Sänka spänning på enkelt sätt.
-
Tommy_Naseem
Sänka spänning på enkelt sätt.
Jag har ett litet problem.
vi har ett antal lås av modellen magnetlås som skall ha en matningsspänning på 12-24V
Men av någon anledning sitter det ett 27,8V Milleteknik ups aggregat monterat. Antagligen pga den höga startströmmen som är på 1,5A per lås (6 st som drar samtidigt)
Problemet är att 27,8 är i verkligheten 29V vilket har lett till att ett antal drivkort har gett upp.
Borde jag inte kunna ta och lägga ett par dioder i serie med min UPS för att få ner spänningen
Jag tänkte mig 6 st 70-008-84 så har jag 23,6 V till mina kort.
Självfallet hade det varit bättre och haft rätt aggregat och ett mindre och en sekvens styrning. Men nu är det inte så att vi har det.
vi har ett antal lås av modellen magnetlås som skall ha en matningsspänning på 12-24V
Men av någon anledning sitter det ett 27,8V Milleteknik ups aggregat monterat. Antagligen pga den höga startströmmen som är på 1,5A per lås (6 st som drar samtidigt)
Problemet är att 27,8 är i verkligheten 29V vilket har lett till att ett antal drivkort har gett upp.
Borde jag inte kunna ta och lägga ett par dioder i serie med min UPS för att få ner spänningen
Jag tänkte mig 6 st 70-008-84 så har jag 23,6 V till mina kort.
Självfallet hade det varit bättre och haft rätt aggregat och ett mindre och en sekvens styrning. Men nu är det inte så att vi har det.
Re: Sänka spänning på enkelt sätt.
Visst skulle det funka.
Dock så är spänningsfallet beroende på strömförbrukningen.
Dock så är spänningsfallet beroende på strömförbrukningen.
Det borde väl fungera. Se upp med max backspänning 50 V på dessa dioder bara - spolar (elektromagneter) som kopplas från ger en spänningsspik i "backriktningen". Om det finns drivkort vid varje lås så kan man ju dock tycka att detta redan bör vara hanterat där. Annars går det att lösa med en extra diod mellan minus och plus (i riktning minus-till-plus) efter dina spänningssänkande dioder, sett i riktning från ups-aggregatet.
Kan tänkas sitta någon justeringsskruv på nätagget för spänningen i det där Milleteknik-agget. 29 V verkar lite för högt. Ring och fråga dem på Milleteknik om de kan hjälpa dig.
-
Tommy_Naseem
Det finns ingen justering på aggregatet. det är ju märkt med 27,8V så 29V ligger väl inom toleransen för en UPS tycker jag.
Ja jag utgår ifrån att sådant är redan hanterat i styrkortet. Men annars brukar vi alltid sätta en extra skydds diod på elslutbläck i backriktningen för säkerhets skull. Inte så skoj o paja en styrbox för 4500:- bara för att man snålar på en diod för 5:-
Jag beställer ett gäng dioder så kan jag bygga ihop något vettigt
Tack för hjälpen
Ja jag utgår ifrån att sådant är redan hanterat i styrkortet. Men annars brukar vi alltid sätta en extra skydds diod på elslutbläck i backriktningen för säkerhets skull. Inte så skoj o paja en styrbox för 4500:- bara för att man snålar på en diod för 5:-
Jag beställer ett gäng dioder så kan jag bygga ihop något vettigt
Tack för hjälpen
Spänningen verkar precis som den ska vara för att ladda blyackumulatorer - så jag anser att det är bättre att anpassa efter nätaggregatet, då är det "klart" även vid batteribackup.
Det finns en trotjänare som kan duga: 7824. (t.ex. 73-262-67)
Är den inte kraftig nog finns det på Figure 22 i databladet en beskrivning av hur man kan lägga till en transistor och öka strömmen kännbart.
Är 24V i överkant kan en 7818 duga osv.
Priset är minimalt och det hela är enkelt.
Det finns en trotjänare som kan duga: 7824. (t.ex. 73-262-67)
Är den inte kraftig nog finns det på Figure 22 i databladet en beskrivning av hur man kan lägga till en transistor och öka strömmen kännbart.
Är 24V i överkant kan en 7818 duga osv.
Priset är minimalt och det hela är enkelt.
