Finlux tv som stänger av sig själv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Repen

Finlux tv som stänger av sig själv

Inlägg av Repen »

Jag har en 19" Finlux tv som stänger av sig själv efter 5-10 min, jag har kollat så att det inte är insomningstimern genom att sätta den på en timme men den stänger ändå av sig.
Jag har tv:n ombord på ett fartyg så spänningen är 220 V/ 60 Hz om det har nån betydelse?
Tror det knappt men tv:n har funkat i 6 år och har nyligen börjat med det här tramseriet.
Kan det vara dåliga kondingar fast att den startar upp normalt direkt efter när man startar den på fjärren igen.
überfuzz

Re: Finlux tv som stänger av sig själv

Inlägg av überfuzz »

Ingen aning vad som är fel, men...

Off topic! Låter som en bra TV som stänger av smörjan redan efter några minuter.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det känns ju inte som om det är koddingarna med tanke på tidsaspekten. Jag vill dock minnas att det var en person med liknande problem där det faktiskt hjälpte att byta koddingarna.
Så om du har möjlighet att mäta, mät! :)

Har du kollat så att det inte är något som blir varmt och trippar en värmeskyddsfunktion?
eLGe

Inlägg av eLGe »

har samma fel på min finlux, har tidigare haft ett annat fel på den, då tappade bilden kraft och blinkade, bytte på chans den största kondingen i den och efter det har den funkat ganska bra, men nu efter ett halvår så stänger den av sig.
Den blir iof varm, men det kanske är normalt? efter ca 30min börjar det brusa lite i högtalarna sen stänger den av sig för ca en månad sedan en timme....
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Byt alla kondensatorerna? Bruset låter ju som att det är rätt torrt på den fronten... :)
Skriv svar