Jag har en Nissan S12 180ZX -88, och har stött på lite problem. Bilen har dubbla tänd-system (ett som arbetar hela tiden, och ett som kommer in och arbetar när motorn kommit över 3500 v/min) och transistorerna som skickar på till tänd-spolarna är kassa båda två. Har länge kört på en men nu har den också gett upp. Med tanke på att bilen är relativt ovanlig och dess ålder, är det i stort sett omöjligt att hitta reservdelar. Det betyder att man får göra egna lösningar till det mesta. Men jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta.
Jag hoppas att genom att hänga lite här på forumet och med eran hjälp kanske få lite förståelse och komma fram till nått som funkar.
Jag har ingen aning om vad för transistor som ska sitta där. För enkelhetens skull använder jag bara det tändnings-systemet som arbetar hela tiden. Motorstyrboxen skickar ut en signal på 4,95V till transistorn som sitter tillsammans med spolen.
Någon som kan hjälpa en ivrig amatör med vilken typ av transistor det är som behövs?
Transistor till tändsystem på bilen
-
emiljansson
-
emiljansson
Re: Transistor till tändsystem på bilen
Det enda som står på transistorn är "7823"
googlade tills fingrarna blödde men kunde inte få fram nått vettigt.
googlade tills fingrarna blödde men kunde inte få fram nått vettigt.
Ett par bilder på komponenten i fråga och även den närmaste omgivningen där den sitter kan vara till hjälp.....
-
emiljansson
Jag har inte haft någon möjlighet att ta några bilder ännu.
Däremot stötte jag på en tråd i ett Nissan-forum där dom diskuterade precis samma sak!!!
Tydligen ska man kunna använda STMICROELECTRONICS BU941ZPFI
Så jag gör ett försök och återkommer ;)
Däremot stötte jag på en tråd i ett Nissan-forum där dom diskuterade precis samma sak!!!
Tydligen ska man kunna använda STMICROELECTRONICS BU941ZPFI
Så jag gör ett försök och återkommer ;)