Hej
Jag själv är inte så haj på elektronik, så jag behöver hjälp.
Börjar med att visa vad jag gör och hur det ser ut nu, eftersom det är svårt att förklara.
Just nu är det byggt med en uMP3, microcontroller, 8 knappar som kan bringa fram 20 olika spår på uMP3 spelaren.
Sändarläge som användes med en 3.5mm utgång till gitarsändare som skickar signal till ljudbordet. Finns även högtalarläge med neodymhögtalare.
Nu har jag använt denna utrustning sedan 2008 och allt börjar glappa och sladdar går av lite här och där då det byggdes så litet som möjligt och jag rör ju en hel del på armarna. Så dags för uppdatering tänker jag.
Vad jag vill åt är antingen att göra en likadan fast utan högtalarfunktionen då jag skulle kunna fortsätta använda de jag har till det eller bolla ideer på en ny variant där man får upp kvaliteten på ljudet då uMP3 tillsammans med sändaren tappar en del innan det kommer in i ljudbordet.
Kanske man kan bygga något som fungerar mer som en kontroll som styr en spelare som är direkt kopplad till ljudbordet eller vad vet jag.
Är det någon som känner att detta är deras område eller bara vill bolla ideer, skriv gäran en kommentar.
Maila mig med ett kostnads förslag, om du tycker detta låter intressant.
swejohn54@hotmail.com
//Mikael//
www.swebounce.com
Ljudkontroll till Skyltdocka/Robotman
Re: Ljudkontroll till Skyltdocka/Robotman
Min spontana tanke:
Modifiera en blåtand-fjärrkontroll (om det finns, men det borde det göra, för powerpointpresentationer och sånt), du använder alltså den som sändare och "byter ut" knapparna bara (drar ut sladdar till dina knappar) om det behövs.
Kör ljudet på en laptop (som då fungerar som mottagare och vars ljudutgång kan kopplas till vad du vill).
Det svåra är väl att fixa till ett program på laptopen som spelar upp de olika ljuden beroende på vad du trycker på för knapp, men inte heller det borde vara så svårt (det finns kanske t.o.m. färdiga program där man kan koppla knapptryckningar till uppspelning av ljud).
Standardprylar som lätt går att byta ut, enkelt att uppdatera med nya ljud och kanske t.o.m. låta datorn styra andra grejer.
Om du däremot vill kunna styra även funktioner i dräkten så är det dock ingen optimal lösning.
Modifiera en blåtand-fjärrkontroll (om det finns, men det borde det göra, för powerpointpresentationer och sånt), du använder alltså den som sändare och "byter ut" knapparna bara (drar ut sladdar till dina knappar) om det behövs.
Kör ljudet på en laptop (som då fungerar som mottagare och vars ljudutgång kan kopplas till vad du vill).
Det svåra är väl att fixa till ett program på laptopen som spelar upp de olika ljuden beroende på vad du trycker på för knapp, men inte heller det borde vara så svårt (det finns kanske t.o.m. färdiga program där man kan koppla knapptryckningar till uppspelning av ljud).
Standardprylar som lätt går att byta ut, enkelt att uppdatera med nya ljud och kanske t.o.m. låta datorn styra andra grejer.
Om du däremot vill kunna styra även funktioner i dräkten så är det dock ingen optimal lösning.
Det låter som en grym idee och jag är bara intresserad av att styra ljudet.
Jag vill inte komplicera det mer än vad som behövs. Ljuset kan tex ljusteknikerna alltid styra, men ljudet är sså mycket timing med alla små rörelser att jag behöver ha kontrollen själv.
Är verkligen blåtand ett pålitligt sändar system, jag har bara ingen erfarenhet av att använda det som överföring.
Jag vill inte komplicera det mer än vad som behövs. Ljuset kan tex ljusteknikerna alltid styra, men ljudet är sså mycket timing med alla små rörelser att jag behöver ha kontrollen själv.
Är verkligen blåtand ett pålitligt sändar system, jag har bara ingen erfarenhet av att använda det som överföring.
Jag vet inte hur pålitligt blåtand är, men ska du utgå från nåt färdigt och modifiera så tror jag det är det enda som finns om du ska ha nåt som kör radio.
Annars blir det mer att bygga själv om man ska använda nån radiomodul och så (men det går ju att dela upp på samma sätt, en mikrocontroller som läser av knappar och skickar koder till en radiomodul och sen har man en mottagare kopplad till en laptop), men fördelen blir ju att mikrocontrollern som läser av knapparna aldrig behöver programmeras om.
