Söker en ersättning till äldre PIC uC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
milsson

Söker en ersättning till äldre PIC uC

Inlägg av milsson »

Hej.
Jag har smått köpt på mig prylar till att programera AVR:er under flera år men aldrig kommit till skott. När jag för ett tag sedan kom över boken som det pratas om HÄR så har jag gett mig tusan på att lära mig det här. Sagt och gjort så köpte jag mig en pickit3 på elfa men inga uC. Kretsarna det pratas om i boken är PIC16F84 och PIC18F458 och verkar vara gamla? Finns det någon direkt utbytbar krets så att jag kan följa materialet i boken eller blir jag tvunget att köpa dom "rätta"?
Om någon sitter på dylika kretsar så kan ni få en slant för att skiljas från dom om det inte fungerar med "nyare".
H.O

Re: Söker en ersättning till äldre PIC uC

Inlägg av H.O »

Grunderna och priciperna är dom samma oavsett modell men nyare modeller har ofta fler inbyggda funktioner (som t.ex ADC och komparatorer) vars register måste sättas korrekt för att I/O-pinnar ska fungera och så vidare. Så vissa exempel i boken kanske inte fungerar rakt av på nyare modeller.

Även om jag aldrig skulle rekommendera någon att börja med 16F84 och 18F458 så förstår jag att man vill göra det om man har en bok som använder just dom. Jag har bägge sorterna liggandes och jag kommer aldrig använda dom så du får dom om du vill ha dom. Skicka ett PM med din adress i så fall.

Och som även nämns i tråden du länkar till, använd dom (speciellt F84) för att komma igång och gå sedan vidare till något modernare.
milsson

Inlägg av milsson »

Tack så mycket!
Det kanske är en bra idé att gå igenom boken med de äldre kretsarna och sedan med några likvärdiga nya för att se skillnaderna och lära sig förstå databladen?
Vad skulle man använda för liknande kretsar idag. Eller vilka är motsvarigheten till dessa?
H.O

Inlägg av H.O »

Svårt att säga, det beror på vad du ska göra med dom, vilka periferienheter (Timers, CCP, UART, ADC osc) du behöver.
Taget "ur luften": 16F684, 16F1825 och 18F25K22 kanske.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Jag håller med föregående talare (hittar dock inte just16F1825 men 16F1826 är "någorlunda" pinkompatibel med 16F84, men inte fullständigt)

Ett tips innan du köper på dig för mycket kretsar. Jag skulle rekommendera att om du programmerar i assembler och håller dig under 2kB minne så är det ok att köra 16F serien. Skall du göra program som är större än 2kB och kanske rent utav i C så rekommenderar jag 18F serien.

Problemet med 16F serien är att om du i programmet hoppar över 2kB gränsen måste du hålla koll på pageselect (minnes banker för programminnet). Det är ganska rörigt att pula med. Lätt att få oväntade buggar. 18F serien har byggt bort de flesta av de problemen och är dessutom bättre optimerad för C.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Föjler det inte med en krets i ett PICkit?
milsson

Inlägg av milsson »

Jag tror inte det följer med någon. Jag beställde inte utvecklingskittet utan bara programmeraren. Jag börjar inse att jag har lite läsning framför mig!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För att ge en lite förenklad bild:
PIC16F84 => PIC16F628A => PIC16F88
PIC18F458 => PIC18F4580

Alla ovanstående modeller är mer eller mindre gamla idag.

>> Föjler det inte med en krets i ett PICkit?
> Jag tror inte det följer med någon.

PICkit2/3 kan köpas "lösa" och då ingår ingen processor.

Till PICkit2/3 finns det en serie med labbkort som är praktiska
och som "jackar" in direkt med programmeren. I vissa kit ingår
det ett kort, de brukar kallas "Starter Kit" eller "Debug Express"
eller liknande, t.ex 73-343-78 eller 73-344-20.

Dessa "experimentkort" finns även att köpa lösa så att man kan
komplettera i efterhand, t.ex 73-344-11, 10-387-00 eller 73-344-09.

