CNC-fräs funderingar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
björn j

CNC-fräs funderingar

Inlägg av björn j »

Hej
Är sugen på att skaffa/bygga en cnc fräs. Men vet inte vilken väg jag skall gå. Alternativ 1 köpa en opti Fräsmaskin HBM BF30L vario Automatic Productions pris 23375:- Mått bord 840 x 210 mm. Längdrörelse x 565 mm. Tvärrörelse y 220 mm. Och konventera den till cnc . problem eller minus priset

Alt. 2 bygga en helt från grunden med ungefär samma mått x y z och iso 30 kona i spindeln. problem eller minus med detta alternativ är spindeln och t-spårs bordet inte omöjligt bara långväg att gå.

Alt. 3 köpa en gammal beg cnc fräs och sätta på nya motorer servo eller steg motorer. Problem eller minus man vet ej vad man får för pengarna.

Alt. 4 opti Fräsmaskin HBM BF30L vario Automatic Productions pris 23375:- Mått bord 840 x 210 mm. Längdrörelse x 565 mm. Tvärrörelse y 220 mm. Och köpa Automatic Productions cnc kitt för 30000-40000kr.

Alt. 5 köpa en beg manuell fräs byta skruvar och sätta på motorer. Problem eller minus gammalt och snett och slitet.

Jag vill ha en fräs som jag kan fräsa i stål med samma storlek på fräsarna som det står i specen for optin.pinne D.20 planfräs D.63 stämmer specen eller är det glädje siffror? Sen vill man ju komma så billigt undan som möjligt.

Vad behöver man för styrka på motorerna för dessa alternativ 1-5?

Vad skall man ha för motortyp servomotor eller stegmotor?

Vad kan man vänta sig för precision med alt.4 prestanda?

Vilken typ av konstruktion skall jag ha i alt.2 ?

Jag har läst runt en hel del på forumet och tittat på många exempel ett projekt som jag fastnat lite för är thewho`s fräs.

Jag har jobbat som cnc fräsare i många år. Nu jobbar jag som smed-cnc operatör och har tillgång till följande maskinpark cnc-styrd lasermaskin, stor svarv, fräsmaskin, planslip, kantpress, gradsax, och svetsar mm. Ifall man skall bygga egen maskin.

Kom gärna med synpunkter och idéer speca gärna upp något alternativ.

Mvh björn
krille356

Re: cnc fräs funderingar

Inlägg av krille356 »

Vill bara varna för Automatic Productions, de är i mitt tycke oseriösa och jag har bara dålig erfarenhet av dem:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ic#p904376

Lite större maskin men dessa kan vara värda att titta på, köpte deras spindel och är nöjd med både kvalitet och service.

http://www.tormach.com/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja eftersom du verkar villig att lägga ner 60kkr+ så skulle jag absolut ta en titt på en Tormach PCNC 1100 eller om den känns för stor en Tormach PCNC 770

http://www.tormach.com/product_pcnc_1100.html
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

björn j skrev:Alt. 3 köpa en gammal beg cnc fräs och sätta på nya motorer servo eller steg motorer. Problem eller minus man vet ej vad man får för pengarna.
Jag tycker det här är vettigaste alternativet.
Med lite tur kan du behålla motorer och servoförstärkare, och bara byta styrsystem.
björn j

Inlägg av björn j »

tänkte utveckla alternativ 3 jag tycker det verkar vara en bra kompromiss.
om jag använder dom gamla motorerna och drivstegen vad behöver man köpa mach3, några driv kort eller. det är här mitt kunande slutar. beror givetvis på vilken maskin jag köper kan någon förklara?

om jag blir tvungen att byta motorer kan man köpa ett servo motorkitt från jbcnc enligt följande 3st Servomotorer med inbyggt drivsteg 100W (400W) hur stor maskin orkar dessa motorer?

jbcnc harv cnc stegmotor paket från 1nm till 8,2nm hur stora maskiner klara dessa att driva?

kom gärna med svar och synpunkter

mvh björn
björn j

Inlägg av björn j »

någon som kan förklara?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Försök satsa på något där motorer och drivare är brukbara.
Åtminstone motorerna.
björn j

Inlägg av björn j »

hur vet man vad man skall ha för kort i datorn för att styra det hela när man kör på gamla motorer och/eller drivare?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Här är ett exempel på en konvertering.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=62296

Maskinen verkar vara till salu nu.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=60241
björn j

Inlägg av björn j »

kollade på länkarna verkar lite väl krångligt i mina ögon. jag skulle nog inte reda ut en sådan operation. borde vara lättare att byta motorer och drivare (fast dyrare)?. vad är det som han höll på med trimmade han in motorerna och drivstegen mot styrningen?
behöver man göra det om man köper ett motor/drivstegs kitt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det är servomotorer/drivare = ja
Användarvisningsbild
säter

Re: CNC-fräs funderingar

Inlägg av säter »

Om man kan behålla gamla drivarna, då blir det väl minimalt med tuning?
Eller vad säger du Tecno?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja, men det förutsätter ju att dessa kan styras på lämpligt sätt och har lämplig återkoppling. Allt finns ju där som nätdel mm och inte minst kablage som går att 'översätta' till nytt bruk.
H.O

Inlägg av H.O »

För att få en uppfattning om hur Mach3 fungerar med olika typer av hårdvara kan du kika på den här sidan. Den förklarar lite grann hur det hänger ihop och vad skillnaderna mellan olika sorters system är. Den täcker inte alla tänkbara scenarior eller tillgängliga hårdvaror men flera grundläggande principer.
Skriv svar