuggan" bestämma hur noga det ska vara, är det en mycket bra upplösning kommer den ju att röra sig jämt - men långsamt.

Koordinerar man det med en rimlig exakt klocka kan man bygga ett kompass som fungerar bra.
sidewayz

Inlägg av sidewayz »

@larky
En "Heliostat" verkar vara något i stil med det jag vill åstadkomma med givaren. Den skall jag läsa på lite om! Tack så mycket för tipset.

@
Solceller är ju alltid kul! Jag har byggt 2 större anläggningar på 32 och 36kw växelriktad uteffekt till elnätet :)

Hur löste du biten med att söka efter solen med bara en cell? Skrev du ett program till kontrollern
som körde servo motorerna tills den hittat ett optimalt läge igen?

@Icecap

Låter lite som det har jag funderat på faktiskt.

Jag har funderat på en solurs lösning om det skulle kunna fungera.
Man har en pelare i mitten med sensorer runt om. Man kombinerar detta med ett ur som säger till styrningen när den skall börja använda
soluret. När solen väl lyser över soluret kommer ingen av sensorerna att vara skuggade. Efter lite mindre än en timme
skuggas en eller två av sensorerna beroende på vilken vinkel solen har. Styrningen kompenserar detta med att
justrera lutningen på givaren tills alla sensorerna har samma mängd ljus på sig igen. Känsligheten hur ofta
den ändrar sig ställer man med pelaren i mitten. Vilket påverkar avläsningen av solens instrålningsvinkel.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har inte gjort något sådant än, jag bara höll i den och vinklade för hand och tittade på en multimeter, men som sagt, tyckte det räckte att vinkla en eller någon grad för att se att spänningen steg eller sjönk. Så ja, två servon som rör sig och letar efter ett maximum.
sidewayz

Inlägg av sidewayz »

Använde du 0-10V eller 4-20mÅ styrsignal till servo motorerna eller körde du dom bara med spänningsmatning?
sidewayz

Inlägg av sidewayz »

Jag har kollat runt litet angående min lösning och har kanske hittat en väg?

Jag hade tänkt mig 8 sensorer av något slag, låt säga ett fotomotstånd.
Om man gör 8st separata schmitt trigger kretsar alltså en till varje sensor
och tar referensspänningen från en separat sensor, alltså en 9:e så borde jag
få den funktionen jag är ute efter.
Och så borde man kunna kalibrera känsligheten med en liten pot.
Avviker någon av dom andra 8 från referensen så blir den triggern en I/O
som man kan använda i en logik sedan?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej, detta är inte ett svar på ursprungsfrågan men väl några tips om man är intresserad utav solen.

Jag vill bara tipsa om http://www.spaceweather.com/ där de aktuella solfläckarna syns, prognoser för norrsken publiceras osv.

Är du intresserad utav solens aktivitet så kanske ett Ha-Teleskop kan vara av intresse? De billigaste jag känner till heter Coronado PST.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Är intresserad av hur du löser detta men förstår inte riktigt det med referensspänningen. Skall det vara värdet ur en nionde sensor riktad hurdå?
sidewayz

Inlägg av sidewayz »

@stoffe

Kanske inget svar på frågan nej :) Men jag har stora ögon för det mesta och det kan säkert vara intressant. Och det ser ut att finnas underlag för statistik på sidan. Ett kärt ämne ;)

@hassefikonkasse
hm.. dom åtta sensorerna är ju undefär som en mindre avancerad handkontroll. Placerade i en ring runt en stav som ett solur till funktionen så skuggas någon av dom när solen ändrar vinkel. Däremot så skulle man ju kunna ha en nionde sensor av samma typ som är placerad på ett ställe på givaren som aldrig skuggas. Den skapar då en referens som dom andra sensorerna skall hålla. Är det då någon av de andra som inte håller referensen då den blivit skuggad så kommer ju komparatorn ändra I/O status till logiken eller programmet som justrerar givaren så att alla åtta sensorerna har samma värde som den nionde referens sensorn. Ingen av dom åtta skuggas mera :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

8 eller 9 sensorer? När det behövs 3? Nåja, om det gör dig lycklig är det dit val.
Skriv svar