29 Volt är för högt för att kunna parallellköras med blyackumulator (bör vara 27.2 - 27.6 Volt) - och är aggregatet tänkt att kunna parallellköras med blyackumulator (som tex. backup vid strömlöshet) så brukar dessa alltid ha finjusteringsmöjlighet av spänningen då det handlar om mindre än 0.1 Volt i precision samt en fungerande strömbegränsing av 'snygg modell' och inte går i hick-mode eller annat dumt när batteriet är tomt efter en längre strömavbrott.
Mao. en sak att kolla om nätaggregatet verkligen är frisk och reglerar som den skall eller om det är 'hål rakt igenom' regleringen till reservoirkondingen efter likriktarbryggan (om det är 230V/24V transformatortyp) och spänningen blir lite som den vill vid olika belastningar.
Grejor som är tänkta att kunna köras på 24 Volt blybatteri bör klara upp till 36 Volt innan något går sönder eller går i skyddsmode av något slag om man ser hur telecomstandarder skrivs för batterisystem.
magnetlåsen har alltid mer eller mindre bit kabelsträcka och drar de 1.5 ampere så kommer man alltid att ha mer eller mindre spänningsfall i de relativt tunna kablarna och förmodligen är inte spänningen högre än max ca 24 Volt över spolen medans magnetlåset drar även om centralen matas med 27- 29 Volt samt att drifttiden är kort per aktivering.
Mao. en sak att kolla om nätaggregatet verkligen är frisk och reglerar som den skall eller om det är 'hål rakt igenom' regleringen till reservoirkondingen efter likriktarbryggan (om det är 230V/24V transformatortyp) och spänningen blir lite som den vill vid olika belastningar.
Grejor som är tänkta att kunna köras på 24 Volt blybatteri bör klara upp till 36 Volt innan något går sönder eller går i skyddsmode av något slag om man ser hur telecomstandarder skrivs för batterisystem.
magnetlåsen har alltid mer eller mindre bit kabelsträcka och drar de 1.5 ampere så kommer man alltid att ha mer eller mindre spänningsfall i de relativt tunna kablarna och förmodligen är inte spänningen högre än max ca 24 Volt över spolen medans magnetlåset drar även om centralen matas med 27- 29 Volt samt att drifttiden är kort per aktivering.
-
Tommy_Naseem
Vi har en 2,5 kvadrat kabel fram som matning mellan stativet och styr korten.
Dock så är det 6 lås som sitter så i sådana fall så skulle jag behöva sätta 6 stycken spännings regulatorer där ute. Skulle helst vilja lösa detta i stativet då det blir så klabbigt o bygga massa saker ute vid dörrarna.
problemet är inte spänningen över spolen utan spänningen fram till styrkortet.
Spänningen till spolen verkade vara runt 10 v vid drift.
Dock så är det 6 lås som sitter så i sådana fall så skulle jag behöva sätta 6 stycken spännings regulatorer där ute. Skulle helst vilja lösa detta i stativet då det blir så klabbigt o bygga massa saker ute vid dörrarna.
problemet är inte spänningen över spolen utan spänningen fram till styrkortet.
Spänningen till spolen verkade vara runt 10 v vid drift.
Åter igen kolla varför nätaggregatet inte ger den spänningen som står på märkplåten - står det 27.8V från milleteknik så skall det banne också ge detta +/- 0.1 Volt - hade du haft batterier som backup så havrerar de på kort tid om spänningen är 29 Volt. Det är alltså _inte_ inom normala marginaler att en 27.8V laddare håller 29 Volt ut.
när det är så hög spänning ut så indikerar det att regleringen inte fungerar och kanske kör vad spänningen ut på dess trafo ger - vilket också innebär att transienter från elnätet också kan gå igenom och du grillar utrustningen med pulser betydligt högre spänningspulser än 29 Volt och därför havererar.
med andra ord försök lös grundprobemet (dvs strömförsöjningen från milleteknik) innan du börja köra en massa plåster på systemet, det kan finnas orsak till varför nätaggregatet har gått sönder som transienter utifrån på 230V.
när det är så hög spänning ut så indikerar det att regleringen inte fungerar och kanske kör vad spänningen ut på dess trafo ger - vilket också innebär att transienter från elnätet också kan gå igenom och du grillar utrustningen med pulser betydligt högre spänningspulser än 29 Volt och därför havererar.
med andra ord försök lös grundprobemet (dvs strömförsöjningen från milleteknik) innan du börja köra en massa plåster på systemet, det kan finnas orsak till varför nätaggregatet har gått sönder som transienter utifrån på 230V.
-
Tommy_Naseem
Jag skall ta ett ord med Milleteknik på måndag och se vad de säger