Här kommer en kort beskrivning och ni får fråga ifall ni vill ha mer information!
Mottagaren:
JeeNode, vanligtvis brukar jag använda Moteino men JeeNoden låg och skräpade.
5V optoisolerat relä (ifrån Ebay)
DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 (ifrån Ebay) för att kontertera 24V ner till 5V som i sin tur går ner till 3.3V på JeeNoden. Inte så effektivt men smidigt.
Allt fick plats i originallådan för garageportsöppnaren

Sändaren:
Hemmasnickrat PCB som beställdes ifrån OSH Park vilket var extremt smidigt med deras Eagle Board upload!
Atmega328P
RFM12B
2030 Coin cell
TPS61220 satt till 3.3V (Low Input Voltage, 0.7V Boost Converter with 5.5μA Quiescent Current)
DS1337 RTC (ej populerad p.g.a fel PIN-layout)
Mjukvara Sändare+Mottagare:
Arduino, Uno bootloader och koden är skriven i C "Arduino".
RFM12B Library för RF-trancivern RFM12B.
Paketen krypteras med hjälp av XXTEA algoritm.
Pseudo-random sequences. (arduinos random och randomSeed)
Tanken var att jag skulle använda tidsbaserad, saltad, SHA krypterad nyckel med krypterad radiokommunikation men eftersom jag klantade mig "använde en färdig komponent i Eagle som hade skiftad position på pin 6 & 7" så blev PCB-layouten felaktig. Så det fick bli Rolling code istället.
Ser ni några överhängande säkerhetsrisker med nuvarande lösning?
- Pseudo-random sequence, Arduinos random() max satt till 2147483646 med randomSeed satt till ett värde inom long int som nyckel "startpunkt".
XXTEA krypterad Radio-trafik.
Mottagaren accepterar kod inom ett intervall om 100 koder. Ifall jag skulle komma åt och sända när jag inte är i närheten av garaget.
Relät är NO och påverkas inte av strömavbrott.