Bränd vaxmotor - Var hitta en ny? LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Bränd vaxmotor - Var hitta en ny? LÖST

Inlägg av Danny »

Hej!
Har en badrumsfläkt med bränd vaxmotor. Vaxmotorn styr luftintaget.
Vet någon var jag kan hitta en ny vaxmotor? Vet ej om vaxmotorn är
specifik för just denna badrumsfläkt. Det står ingenting på den.
Jag gissar att det är rätt kört. Så här ser den ut:
Senast redigerad av Danny 7 augusti 2013, 20:14:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Bränd vaxmotor - Var hitta en ny?

Inlägg av Electricguy »

Var det roligt att skriva ordet vaxmotor? :D
Låter som en intressant pryl.. Har aldrig hört talas om det innan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Badrumsfläkt = PAX kanske? (fabrik i Hälleforsnäs)
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Du menar manicken som styr kallrasskyddet ? En liten vaxfylld cylinder som värms upp när fläkten startar och som så småningom öppnar spjället när den blivigt varm

Varför inte köpa en ny fläkt !!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@Electricguy: Ha ha, Var rejält trött när jag skrev inlägget.
@BMI: Tråkig inställning du har :) Klart att den ska repareras.

Efter en natts sömn så var hjärnan på alerten igen.

Hittade en vaxmotor i en skrotad diskmaskin. Såg inte likadan ut,
men cylindern var densamma. Det gick att sätta ihop, så nu fungerar den igen.

Kostnad: 0:-

Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Bränd vaxmotor - Var hitta en ny? LÖST

Inlägg av hcb »

Jag trodde aldrig att jag skulle se Danny fråga om något vitvaru/motsvarande-relaterat :)

Trevlig lösning!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag trodde aldrig att jag skulle se Danny fråga om något vitvaru/motsvarande-relaterat :)
Jag har ibland mina svaga stunder ;)
Semestern och värmen tär hårt på min hjärnverksamhet :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

den gråa runda skivan - är det en PTC-motståndskiva som värmer vaxcylindern.

var det själva vaxcylindern som hade pajat eller var det PTC-motståndet ???

det jag annars närmast tänkte mig var att slakta en kylarermostat som också använder en 'vaxmotor' - men de plana ytorna underlättar förstås värmeöverföringen från elementet
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur något i en kylartermostat skulle kunna ta över funktionen på denna hänger jag inte med på. :humm:

En PTC-disk är det säkerligen och det hade gått att få tag på i ett ej mekaniskt startrelä för kylskåpskompressorer, dock måste nog reistansen passa rätt hyfsat.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kylartermostat kör också ofta med vaxmotor - det är detta som öppnar och stänger ventilen beroende på värme och brukar vara utförd som just en kolv och cylinder som i bilden - men rund i formen istället för fyrkantig. vissa bilar (typ BMW) har också modeller med elektrisk slinga som med extra värme kan modulera öppningstemperaturen ett antal grader upp och ned.

hmm - när jag tänker efter så kanske den är beroende av fjäderkraft utifrån för att kolven skall tryckas in igen när det blir kallt.

---

startrelä från kylskåp är ingen bra grej då dessa är strömstyrda och är i serie med motorströmme med tillslag typ > 5 ampere i spolen och släpper när strömmen är under 1 Ampere ungefär - det finns säkert andra 230V matade drag/skjut-magneter som skulle kunna göra samma sak - men dessa är ofta ganska stora och kan surra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser nu att jag läste kyltermostat och inte kylartermostat, så glöm vad jag sa. :D

Angående PTC-relän sedan (och alltså inte de mekaniska reläna) till kylkompressor så är det bara en PTC-platta precis som på bilden som startar kompressorn och då den snabbt bli varm pga strömmen genom den så ökar resistansen ordentligt vilket gör att startströmen till kompressorn minskas lika snabbt pga värmen. Det är precis det samma som ett mekaniskt men utan några som helst rörliga delar eller gnistbildningar som jag har för mig tom är ett krav med R290, R600a och dylika gaser.

