Programmera parallellporten? Som en arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
TobiasEinarsson

Re: Programmera parallellporten? Som en arduino?

Inlägg av TobiasEinarsson »

Al_Bundy skrev:Om jag gör ett grafiskt program i C och GTK+ som har knappar ON och OFF. Med det programmet så kan jag skicka data till arduinon som startar eller släcker en lysdiod beroende om jag trycker på ON eller OFF i programmet?
Svar: Ja.

Har du ens läst sidan om seriell kommunikation till / från Arduino som postades tidigare i tråden?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Kaggen skrev:Det är ju du som får programmera arduinon hur den skall tolka kommandona. Du gör ett program för PC som skickar kommandon via serieporten och ett program för arduinon som läser tolkar dom och utför det som skall göras.

I videon jag länkade har du ju ett exempel på kod som tolkar kommandot c1 t.ex. Det är ju bara att modifiera det som du vill.

Det är alltså upp till dig att se till att det funkar.
Så c1 blir alltså byteskod t.ex 10010101 som skickas från USB-porten till arduino.
Men då förstår jag :)

Kan du rekommendera något bibliotek som kan kommunicera med USB-porten för C/C++?
Edit: Är LibUSB för C++ beprövat?
Senast redigerad av Al_Bundy 14 augusti 2013, 01:30:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TobiasEinarsson skrev:
Al_Bundy skrev:Om jag gör ett grafiskt program i C och GTK+ som har knappar ON och OFF. Med det programmet så kan jag skicka data till arduinon som startar eller släcker en lysdiod beroende om jag trycker på ON eller OFF i programmet?
Svar: Ja.

Har du ens läst sidan om seriell kommunikation till / från Arduino som postades tidigare i tråden?
Ja det har jag. Förstog inte så mycket. Jag är ingen datoringenjör direkt :) Är maskiningenjör.
TobiasEinarsson

Inlägg av TobiasEinarsson »

Nästa gång någon postar en länk, skriv då inte "Jag läste den" utan att samtidigt påpeka att du inte förstod vad det handlade om (om så var fallet).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Läst men ej förstått" brukar man säga då.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Al_Bundy skrev: Så c1 blir alltså byteskod t.ex 10010101 som skickas från USB-porten till arduino.
Nej.

USB använder ett rätt komplext protokoll, bland annat måste du bestämma vad det ska simuleras för enhet.

Om du simulerar en serieport så blir det nästan så, över själva USB-kabeln kommer det att skickas en massa data men i andra änden (efter "drivrutinen") kommer du att få ut det du stoppade in i andra änden.

Det blir enorm förvirring i tråden eftersom du verkar sakna en hel del grundläggande kunskaper om hur datorer och datakommunikation fungerar.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Al_Bundy skrev:Kan du rekommendera något bibliotek som kan kommunicera med USB-porten för C/C++?
Edit: Är LibUSB för C++ beprövat?
Alltså du behöver inte bry dig om sådana specifika USB bibliotek om du skall snacka direkt med "standard" arduino, även om du har den kopplad via USB. Arduino innehåller ett chip för USB->serial konvertering.

Med andra ord så från PCns sida så behöver du bara öppna en COM-port för vanlig serieöverföring mot arduinon. Du får ta reda på vilken virtuell COM port som arduinon lägger till när du ansluter den via USB kabel och sedan i ditt program (java eller C eller vad du nu vill skriva i på PC sidan) öppna den COMporten och skicka data.

Naturligtvis lär du innan detta ha gjort ett program för arduinon som lyssnar på arduinos serieport och behandlar inkommande data från PCn enligt dina önskemål.

Du behöver i arduinos fall inte bry dig om att den är ansluten via USB.
Skriv svar