Startknapp till Raspberry PI

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
buffer85

Startknapp till Raspberry PI

Inlägg av buffer85 »

Jag har en Rasberry Pi som drivs av ett litet ATX-agg. För att få igång min RPi kopplar jag helt enkelt PS_ON mot GND (ATX-kontakten). Nackdelen är att jag måste även bryta den kretsen efter att min RPi har avslutats.

Jag tänkte bygga en liten krets som automatiskt bryter kretsen när min RPi har stängt av sitt OS. Jag kan undersöka om RPi är på eller inte genom att kolla om UART TXD på GPIO levererar 3.3v (på) eller 0v (av).
Det jag vill bygga är någon form av krets (svart låda i bilden) som kortsluter PS_ON mot GND så länge UART TXD GPIO levererar 3.3v. För att starta min RPi tänkte jag sedan använda en återfjädrande tryckknapp som även den kortsluter PS_ON mot GND (när man trycker på den).

Bild

Vad tror ni?
Låter det som en vettig idé?
Vad behöver jag för komponenter? Funkar det med en optokopplare? vilken?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Startknapp till Raspberry PI

Inlägg av Icecap »

Jag byggde en liknande grej, fast då till en PIC-processor. I ditt fall räcker en NPN-transistor alldeles utmärkt som brytare.

Jag hade dock byggt ett lite mer avancerat kretslopp som dels triggas av tryckknappen och då håller start aktiv under en stund, fram till att ditt "Aktiv"-signal definitivt är igång. Därefter ska den enbart avkänna "Aktiv"-signalen.

På det vis kan ett kort tryck på knappen ändå ge stabil start.
buffer85

Inlägg av buffer85 »

Okej, tack för hjälpen!

Hur bygger jag den mer avancerade varianten? Någon programmerbar krets?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Frågorna är om du behöver den avancerade versionen och vilka kundskapar du har.

Att "man kan" betyder inte att jag har schema redo.
buffer85

Inlägg av buffer85 »

Jag får helt enkelt dra fram min RPi och mäta lite på den när den startar...

Jag har inte kunskaperna att designa kretsen själv. Det mest avancerade jag har gjort är att beräkna vilket motstånd jag ska ha till lysdioder... Men med lite hjälp från Google och det här forumet kommer man nog långt :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag har gjort detta.
I ett skript som ligger i rc-local drar jag en pinne hög, som håller startsignalen till nätdelen. I shutdown-proceduren blir den låg igen automagiskt. Så allt du behöver göra är att dra den hög under uppstart, resten fixar sig självt :).
Funkar åtminstone så med raspbian.
Nackdelen är ju, som Icecap påtalat, att startsignalen behöver hållas tills den från hallonpajen är till.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du skulle kunna använda någon extern MCU watchdog krets. (ex http://www.maximintegrated.com/datashee ... vp/id/5263)
Drar du inte i en pinne varje sekund så stängs systemet ner.
Skriv svar