Programmera parallellporten? Som en arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
säter

Re: Programmera parallellporten? Som en arduino?

Inlägg av säter »

Ok.
Mitt program körs på DOS.
Det förklarar det hela.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, det är bibliotek inblandandade, dock är de inkompilerade i programmet.
C-språket har inga som helst funktioner för hårdvara, av naturliga skäl, eftersom det skall kunna funka på vilken processor som helst, oavsett ålder.

Icecap, vilken kompilator, För att återgå, ovanstående gäller.

Att sedan BASIC som levererades med MSDOS och i vissa lägen även fanns i BIOSET kunde det, ändrar inte faktum, C har aldrig och kommer aldrig att kunna stödja hårdvara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

TomasL: Borland C++ 2.1 & 3.0 samt Turbo Pascal 6 & 7 hade (under DOS) INP() och OUTP() kommandon.

Men numera är det korrekt. Och det kvittar i grunden, TS behöver verkligen förstå datorer en hel del bättre innan det kan lyckas.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Jo, det är bibliotek inblandandade, dock är de inkompilerade i programmet."
Så kan det mycket väl vara.
Även biblioteket kan väl vara hemskrivet?

Jag vet att vill jag ändra från LPT1 till LPT2, måste programmet kompileras om.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Javisst, kan man skriva biblioteken själv, men när det gäller hårdvaran kräver det rätt stora kunskper om hur datorn fungerar (DOS), i Windows (NT-Kärnan och senare) krävs det förutom mycket stora HW-kunskaper även mycket stora kunskaper om hur Windows fungerar, samma gäller LINUX.
Så, nej det är inget man svänger ihop hur enkelt som helst, speciellt inte inom Win/Linuxvärlden.
Det är av den anledningen Speciella drivrutiner för Windows (till exempel för direktaccess till hårdvaran) ten.nderar att vara rätt dyra, typ 10k eller så för en serieportsdrivis, där du har full hårdvarukontroll över den, och kan köra direkt mot hårdvaran utan OS-inblandning. samt att de är relativt sällsynta inom LINUX-världen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Speciella drivrutiner för Windows (till exempel för direktaccess till hårdvaran) ten.nderar att vara rätt dyra"

Är det samma sak som Tecno talar om?
"Mach3 tar över kärnan i OS:et"

"de är relativt sällsynta inom LINUX-världen."
Borde det inte finnas en sådan rutin i LinuxCNC?

Ursäkta att jag går offtopic, men jag är också intresserad av hur det funkar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, det är väl så att dessa typer av program tar över helt och hållet, därmed sparkar de ut OSet, och skiter i det (i princip).
Typ gamla autocad (R9) som i princip laddade ett eget OS (Phar-Lap DOS-extender), för att kunna köras riktigt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Typ gamla autocad som i princip laddade ett eget OS (Phar-Lap DOS-extender), för att kunna köras riktigt."
Då är det nog så på mitt AutoCad.
Det har dessutom dongeln sitter i LPT-porten, så något special måste det vara.

Dessutom, till skillnad från DOS, följer det med en uppsjö med drivrutiner till alla möjliga skärmar, digitizers och plottrar.
Allt, inklusive programmet, ryms på en diskett. :)
Det är faktiskt inte mycket sämre än ett modernt 2D-cad.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Tackar för extra kunskap. Jag tror vi förstår varandra mycket väl, det är bara jag som inte har det bästa ordförrådet...bara på skohyllan :mrgreen:

Jag tror jag ska följa den där manualen där man skickar binärt kod till arduinon när den väntar på svar. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Ni vet inte hur det fungerar när man överför data från en USB port? USB har 5 volt i spänning. Blir det då ungefär "morsekod" under tidsintervall?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev: Det är faktiskt inte mycket sämre än ett modernt 2D-cad.
Nackdelen är ju att man inte kan prototypa i datorn lika lätt som man kan med 3D.

Al-Bundy, naturligtvis inte, det är ju USB-kommunikation, varför skulle det bli morsekod?
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

"Ni vet inte hur det fungerar när man överför data från en USB port? USB har 5 volt i spänning. Blir det då ungefär "morsekod" under tidsintervall?"

Det behöver du egentligen inte bekymra dig om. I arduinon finns bibliotek som sätter upp och tar emot data, likaså på PC. Du lär däremot se till att du ställer in serieportarna på arduino och PCn lika. Dvs normalt kan båda ställas in på t.ex. 9600 baud 1 stop bit och ingen paritetsbt. Resten sköter biblioteken om.

Finns massa kod på nätet om hur du sätter upp seriekommunikation med arduino. Likaså för Python, java, C eller vad du nu vill använda på PC sidan.

Nedanstående video visar t.ex hur du manuellt kan skicka tecken till arduino. Det enda du behöver göra förutom det är ett program som skickar commandona åt dig och eventuellt ett protokoll som talar om vad för data som skall skickas och hur, men det är ju beroende på vad du vill göra.

Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det är exakt så jag menar. Vi säger att jag gör eget program i C som skickar "c1" till COM eller vad det heter. Det fungerar också?

Exempel:
Om jag gör ett grafiskt program i C och GTK+ som har knappar ON och OFF. Med det programmet så kan jag skicka data till arduinon som startar eller släcker en lysdiod beroende om jag trycker på ON eller OFF i programmet?

Nu är ArduinoIDE gjort i java så dem använder inte samma bibliotek.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad själva IDE't är skrivet i spelar ingen som helst roll.
Det har inte ett smack med detta att göra.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Det är ju du som får programmera arduinon hur den skall tolka kommandona. Du gör ett program för PC som skickar kommandon via serieporten och ett program för arduinon som läser tolkar dom och utför det som skall göras.

I videon jag länkade har du ju ett exempel på kod som tolkar kommandot c1 t.ex. Det är ju bara att modifiera det som du vill.

Det är alltså upp till dig att se till att det funkar.
Skriv svar