Om man tar en random gammal transistorradio så drivs den av några enkla batteriet. Ljudet är ok för vardagslyssning i många fall, och driftstiden är i princip hur lång som helst.
Om man istället tar random bluetooth-högtalare så är ljudet bättre, och man man lyssna på vad man vill mha en smartphone eller en datorplatta. Men då är driftstiden sällan mer än 5-7 timmar, och man måste komma ihåg att ladda hela tiden. Dumt.
Så, finns det transistorradioliknande apparater med inbyggd bluetooth och lång driftstid? Eller är det dags att inhandla en radio på loppis och montera in en egen mottagare?
Bluetoothhögtalare med bra batteritid?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Bluetoothhögtalare med bra batteritid?
Frågan man ställer sig då är givetvis hur mycket en Bluetoothmodul förbrukar. Kollar man tex på http://dx.com/p/bluetooth-stereo-audio- ... een-149089 så anges det till max 50mA i databladet. Driftstiden blir då runt 30 timmar på AA-batterier. Ganska ok.
Ska kolla Bluetoothheadsetet jag har liggande här, kan bli nån slutsats av batteriets kapacitet och angiven driftstid.
Ska kolla Bluetoothheadsetet jag har liggande här, kan bli nån slutsats av batteriets kapacitet och angiven driftstid.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Headsetet är ett Nokia BH-214. Batteritid på 5-6 timmar och ett batteri på 110mAh. Strömförbrukningen bör alltså ligga på runt 20mA. Borde gå att driva hyfsat länge på ett bättre batteri...
Mycket av detta tror jag beror på bättre eller känsligare högtalare förr i tiden.
Endast en teori, jag vet inget om hur känsliga äldre högtalare är.
Om du har en känsligare högtalare så spelar den högre än en mindre känslig
högtalare vid samma effektåtgång.
Volymen är också ganska viktig då skalan på ljud logaritmisk.
Från förstärkaren krävs dubbelt så mycket effekt för att höja 3db (ljudstyrkan
fördubblas var tredje decibel) men för att du ska höra en fördubbling i volym
krävs det 10db eller en effektökning på ungefär 10 gånger.
Alltså kan du spara mycket energi på att sänka volymen lite grann.
Så en känslig högtalare på låg volym är mitt top-tip för att sänka energiåtgången.
Endast en teori, jag vet inget om hur känsliga äldre högtalare är.
Om du har en känsligare högtalare så spelar den högre än en mindre känslig
högtalare vid samma effektåtgång.
Volymen är också ganska viktig då skalan på ljud logaritmisk.
Från förstärkaren krävs dubbelt så mycket effekt för att höja 3db (ljudstyrkan
fördubblas var tredje decibel) men för att du ska höra en fördubbling i volym
krävs det 10db eller en effektökning på ungefär 10 gånger.
Alltså kan du spara mycket energi på att sänka volymen lite grann.
Så en känslig högtalare på låg volym är mitt top-tip för att sänka energiåtgången.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Sv: Bluetoothhögtalare med bra batteritid?
Jo det kan ju vara rimligt. Är inne på två spår nu: En gammal radio som utrustas med bt, eller en liten Bluetoothhögtalare där batteriet byts till ett större. Har också funderingar om att använda några lipo-batterier från samköpet i nån form av utbytessystem.