Nu när jag tänker efter så har jag för mig att dessa ligger på runt 25 ohm i rumstemp eller så vilket jag gissar på kan vara på tok för lågt även om nu resistanen ökar rätt snabbt, dock är plattan väldigt stor vilket visar på att den skall klarar hög effekt.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Är inte det här elektronikforumet? :?:
Jag har inte sett nåt förslag om RC-servo, mikrokontroller, nätverksanslutning och webbaserad loggning av temperatur, luftflöde och toalettvanor än. Men det kommer väl... :lol:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Henry skrev:
Angående PTC-relän sedan (och alltså inte de mekaniska reläna) till kylkompressor så är det bara en PTC-platta precis som på bilden som startar kompressorn och då den snabbt bli varm pga strömmen genom den så ökar resistansen ordentligt vilket gör att startströmen till kompressorn minskas lika snabbt pga värmen. Det är precis det samma som ett mekaniskt men utan några som helst rörliga delar eller gnistbildningar som jag har för mig tom är ett krav med R290, R600a och dylika gaser.

Nu när jag tänker efter så har jag för mig att dessa ligger på runt 25 ohm i rumstemp eller så vilket jag gissar på kan vara på tok för lågt även om nu resistanen ökar rätt snabbt, dock är plattan väldigt stor vilket visar på att den skall klarar hög effekt.
moderna kompressorer är det så - men det är annorlunda med kompressorer i kommersiella maskiner som klimatskåp där kompressorn skall kunna starta i mottryck där har man fortfarande relästart.

relästarten har också en 'fördel' beroende på hur man ser det och det är att startströmmen ligger på tills kompressorn startat eller så löser löser överströmsskyddet fort medans med PCT-motstånd så måste kompressorn hinna snurra igång på någon kvart sekund innan PCT-motståndet nyper till - sedan är det försent , och överströmsskyddet ta längre tid på att lösa om den misslyckas med varmare motor som följd om den inte startar, det här är problematiskt i områden med osäker ström - för kylskåp för den marknaden plockade man på en extra konding på 8 µF tvärs över PTC-motstådet för att säkra starten även med en viss mottryck om det är korta strömavbrott och PTC-motståndet är varmt och är spärrande (den drar själv ca 2 Watt för att hålla sig själv varm under drift, vilket påverkar den totala årsförbrukningen mer än negligerbart och därför finns det numera elekroniska varianter som inte drar tjuveffekt medans kompressorn går) och kitet kallades tidigare tropik-kit ungefär.

- faktum med denna kondensator så behövs inte PTC-motståndet längre då kondingen fungerar mycket bättre som startapparat med mycket starkare motor under starten och kan vara kontinuerligt inkopplad och dessutom har en faskompenserande verka att kompressorn blir nästa cos(fi)=1 i driften - åtminstone gäller detta med TL 2 A-kompressor från danfors.

Det är kopplingen med utan PTC och med kondensator på 6-8 µF man vill ha om man skall driva kompressorn från en växelriktare - startstömmen minskar till mindre än häften och i mitt fall går det då bra att starta från en 300 Watt sinusväxelriktare - med original startapparat med PTC så behövs en växelriktare på ~ 800 Watt om kompressorn Danfoss TL 2 A skall starta...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo med större kompressorer eller kommersiell kyla så är det förstås startrelä som gäller men det är inte något man nomalt hittar i vanliga kylskåp som förstås är det vanligaste som man hittar.

Kondensator istället för eller parallellt med PTC på mindre kompressorer har börjar komma rätt ordentligt och visst det ger så mycket högre startmoment och hålller längre men förmodligen lite dyrare men det är bara fördelar med det och slutkund märker inte av något av det i prisättningen heller och att det fungerar bra bättre med växelriktare än ju bara rena fördelar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Men fortfarande envisas man med den där PTC-motståndet som kortsluter kondingen vid start och som gör att kylskåpen inte går att starta med normala storlek på växelriktare (300 - 600 Watt) om man vill försöka rädda innehållet vid en längre strömavbrott eller använda ute i stugan utan inkopplad el.
Skriv svar