Problem med signaldetekterande krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per

Problem med signaldetekterande krets

Inlägg av Per »

Hej
Jag håller på att bygga en subförstärkare som jag vill ska slås av efter en liten stund utan signal. Till detta hittade jag en liten krets som verkade vara vad jag behövde, nämligen en Signal Detecting Auto Power-On Unit från ESP. Problemet är att direkt efter att reläet avaktiverats så aktiveras det igen. Kretsen verkar fungera i övrigt. Reläet avaktiveras i alla fall korrekt om jag laddar ur C4 snabbt men en 10k resistor.

Kan någon berätta för mig varför reläet inte förblir avaktiverat när C4 laddas ur långsamt genom orginal 10M resistorn?

Orginalschema:
Bild

Schema:
Bild

Kort:
Bild

Foto:
Bild
Senast redigerad av Per 26 december 2005, 14:19:02, redigerad totalt 2 gånger.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Skulle tro att du behöver en liten hysteres på sista op:n. Prova att sätta ett motstånd på 100k mellan pin 7 och pin 5.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det beror säkert på att du kopplat även spänningsmatningen på reläet.
Per

Inlägg av Per »

Jäklar vilka snabba svar!

Tyvärr kan jag lite mindre än vad jag hade önskat om elektronik.

rehnmaak
Jag har försökt läsa på lite innan jag startade tråden men jag har inte riktigt fått grepp om vad hysteres innebär. Något slags intervall?? Ska prova 100k resistorn och återkommer med resultat.

Tekko
Om jag förstår dig rätt så menar du att när reläet släpper så avlastas trafon och spänningen ökar vilket ställer till det? Det som stör mig är att, jag citerar Elliott:
The circuit uses a 1/2 voltage line (R8, R10 and C3, nominally +6V) to bias the opamp inputs and provide a comparator reference voltage. Since the same supply is used for both, regulation is not required as any variation will be applied both to opamp input and comparator, so the two will track properly over a wide voltage range.
Jag har provat med en 10V zener som jag hade liggandes mellan matning och jord. Den blev ju för varm men kretsen fungerade i alla fall lite bättre.

Det låter kanske som om jag kan, men det kan jag inte. Jag vill dock gärna lära mig. :wink:
Per

Inlägg av Per »

Tyvärr fungerade det inte bättre med 100k mellan pin 5 och 7. :cry:
Något annat förslag, eller ska jag prova med att dela på matningen och stabilisera med en 7812 till allt utom reläet?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Prova att ta bort din koppling med matningen via reläkontakter för 12v till opamparna.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hur menar du "koppling med matningen via reläkontakter" ?????
Tekko

Inlägg av Tekko »

Extrakopplingen som han gjort som inte finns i orginalschemat.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ett extra tips är att se till att du kan "rigga" subförstärkaren på "PÅ" hela tiden annars kommer den att slå av om du vill se på film. Minst sagt småirriterande kan jag intyga!
Per

Inlägg av Per »

Tack för alla tips!

Nu "studsar" inte reläet längre. Som Tekko påpekade var det min lilla extrakoppling som ställde till det. Kopplingen skulle driva en duoled som indikerade PÅ/AV. När jag testade så använde jag bara en enkel led som visade AV.

Nu har jag däremot ett nytt problem. Trots att jag har jordat signalingångarna vid test så aktiveras reläet efter att det varit avaktiverat en stund (~10min), (oberoende om jag har 100k resistorn och eller duoled monterad). Vad kan det bero på?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag noterar att enl layouten verkar det sitta en trimpot men jag kan inte hitta den i ditt schema.

Vore bra om du levererar hela problemet innan du frågar....

Rita gärna ett schema som stämmer så ska jag ta en funderare till.
Per

Inlägg av Per »

rehnmaak
Har i första inlägget lagt in schemat som kortet är baserat på. Potten är till för att justera känsligheten, från ESP:
Should it be found that the circuit is too sensitive, increase the value of R6 - this makes the comparator less sensitive, so more signal will be needed. Likewise, to increase sensitivity reduce the value of R6 - use a 20k trimpot for a useful sensitivity range.
Förtydliganden:
C5 i nätdelen är för tillfället 470uF istället för 2200uF men det fungerade inte bättre med 2200uF.

V+ är fortfarande ansluten till ena reläkontaten så att jag kan använda min duoled.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Denna typ av koppling är generellt *mycket* störningskänslig. Läget blir inte bättre av att konstruktionen saknar spänningsreglering, avkopplingar och filter.

Om jag var du skulle jag:

1) Sätta en 6.8uF tantal elektrolyt över pin 8-4
2) Sätta en 100nF keramisk kond över pin 8-4
3) Sätta 6.8uF kond över R7
4) Prova att byta D1 mot en 4.7V zener (åt andra hållet)
Per

Inlägg av Per »

Uppskattar tipsen rehnmaak!

Avkoppling har jag redan i form av 100nF keramisk (monterad i efterhand på kopparsidan).
Ska prova med konding över R7. Filter?
Har nog ingen 4,7V zener hemma, men kanske en 5,6V. Skulle det funka? Hur påverkar denna zener konstruktionen?

Ska testa lite mer senare ikväll och återkommer med resultat.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tanken jag hade med 4.7V zenerdioden var att transienter på utgången från op:n inte skulle få så stor inverkan. Testa med 5.6V om du har en sån.

Edit: Kom på att du måste ha kvar D1, men du kan koppla zenerdioden i serie (åt andra hållet).
Skriv svar