Trådlindade motstånd vid switchning
Re: Trådlindade motstånd vid switchning
> Så att köpa "induktansfria trådlindade motstånd är inget direkt alternativ,
> ...
> Men en gång för länge sen gjorde jag en linjeföljande robot där
> motorerna fick min microcontroller att bli varm och sen pajja.
OK, jag fattar inte varken varför induktansfria motstånd inte är ett
alternativ eller hur motorerna fick microcontrollern att bli varm.
Någon annan får räkna på effektförlusten orsakade av induktansen, men spontant
så har jag lite svårt att trå att induktansen i sig skulle ge några mätbara
effekförluster som är jämförbara med den som resistansen självt ger.
> ...
> Men en gång för länge sen gjorde jag en linjeföljande robot där
> motorerna fick min microcontroller att bli varm och sen pajja.
OK, jag fattar inte varken varför induktansfria motstånd inte är ett
alternativ eller hur motorerna fick microcontrollern att bli varm.
Någon annan får räkna på effektförlusten orsakade av induktansen, men spontant
så har jag lite svårt att trå att induktansen i sig skulle ge några mätbara
effekförluster som är jämförbara med den som resistansen självt ger.
hioeral:
Om du nu läser en civilingenjörsutbildning, ta då med ditt motstånd till skolan, leta upp nån EL-förening av nåt slag, fråga efter en LCR-meter, mät induktansen. Är det en bra LCR-meter kan du även ställa mätfrekvensen till 9KHz.
Jämför Reaktansen med resistansen, tror inte eventuell induktiv komponent kommer påverka så mycket, men, då har du iaf ett slutgiltigt svar.
Om du nu läser en civilingenjörsutbildning, ta då med ditt motstånd till skolan, leta upp nån EL-förening av nåt slag, fråga efter en LCR-meter, mät induktansen. Är det en bra LCR-meter kan du även ställa mätfrekvensen till 9KHz.
Jämför Reaktansen med resistansen, tror inte eventuell induktiv komponent kommer påverka så mycket, men, då har du iaf ett slutgiltigt svar.
20 varv på en 50*10mm stomme med 0,5mm tråd ger 900 nH ungefär
Reaktansen blir då vid 9kHz ca 0,05 ohm
Reaktansen blir då vid 9kHz ca 0,05 ohm
-
En tumregel är att trådlindade motstånd på ca 5-10W, i intervallet runt 1-10 ohm ligger runt 1-10uH induktans, något jag har utnyttjat för att spara pengar då jag byggt passiva delningsfilter till högtalare (eftersom det finns apdyra effektmotstånd av massatyp som sägs vara låginduktiva och detta gränsar till kabeltatteri)
Nu skall man såklart vara försiktig med sådana regler... Det skall långt över audiområdet innan det blir problem .
Energin som lagras i induktansen är försumbar såtillvida du inte har hög switchfrekvens, då kommer såklart din R-L krets att begränsa strömderivatan.
Jag rekommenderar dig att ställa upp ekvivalentschema, antingen räkna för hand eller simulera det i valfritt kretslösningsprogram. Jag rekommenderar LTspice. Släng gärna in lite ledningsinduktanser (10nH per cm ledning) och lite strökapacitanser. Det går utmärkt att bygga modeller av passiva komponenter men givetvis ju större frekvensområde modellen skall täcka, desto mera komplex och desto mera får man justera. Jag säger inte att det är trivialt, det beror ju på....
Nu skall man såklart vara försiktig med sådana regler... Det skall långt över audiområdet innan det blir problem .
Energin som lagras i induktansen är försumbar såtillvida du inte har hög switchfrekvens, då kommer såklart din R-L krets att begränsa strömderivatan.
Jag rekommenderar dig att ställa upp ekvivalentschema, antingen räkna för hand eller simulera det i valfritt kretslösningsprogram. Jag rekommenderar LTspice. Släng gärna in lite ledningsinduktanser (10nH per cm ledning) och lite strökapacitanser. Det går utmärkt att bygga modeller av passiva komponenter men givetvis ju större frekvensområde modellen skall täcka, desto mera komplex och desto mera får man justera. Jag säger inte att det är trivialt, det beror ju på....

sodjan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=52733
Där får du veta varför PIC:en blir varm av motorerna
.
För övrigt skippar jag allt som har med trådlindat att göra. Kör med mina metallfilms motstånd, orkar inte mer
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=52733
Där får du veta varför PIC:en blir varm av motorerna

För övrigt skippar jag allt som har med trådlindat att göra. Kör med mina metallfilms motstånd, orkar inte mer

De tre sista inläggen säger ju att det i princip inte har någon inverkan, så du kan nog köra på med dina trådlindade på de frekvenser du nämnt. 