Jag har ett antal kit av de senare, d.v.s de lösa exp.korten liggandes
på kontoret. Jag minns inte på rak arm vilka som jag har kvar, men
det kan jag kolla under onsdagen.

Se även: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=55595
Som sagt, jag kan uppdatera den tråden i morgon (osndag).

Jag brukar använda något av dessa kort vid snabba tester som t.ex här:
Bild
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

H.O skrev:Svårt att säga, det beror på vad du ska göra med dom, vilka periferienheter (Timers, CCP, UART, ADC osc) du behöver.
Taget "ur luften": 16F684, 16F1825 och 18F25K22 kanske.
Följer man boken så är det 16F84A och assembler enbart i de första sju kapitlen och det är bara Timer0 och watchdogen som används förutom digital IO.

Jag hade försökt välja en ersättare med samma instruktionsuppsättning och så lite periferi som möjligt för att inte köra fast som ovan asm-programmerare. Annars är 50:- + moms på Elfa inte så farligt för en 16F84A även om man aldrig kommer att använda den igen.

I resten av boken är det C och PIC18 som gäller, 18F4580 om man vill ha en direkt ersättare annars någon 18F med CAN, SPI, I2C, serieport och ett par timers som minimum om man skall följa övningarna i boken.
milsson

Inlägg av milsson »

Sodjan: Jag är intresserad av ett sånt utvecklingskit/kort och skulle du ha nämda pic:ar liggande så tar jag även dom.
H.O erbjöd sig att donera dom men har inte svarat på pm :) Jag erbjöd att göra en blygsamm donation till något valfritt i utbyte. Kanske EF har någon paypal?

swesysmgr: Spontant så känns det som jag vill ha precis dom pic:arna som det pratas om i boken, som du säger.

OT: Hur säger man pic i pluralis funkar pic:ar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En PIC (inte pic), fler PIC'ar.

Om man är helt rudis kan det vara rimligt rätt att välja exakt den samma typ PIC. Ämnar man att ta det hela ett steg längre ska man tänka på en PIC med många pinnar och gärna en massa funktioner i, då kan man expandera eftersom.

Kruxet med att ha gamla läromedel och modern krets är att i den moderna kretsen finns det en massa funktioner som ska ställas rätt/stängas av innan man kommer till sakens kärna och är man blank lär detta bli ett oöverstigligt hinder den första tiden. Sedan, när man har lite choklad på skjortan, kan man skratta lite åt det och ta de stora kretsar direkt.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
PIC'arna är på väg till dig, gick med Posten idag! Blev ett par 16F84, 18F452, 18F458, 16F628 har jag för mig.
Jag ska inte ha något betalt (har antagligen samplat dom för länge sedan) men vill du skänka en slant till EF, barncancerfonden eller något annat lämpligt så inte mig emot.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sodjan: Jag är intresserad av ett sånt utvecklingskit/kort

Jag kan skicka ett DM164120-3 "PICkit 28-Pin Demo Board" :
http://www.microchipdirect.com/products ... DM164120-3

Det är alltså en 28-pin kort med en montrad PIC16F886 (kan köras direkt mot PICkit2/3
"out of the box"), två extra mönsterkort samt ett par PIC16F1938 and PIC18F26K22.
För de lösa korten behövs det lite extra prylar, kontaktar o.s.v, lite beroende
på vad man tänker gör med det. Det ingår alltså inte.

Du kan ha det "på lån" ett tag, om du tycker att det var användbart så gör vi
upp sen, eller så skickar du tillbaka det...

Om du är intresserad så kan du maila mig med en adress.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
milsson

Inlägg av milsson »

Tackar ödmjukast H.O! Jag ska fundera ut hur jag ska skicka tjänsten vidare.
Icecap, Jag är tämligen rudis på det här området men jag kletar så mycket choklad som jag kan på skjortan.

Är fortfarande intresserad av Sodjans kort dock. Oopps lite sen med den kommentaren.
milsson

Inlägg av milsson »

Skickade en slant till barncancerfonden motsvarande vad det skulle kosta att köpa dom på elfa. Antar att jag skickar dom vidare när jag säljer/donerar boken. Tack än en gång.
Skriv svar