Programmera parallellporten? Som en arduino?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Programmera parallellporten? Som en arduino?
Hörrö du skonasaren, läs på om parallellport hur det fungerar i en PC dvs blanda INTE ihop med några dongels från USB typ den du visar i bild.
Hur fungerar det på CNC-programet Mach3?FormerMazda skrev:MS-DOS och QBASIC.![]()
out(888, 255) //Tänder alla utgångar i "ena" gruppen.
Men i nyare operativ vetetusan som sagt.
> Om man har en sådan kabel som man kopplar in på sin dator och sen finns det även
> mjukvarustöd för hårdvaran. Då blir det exakt som vanligt...
Notera att "som vanligt" *INTE* betyder att du kan "kontrollera hårdvaran"!
Det betyder bara att du kan ansluta vanliga parallellkopplade enheter som
skrivare, scanners o.s.v och att deras drivrutiner kan skriva/läsa från dessa.
För att kunna komma åt och manipulera själva porten/pinnarna direkt så
krävs det att man kan skriva i kontrollregistren direkt. Det går inte på en
dongel (så klart), utan där krävs det att leverantören har specifikt stöd
för just det. Jag har för mig (som någon annan också sa) att FTDI har
(eller hade) stöd för detta.
Notera också att parallellport som sådan nog har passerat "bäst före" datumet.
Det finns idag ingen som helst anledning att bygga något nytt som använder
just en parallellport som "interface".
Kan du förklara för mig om det är möjligt att styra parallellporten med t.ex java eller C om man har t.ex en bärbar dator och en parallellportkabel som går via USB?tecno skrev:Hörrö du skonasaren, läs på om parallellport hur det fungerar i en PC dvs blanda INTE ihop med några dongels från USB typ den du visar i bild.
Jag tolkar som USB-2-Parallell fungerar inte styra med java.sodjan skrev:> Om man har en sådan kabel som man kopplar in på sin dator och sen finns det även
Men så parallell är alltså utgåt....jahap....måste hänga med utvecklingen då.

Men finns det något liknande då som är just en stor port med massa pinnar i?
Går ju alltid att googla lite också, här är en träff: http://stackoverflow.com/questions/2609 ... el-adapter
Kort o gott, tyvärr blir det nog rätt svårt, inte omöjligt. Frågan är väl kanske, vad vill du göra egentligen? Vad ska du styra? Finns ju många andra sätt att få tag i lite IOs till PCn som man sen kan styra från diverse högnivåspråk som te.x java.
Kort o gott, tyvärr blir det nog rätt svårt, inte omöjligt. Frågan är väl kanske, vad vill du göra egentligen? Vad ska du styra? Finns ju många andra sätt att få tag i lite IOs till PCn som man sen kan styra från diverse högnivåspråk som te.x java.
Kan du ge några exempel på I/O för PC. T.ex ett man kopplar in i USB eller något.
Arduino är en, men jag är inte säker på om man kan få arduinon att gå in i datorn, söka reda på hårddisken och läsa t.ex en textfil. Ta med textfilen och skriv ut den på en LCD skärm som är kopplad i arduinos utgångar.
ArduinoIDE -> USBkabel -> uC -> USBkabel -> datorns hårddisk -> Läsa textfil.text -> kopiera texten -> USBkabel -> uC -> LCD skärm.
Där uC är själva arduiniohårdvaran.
Arduino är en, men jag är inte säker på om man kan få arduinon att gå in i datorn, söka reda på hårddisken och läsa t.ex en textfil. Ta med textfilen och skriv ut den på en LCD skärm som är kopplad i arduinos utgångar.
ArduinoIDE -> USBkabel -> uC -> USBkabel -> datorns hårddisk -> Läsa textfil.text -> kopiera texten -> USBkabel -> uC -> LCD skärm.
Där uC är själva arduiniohårdvaran.
- tecno
- Kontakt:
Men VAD är det du vill kunna göra, svara på frågorena så kanske du kan få vettig hjälp. Att läsa vad som skrivs tycks vara svårt för dig, så svara på VAD du vill kunna åstadkomma och hur många I/O du behöver och om din applikation har REALTIDS krav eller inte.
-
Om du bara vill skriva ut något på en 16x2 teckens LCD från en dator så kanske följande är något för dig?
http://www.adafruit.com/products/782
http://www.adafruit.com/products/782
Det verkar väl enklast att låta din arduino köra ett program som "pratar" seriallt över usb med
ett program i PC:n som i sin tur läser ut (och skickar tillbaka) data från disken.
Då behöver du ju ingen extra hårdvara överhuvudtaget, däremot behöver du skriva ett
program för PC:n (kanske i Java) som kan öppna en serieport och ta emot och tolka de
kommandon som programmet i arduinon skickar till det.
/johan
ett program i PC:n som i sin tur läser ut (och skickar tillbaka) data från disken.
Då behöver du ju ingen extra hårdvara överhuvudtaget, däremot behöver du skriva ett
program för PC:n (kanske i Java) som kan öppna en serieport och ta emot och tolka de
/johan
Jag bara undrar om det finns typ ett kort man kopplar in i USB som har massvis med utgångar och ingångar, digital och analogt. Sen kan man styra dessa med ett programmeringsspråk.
Som jag beskrev ovan så undrade jag om man kan få en arduino att läsa av hårdisken på en dator.
Vi tar t.ex att jag programmerar min arduino så den ska skriva ut en text på en LCD skärm som är kopplat till arduinon. Det behöver inte direkt vara en LCD skärm. Det kan vara ett relä som den ska ansluta med spänning under ett visst tidsintervall eller så.
När programmet som jag har skrivit ligger på arduinon så måste den veta vad den ska skriva ut. Den får i uppgift att den ska gå tillbaka igenom USB-kabeln och till hårdisken och söka redan på en fil som ligger i /home/MrShoe/Skrivbord/hej.txt. Den ska läsa textfilen, kopiera vad som står där i. Ta sedan med texten och tillbaka igenom USB-kabeln och sen skriva ut det på LCD skärmen som är inkopplat på arduinos I/O.
Går det?
Som jag beskrev ovan så undrade jag om man kan få en arduino att läsa av hårdisken på en dator.
Vi tar t.ex att jag programmerar min arduino så den ska skriva ut en text på en LCD skärm som är kopplat till arduinon. Det behöver inte direkt vara en LCD skärm. Det kan vara ett relä som den ska ansluta med spänning under ett visst tidsintervall eller så.
När programmet som jag har skrivit ligger på arduinon så måste den veta vad den ska skriva ut. Den får i uppgift att den ska gå tillbaka igenom USB-kabeln och till hårdisken och söka redan på en fil som ligger i /home/MrShoe/Skrivbord/hej.txt. Den ska läsa textfilen, kopiera vad som står där i. Ta sedan med texten och tillbaka igenom USB-kabeln och sen skriva ut det på LCD skärmen som är inkopplat på arduinos I/O.
Går det?
- tecno
- Kontakt:
Och var kommer PARALLELL porten in i bilden?
Så det fungerar?johano skrev:Det verkar väl enklast att låta din arduino köra ett program som "pratar" seriallt över usb med
/johan
Jag kan programmera i C. 7
Helst skulle jag vilja köra Java i arduino men många säger att det inte går.
I/O.tecno skrev:Och var kommer PARALLELL porten in i bilden?