> Där får du veta varför PIC:en blir varm av motorerna...
> http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=52733
Jahaja, ja där var det ju rejält med felkopplingar. Jösses...
PIC'en blir inte varm av motorerna utan av felkopplingarna!
> http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=52733
Jahaja, ja där var det ju rejält med felkopplingar. Jösses...
PIC'en blir inte varm av motorerna utan av felkopplingarna!
Det största problemet med induktansen i trådlindade motstånd är ju inte impedansen utan effekterna av induktans och parasitkapacitanser vid switchflankerna. Speciellt när transistorn stänger av får man en mycket kort och intensiv transient ringning som kan ha mycket hög spänning. Den transienten kan vara många gånger matningsspänningen i amplitud och ge överslag i transistorn. Dessutom är den ofta högfrekvent och kan störa all radiobaserad kommunikation.
Transienterna kan dämpas med med olika typer av snubberkretsar eller absorberande ferritpärlor. Man kan också styra switchflankens derivata genom gate/bas-styrningen. Snabbare switchflank ger mindre förluster i transistorn men mer transienta problem. Långsammare switchflank ger mer värmeförluster i transistorn men mindre transienta problem.
Även metallfilmsmotstånd är induktiva. Lågohmiga har inte så mycket induktans men högohmiga har ofta hög induktans. Det beror på att man trimmar motstånden genom att laserbränna en spiral runt kroppen. Högohmiga motstånd brukar få rätt många varv.
Låginduktiva trådlindade motstånd har oftast tråden lindad i ett serpentinformat mönster så varannat varv går åt motsatta hållet och då tar magnetfälten ut varandra.
Transienterna kan dämpas med med olika typer av snubberkretsar eller absorberande ferritpärlor. Man kan också styra switchflankens derivata genom gate/bas-styrningen. Snabbare switchflank ger mindre förluster i transistorn men mer transienta problem. Långsammare switchflank ger mer värmeförluster i transistorn men mindre transienta problem.
Även metallfilmsmotstånd är induktiva. Lågohmiga har inte så mycket induktans men högohmiga har ofta hög induktans. Det beror på att man trimmar motstånden genom att laserbränna en spiral runt kroppen. Högohmiga motstånd brukar få rätt många varv.
Låginduktiva trådlindade motstånd har oftast tråden lindad i ett serpentinformat mönster så varannat varv går åt motsatta hållet och då tar magnetfälten ut varandra.
Vad för typer av motstånd (förutom specialrullade trådlindade motstånd) är kända för sin låga induktans?
Dessutom: kan man (om man har många motstånd som ska kopplas) koppla motstånden som på bilden för att
magnetfälten ska ta ut varandra lite i alla fall =D ?
Dessutom: kan man (om man har många motstånd som ska kopplas) koppla motstånden som på bilden för att
magnetfälten ska ta ut varandra lite i alla fall =D ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
ja, såklart att motriktade magnetfält tar ut varandra då avståndet till motstånden är >> avståndet mellan motstånden, dvs en radio i ett annat rum... men om du är rädd för att dina 3,9 ohms motstånd strålar, då skall du passa dig för kablar och kretskortsbanor också.
Jag skrev i ett inlägg lite längre upp att massamotstånd är låginduktiva. Det är kolmassa. Ungefär som en potentiometerbana.
Jag skrev i ett inlägg lite längre upp att massamotstånd är låginduktiva. Det är kolmassa. Ungefär som en potentiometerbana.
Men "film" menas att motståndet i komponenten ligger i en platt film på ytan (under färgen), precis som tråden i ett trådlindat motstånd. "massa" då är hela komponenten fylld med en motståndsmassa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistor
kolmassamotstånd = Kolkompositmotstånd
(eng. Carbon composition resistors, om det inte måste vara kol just, också cement resistor)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistor
kolmassamotstånd = Kolkompositmotstånd
(eng. Carbon composition resistors, om det inte måste vara kol just, också cement resistor)