Annars blir det mer att bygga själv om man ska använda nån radiomodul och så (men det går ju att dela upp på samma sätt, en mikrocontroller som läser av knappar och skickar koder till en radiomodul och sen har man en mottagare kopplad till en laptop), men fördelen blir ju att mikrocontrollern som läser av knapparna aldrig behöver programmeras om.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag skulle undvika blåtand. Dels för att det har begränsad räckvidd
och dels för att det enkelt kan störas ut.
Sitter det ett gäng i publiken med blåtand och lokalen/platsen
kräver lite begränsningar i var man kan ha grejerna,
så är det lätt hänt att du tappar kontakten med grejerna.
För såna här grejer så brukar man vilja vara säker på att det alltid fungerar.
Om du kommer fram till att du fortfarande vill ha ljudspelaren på dig
så skulle du kunna använda en professionell trådlös sändare.
(Det finns sådana med line-ingång.)
De använder exakt samma sorts mottagare som din mikrofon i inslaget.
Här skulle jag rekommendera att du ser över själva kontakterna.
Det bör vara något som man verkligen kan dra i utan att det händer något.
T.ex miniXLR med låsning och ordentliga köpta dragavlastningar.
Fördelen med att ha ljudspelaren på dig är att du kan testa saker ända fram tills du går på scenen.
Du behöver bara en liten mottagare med lurar och en spegel.
Lämnar du i från dig ljudspelaren så går ju inte det.
Jag pysslar en del med just sånt här. Ljud, teater, styrelektronik, situationer som kräver udda lösningar, mm.
Jag har även tillverkat ljudeffekter för reklam och teater sedan slutet av 80-talet.
De närmaste månaderna är jag fullbokad, men från och med årsskiftet finns det tid
om du skulle vilja ha hjälp med något.
Jo, just det ja: Det här med sladdar..
Det finns sladdar som även är tråd, som man alltså kan sy in i kläderna.
Titta här: http://syntjuntan.se/lankar
Vet inte om det fungerar i ditt fall, men kan iallafall fungera som inspiration.
och dels för att det enkelt kan störas ut.
Sitter det ett gäng i publiken med blåtand och lokalen/platsen
kräver lite begränsningar i var man kan ha grejerna,
så är det lätt hänt att du tappar kontakten med grejerna.
För såna här grejer så brukar man vilja vara säker på att det alltid fungerar.
Om du kommer fram till att du fortfarande vill ha ljudspelaren på dig
så skulle du kunna använda en professionell trådlös sändare.
(Det finns sådana med line-ingång.)
De använder exakt samma sorts mottagare som din mikrofon i inslaget.
Här skulle jag rekommendera att du ser över själva kontakterna.
Det bör vara något som man verkligen kan dra i utan att det händer något.
T.ex miniXLR med låsning och ordentliga köpta dragavlastningar.
Fördelen med att ha ljudspelaren på dig är att du kan testa saker ända fram tills du går på scenen.
Du behöver bara en liten mottagare med lurar och en spegel.
Lämnar du i från dig ljudspelaren så går ju inte det.
Jag pysslar en del med just sånt här. Ljud, teater, styrelektronik, situationer som kräver udda lösningar, mm.
Jag har även tillverkat ljudeffekter för reklam och teater sedan slutet av 80-talet.
De närmaste månaderna är jag fullbokad, men från och med årsskiftet finns det tid
om du skulle vilja ha hjälp med något.

Jo, just det ja: Det här med sladdar..
Det finns sladdar som även är tråd, som man alltså kan sy in i kläderna.
Titta här: http://syntjuntan.se/lankar
Vet inte om det fungerar i ditt fall, men kan iallafall fungera som inspiration.
JimmyAndersson, det känns som du har missat det som jag ser som den springande punkten: Han vill såvitt jag förstått ha ett gäng knappar för att kunna välja vilka ljud som skall spelas upp. Det är alltså interfacet mot ljudspelaren som är det svåra.
Jag är öppen och glad att det kommer olika förslag men om man tex skulle få upp kvalliteten på ludet från en uMP3 till samma som en IPod så skulle det fungera utmärkt.
Kanske sitter problemet i kontakten, jag vet faktiskt inte mer än att jag får höja ljudet i ett musikprogram för att få ut samma volym från uMP3 spelaren som en IPod.
Hur man löser problem är ju inte det viktiga utan att man löser det
Kanske sitter problemet i kontakten, jag vet faktiskt inte mer än att jag får höja ljudet i ett musikprogram för att få ut samma volym från uMP3 spelaren som en IPod.
Hur man löser problem är ju inte det viktiga utan att man löser det