En gammal tråd, men det kändes onödigt att starta en ny.
Om det har varit R12 i kylen/frysen man har fått tag på kompressorerna ifrån, måsta man fortfarande byta olja om man ska pumpa luft?
danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar man
Re: danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar m
Om det är en R12-kyl/frys så är det med 99% mineralolja i dessa och det är inget akut bytesbehov pga. hygroskopi som det skulle vara om det är en R134a, R407C och R410A-maskin
det är nog lämpligt att byta olja ändå då du förmodligen inte vet hur mycket olja det är kvar i denna, har du tur så står det på en lapp hur mycket olja som förväntas vara i kompressorn - dock den urtappade mängden kommer vara lite mindre om du tar det från en vitvara då en del av oljan finns i kylkretsen.
sedan har sådan olja alltid en smula klorrester från nedbruten R12 och det är alltid bra att minska på sådant lite med oljebyte.
jag skulle köra med vanlig kompressorolja för tryckluftkompressor som man kan köpa på biltema mfl. gubbdagisar.
---
tänk på att det kommer olja och oljedimma sakta på dess utblås vilket innebär att oljemängden sakta minskar i kompressorn samt att luften ut har olja i sig.
mao. om du tänker köra mycket så bör du finna metod att kontrollera oljemänden med vägning eller att du kan vända och tappa ut oljan och mäta mängden då och då - se till att insuget också filtreras från partiklar och smuts om du vill ha livslängd på kompressorn.
det är bra att kompressorn får köra sig varm med låg motryck/friblåsande en stund innan dessa skall ställas för lite längre stillestånd - luft innehåller fukt och även luft med 30% Rh (vinterluft) börja fälla ut vattenånga i och efter kompressorn när trycket är övenr3-4 Bar då innehållet och ventilerna inne i kompressorn inte är rostsäkra och kan korrodera om de lämnas fuktiga invändigt en längre tid. - kompressorn är inte avsedd att arbeta med fuktig luft utan syrefri gas med låg fukthalt och därför har man inte gjord något speciellt för att vara rosttålig - förvisso skyddar oljan en del men man skall inte vara säker på att det gör det i alla lägen
det är nog lämpligt att byta olja ändå då du förmodligen inte vet hur mycket olja det är kvar i denna, har du tur så står det på en lapp hur mycket olja som förväntas vara i kompressorn - dock den urtappade mängden kommer vara lite mindre om du tar det från en vitvara då en del av oljan finns i kylkretsen.
sedan har sådan olja alltid en smula klorrester från nedbruten R12 och det är alltid bra att minska på sådant lite med oljebyte.
jag skulle köra med vanlig kompressorolja för tryckluftkompressor som man kan köpa på biltema mfl. gubbdagisar.
---
tänk på att det kommer olja och oljedimma sakta på dess utblås vilket innebär att oljemängden sakta minskar i kompressorn samt att luften ut har olja i sig.
mao. om du tänker köra mycket så bör du finna metod att kontrollera oljemänden med vägning eller att du kan vända och tappa ut oljan och mäta mängden då och då - se till att insuget också filtreras från partiklar och smuts om du vill ha livslängd på kompressorn.
det är bra att kompressorn får köra sig varm med låg motryck/friblåsande en stund innan dessa skall ställas för lite längre stillestånd - luft innehåller fukt och även luft med 30% Rh (vinterluft) börja fälla ut vattenånga i och efter kompressorn när trycket är övenr3-4 Bar då innehållet och ventilerna inne i kompressorn inte är rostsäkra och kan korrodera om de lämnas fuktiga invändigt en längre tid. - kompressorn är inte avsedd att arbeta med fuktig luft utan syrefri gas med låg fukthalt och därför har man inte gjord något speciellt för att vara rosttålig - förvisso skyddar oljan en del men man skall inte vara säker på att det gör det i alla lägen
Senast redigerad av xxargs 23 juli 2013, 00:31:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar m
Tack! 
Tur att det finns kunnigt folk. Ska vid tillfälle skumma igenom hela forumet med alla dess delar. Information kan man ju aldrig få för mycket utav.
Då ska jag byta olja innan jag monterar ihop kompressorer och tank.

Tur att det finns kunnigt folk. Ska vid tillfälle skumma igenom hela forumet med alla dess delar. Information kan man ju aldrig få för mycket utav.
Då ska jag byta olja innan jag monterar ihop kompressorer och tank.
Re: danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar m
om du aldrig tänker trycksätta kompressorhuset mer så kanske du skall fundera på att borra tapphål ( på en plan yta med bricka som tätar ordentligt - tänk på att olja har en otrolig förmåga att krypa ut och får man inte detta _helt_ tätt så kommer du ha en konstant oljeläckande kompressor...)
dock kan det vara pyssligt då man inte vill få in spån inne i kompressorn...
dock kan det vara pyssligt då man inte vill få in spån inne i kompressorn...
Re: danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar m
Funderar på om man inte helt enkelt öppna upp kompressorn och borra hål för både avtappning och påfyllning. Ska försöka få tag på en tl4a till och byta ut tl2.5, då kan jag övningsöppna den lilla.
Re: danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar m
Kan det glappa i startreläet? Det är inte alltid bägge bulorna hoppar igång och idag hoppade ingen igång när dom skulle. Hittills har det varit den mindre som inte startat. Kan det ha att göra med att dom är ihop kopplade med ett y-rör? Så den större skapar mottryck till den lilla. Självklart så ska jag leta reda på en till TL4A och byta ut "lillen".
Re: danfoss TL4A, Kompressor från kylskåp! men hur kopplar m
Har du mottryck??
Motorstarten som finns på kylskåp är inte gjorda att starta med mottryck utan förutsätter att trycket på sugsidan och trycksidan är precis lika.
även med lite övertryck på trycksidan så orkar kompressorn ofta inte att starta.
Skall man starta med mottryck så krävs startkondingar och startrelä som kopplar bort kondingen när motorn snurrat igång och detta passar heller inte alla typer av kompressorer.
---
Det här är inget konstigt - även vanliga luftkompressorer har ofta backventil mot tanken och avlastningsventil inbyggd i pressostaten som släpper ut luft i rören mellan kompressorn och tanken just för att kompressorn skall orka starta nästa gång - eller i vart fall inte dra säkringarna i starten...
Motorstarten som finns på kylskåp är inte gjorda att starta med mottryck utan förutsätter att trycket på sugsidan och trycksidan är precis lika.
även med lite övertryck på trycksidan så orkar kompressorn ofta inte att starta.
Skall man starta med mottryck så krävs startkondingar och startrelä som kopplar bort kondingen när motorn snurrat igång och detta passar heller inte alla typer av kompressorer.
---
Det här är inget konstigt - även vanliga luftkompressorer har ofta backventil mot tanken och avlastningsventil inbyggd i pressostaten som släpper ut luft i rören mellan kompressorn och tanken just för att kompressorn skall orka starta nästa gång - eller i vart fall inte dra säkringarna i starten...