Elektriskt flugracket

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Elektriskt flugracket

Inlägg av MadModder »

Jag tycker de man köper är lite larviga, så jag har titt som tätt gått i tankar om att byta ut elektroniken. Eventuellt bygga racketen själv också.
Ett tag var jag inne på nåt fullständigt galet med 12V-ackumulator och tändspole, med elektronik som pulsade i spolens resonansfrekvens... med grova tändkablar från en axelväska till en racket. Kom så långt så jag köpte en tändspole... :mrgreen:
Idag när jag städade hittade jag två oöppnade CCFL från tiden jag pysslade med chassimoddning. Ett rör var knäckt, så jag funderade på att använda invertern där... eventuellt ett spänningsdubblarsteg om det behövs. Kan det funka tro?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elektriskt flugracket

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är att hålla spänningen strax under gnistgapsspänningen, annars ger den spontana urladdningar - och då (enl. Murphys lag) precis när/där det inte behövs.

Sedan är resten bara en fråga om rätt konstruerat galler och tiden för återladdning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, spänningen kan man oftast inte höja eftersom då blir det spontanöverslag, alltså är det vettigaste man kan göra att koppla in fler kondensatorer parallellt för att öka den lagrade energin. Men man bör ju vara medveten om att man samtidigt skapar en betydligt farligare leksak. Jag tror inte det är så kul den dan nåt litet barn leker med racketen och får sig en rejäl smäll...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bild

Ungefär 1kV per mm, om man räknar med kurvan för två nålar.
Beroende på racket är det nånstans mellan 3 och 5mm mellan trådarna, så 2kV borde inte vara några problem tycker jag.
Förra racket jag hade blev det ibland överslag i, men det var inte ens 1kV i det med nya batterier. Det blev överslag inuti plastramen. Troligtvis dålig gjutning så det var nåt hål i plasten mellan en pinne och ledaren förbi.

De första som kom ut på marknaden var det drag i. Det small till så var flygfäet pulvriserat. Nya nu säger bara *pffft* och flugan kan t.o.m vakna till liv efter en stund och flyga vidare. :tumner:
Jag har testat stora kondingar. Men 5-600V räcker inte långt trots mer lagrad energi.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det man har ändrat i "drivaren" ?
emil.s

Inlägg av emil.s »

Kul idé! Har haft samma tanke själv, men inte kommit igång dock. Men de nya varianterna är som sagt helt värdelösa...

Här har du ju en annan variant att inspireras av ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Egen dräng.. är bäste dräng :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag anser att spänningen ska vara rimligt låg, helt enkelt för att avståndet mellan elektroderna ska vara kort. Att avståndet ska vara kort beror på att det då blir mer signifikant när ett litet kryp kommer.

Sedan kan man öka kondensatorns värde, det ger en större energiurladdning och insekthelvetet ska ju ha en viss dos för att fatta att de ska dö.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

MM, det första du skrev om ryggsäck är nästan lite skrämmande.. Jag hade nästan exakt samma ide för ett par år sedan.. Fast med en rätt så grotesk klystron trafo från ett stridsflygplan.. :vissla:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Angående rack drivet med ryggsäcks drivare. Tillför det verkligen något? insekterna kan ju inte bli mer än förångade?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det smäller betydligt högre och är roligare? :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

blueint:
* Imponatoreffekten! Det attraherar tjejer precis på samma sätt som att spela hög musik med ordentlig baslåda i en skramlig bil. (Inte alls alltså).
* Respekt bland "grabbarna". När de fyller 15 lär de tycka att det bara är larvigt så man ska passa på...

Jag ser nyttan av att öka energimängden i varje urladdning, helt enkelt för att få en mer dödande effekt. En extra kondensator med bra pulstålighet vore nog en bra idé.

Spänningen kan kanske höjas en aning för att fånga mindre flygfän men sedan är det knappast mer att komma efter.

Möjligen kan man öka styrkan i generatorn, detta för att få snabbare uppladdning men då ska man ha rejäla insektproblem om tiden mellan laddningarna är ett problem.
floppen

Inlägg av floppen »

Har själv lekt lite med liknande, UV rör med lite tråd framför och en trafo till ett neonljus.
Kan säga att neontrafon lämnar spänning så det räcker men kapacitansen var för stor i mitt nät av trådar så det var ingen hit.
Annat blev det med en spänningsdubblare= likspänning. Tändspole fungerar kanske om du inte har för stor kapacitans.
Tycker själv att corona effekten gör sitt till lösningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

På vilket sätt ställde kapacitansen i nätet av trådar till det? och vart det bara för AC? antar att neodrivaren lämnar AC.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Neon-trafos brukar ju vara strömbegränsade... 20 mA tycks ha varit vanligen förekommande i detta land.
Med spänningsdubblare och följaktligen likspänning blir ju urladdningens energimängd och toppström istället beroende av den lagrade energin i dubblaren - helt plötsligt pratar vi om tiotals eller hundratals A.
Skriv svar