Ersätta gammal kondensator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
oceansmoving

Ersätta gammal kondensator

Inlägg av oceansmoving »

Jag tänkte försöka ersätta en gammal Rifa 0.47 μF - 150 V men har väldigt grunda elkunskaper så är inte helt säker på vilken ersättningskonding som bör användas. Om man kikar på en modernare motsvarighet: http://se.farnell.com/evox-rifa/pme271m ... dp/9717501 så verkar den vara av metalliserad papper och för "safety / suppression".
Jag förstår att man skall matcha kapitans och klara minst samma spänning och givetvis storlek och rastermått så gott det går.
Mina frågor är: Spelar materialet / konstruktionen någon roll eller går det bra, eller ännu bättre med en plastfilmskondensator?
Om man kikar på exempelvis Elfa så går det att välja både plastfilm och "avstörning", vad är skillnaden?
Jag gissar att i det här fallet så vore avstörning en bra matchning?
Exempelvis: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19373
Tänker på "safety / suppression"-funktionen på originalkondingen.

Kort och gott: Vad är det för kriterier som MÅSTE matchas?
Pucco

Re: Ersätta gammal kondensator

Inlägg av Pucco »

Jag tänkte försöka ersätta en gammal Rifa 0.47 μF - 150 V
Menar du 250 V.
Du lämnar väldigt lite information om kondensatorn, tex var den sitter. Tittar man på det du letat fram själv verkar det som det ska vara en X-klassad kondensator som sitter som filter på 230V nätspänning i någon apparat.
X- och Y-klassade kondensatorer är konstruerade att inte skapa brand eller kortslutning vid överslag.
X skall användas mellan fas-fas eller fas-nolla och Y skall användas mellan fas-skyddsjord eller nolla-skyddsjord.
Papper eller plast har ingen betydelse om dom är rätt klassade. Papper är det som har funnits i alla tider och troligen är robustast medans plastfilm har kommit mer och mer på grund av pris och storlek samt att man nu kan tillverka material som uppfyller kraven.
oceansmoving

Inlägg av oceansmoving »

Hej, ursäkta för det knappa innehållet. Visste inte hur mycket information som var nödvändigt.
Det är en gammal rullbandsspelare och det sitter på kort som styr bandmotorn och bandhastighet om jag inte förstått fel.
Det verkar faktiskt vara 150V, det är en väldigt gammal pjäs detta.
Sida 47-50 i manualen:
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Rev ... 7_Serv.pdf
(C113-C115)
oceansmoving

Inlägg av oceansmoving »

Många som läser men ingen som svarar, jag trodde detta skulle vara en barnlek för er som kan detta :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Problemet är antagligen att ladda ner servicemanualen.
oceansmoving

Inlägg av oceansmoving »

Haha, ja det förstås.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det hade ju underlättat om du talade om vilken konding det är.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Sida 47-50 i manualen:
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Rev ... 7_Serv.pdf
(C113-C115)
C113-C115 470nF verkar sitta i serie med 4,7ohm till lindningarna på bandrullsmotorerna.

Schema, sidan 48 i pdf längst ner i mitten mellan motorerna.
BOM. Sidan 50 ungefär i mitten, 0,47µF 150V
Foto på kortplacering, sidan 47 i pdf i underkan på övre pcb. Bilden antyder 250V på kondensatorerna.

Hopplöst schema att läsa. Switchar och reläkontakter lite över allt. Vad som styrs av olika knappar och relän är svårt att tolka.
Högsta spänningen till rullmotorerna verkar vara 105V AC troligen vid snabbspolning.
Capstanmotorn verkar styras synkront av nätfrekvensen.
Sen verkar ju 0,47µ och 4.7ohm begränsa strömmen i rullmotorerna så dom blir svagare vid in- och uppspelning (typ).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är en RC-snubber, gissar jag, för att plocka transienter när motorerna startas/stoppas.
Elfa-kondingen funkar bra.
oceansmoving

Inlägg av oceansmoving »

Tack för svar, har dock märkt att det går att köpa hela kit med kondensatorer för hela maskinen:
http://www.ebay.com/itm/Revox-A77-tape- ... 3f23e6f506
Det känns ju generellt lättare för en lekman, så man slipper leta på egen hand.
I ett sådant ingår den här som "suppression capacitor"
http://chiefcon.en.alibaba.com/product/ ... itors.html
Skulle den också funka som ersättning? Förstår inte riktigt "Capacitance Range : 0.0047 to 6.8 uF"
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

http://chiefcon.en.alibaba.com/product/ ... itors.html
Skulle den också funka som ersättning? Förstår inte riktigt "Capacitance Range : 0.0047 to 6.8 uF"
det betyder att du kan köpa kondingar i vilket väärde som helst inom det området

Dock
Minimum Order Quantity: 3000 Piece/Pieces
Så många per värde lär du nog inte behöva, eller?

Beträffande kitet, nackdelen med sådana kit är att du inte vet kvaliteten, ofta tenderar det väl att vara NoName-skräp i sådana kit, tyvärr.
oceansmoving

Inlägg av oceansmoving »

Nä kommer ju inte beställa chiefcon separat i sådana fall.
Men, givet att de valt en 0.47 uF till det kitet så är det en bra match?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

0,47u är ett standardvärde, så det är väl naturligt att man väljer det.
Personligen skulle jag inte köpa ett sådant kit, då det finns oerhört mycket skräp på komponentmarknaden.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Tittar man på bilden på kondensatorkitet så ser man tillverkarnamnet HERMEI (Her-Mei) på alla småelektrolyter som enligt forumet på http://www.badcaps.net finns med på "List of Bad Cap Manufacturers". Nu är ju inte elektrolyterna här särskilt hårt belastade avsende temperatur och rippelström så det kanske inte har någon betydelse. Sedan har ju läckströmmen i en kondensator som är kopplad i ett audiosteg betydelse för biasnivåer och brustillskott så lågimpediva värstingkondensatorer kanske inte är det bästa att stoppa in. Rätt kondensator på rätt plats.

Sen finns det ju en artikelserie i Radio & Television årgång 1975 som beskriver ombyggnad av A77 till studiokvalitet. I original så brusar tydligen förstärkarna mer än bandet.
oceansmoving

Inlägg av oceansmoving »

Jag hade nog inte tänkt försöka mig på några andra än de fyra Rifa-kondensatorerna själv, så det är de som är viktigast. Tanken med hela kitet var snarare en "bra att ha"-grej.
Skriv svar