Tips på lämplig multimeter mottages tacksamt

mattswe

Tips på lämplig multimeter mottages tacksamt

Inlägg av mattswe »

Hej!
Nu är det dags att köpa ny multimeter. Jag har tittat på en Voltcraft vc-920 hos http://www.conrad.se (samma som Uni-T UT71B hos Kjell & Co?), är det ett bra köp för de pengarna tror ni? 1000kr är någon sorts smärtgräns känner jag. Kom gärna med tips på alternativ som är bättre.

http://www.conrad.se/MULTIMETER-DIGITAL ... &pi=123296
Senast redigerad av ElectricMan 29 juli 2013, 21:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: URL-fix.
v-g
EF Sponsor

Re: Tips på lämplig multimeter mottages tacksamt

Inlägg av v-g »

Vad ska du ha multimetern till? Har du funderat på vilka mätområden/funktioner som är viktiga? Ström/kapacitans/vRMS osv?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns en del tips på EF-wikin.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har en APPA 82 som jag är riktigt nöjd med. Inget fancy lull-lull.. Bara en bra DMM.
Lite dyrare dock..
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=appa+82
(Modellen på bilden har färre omkopplarlägen än det faktiska instrumentet)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad hade du tidigare?
Vi har några billiga multimetrar på jobbet, de har den fina feature:n att visa fel när batteriet blir lågt.

Jag har fått för mig att alla multimetrar det sitter 9V batterier i är leksaker...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag?
Innan hade jag en UNI-T UT33D
Dock är man också lite bortskämd med Fluke, Gossen och diverse annat.. Och med tanke på priset så är APPA 82 riktigt trevlig och mäter bra.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tänkte mest på mattswe...
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Hoppas det är OK att länka till egen säljannons. Jag har en i stort sett ny UNI-T UT61E till salu för 550:- inkl frakt. Det är en kompetent meter med bl.a True RMS och koppling till PC.

Mer info om UNI-T UT61E
Senast redigerad av carpelux 2 augusti 2013, 14:32:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Voltcraft VC-920 är en rebrandad UNI-T multimeter ur UT71-serien som du redan räknat ut. Det finns många åsikter om dem om man googlar lite :)

Jag har två UNI-T-multimetrar och tycker själv att man får väldigt mycket valuta för pengarna. Dock går kvaliteten inte att jämföra med de dyrare märkena som Fluke, Agilent, Gossen Metrawatt osv. Min äldsta är ungefär fem år och har börjat glappa både i vredet och kontakterna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det viktigaste kan jag tycka är ha förståelse för att ingen bra multimeter eller voltmeter egentligen finns. Även om man parallellkopplar flera äldre Fluke kommer dessa visa olika värden. Men det viktigaste måste vara att lära känna sina instrument och ha kunskap om deras begränsningar. Följaktligen är det ganska tråkigt att lägga ner och läsa manualen till en billigare multimeter där specifikationerna eventuellt inte stämmer eller att apparaten inte fungerar tillfredsställande efter några år. Bästa är enligt min mening att köpa något som håller många år för att slippa lägga ner tid på nya instrument. Dock har jag inte följt mina kloka ord själv :).
mattswe

Inlägg av mattswe »

Tack för era åsikter, jag har nu köpt en Voltcraft VC960. Jämfört med den jag hade innan är denna grym :)
Det jag saknade främst var tillförlitlighet vid mätning av AC-ström. Grymt att nu snabbt och lätt kunna mäta både RMS, peak, max och min samt DC-komponenten, det har jag inte varit bortskämd med tidigare. Hade inte uA-mätområde innan heller.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Pris? inköpsställe?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Hur känns byggkvalitén?
mattswe

Inlägg av mattswe »

1139kr på www.conrad.se.

Ang. byggkvalitén så blev jag positivt överraskad. Den känns robust med gummerat grepp. Vredet känns distinkt och mätproberna sitter stadigt när man trycker i dem. Det enda som jag inte uppskattat med den hittills är att när jag stänger av "knapptryckspipet" så tystnar även förbindelseprovet (man måste titta på displayen istället), ogenomtänkt. På conrad finns även en kommentar som påpekar att tidbasen för loggning av mätvärden kan variera med upp till 10min. Har inte testat detta, men för mig är det å andra sidan ingen issue.
skorpion

Inlägg av skorpion »

Köpte nyss en UNI-T UT71B på Kjell&Co för 599:-

Först skulle jag ha ny säkring till min gamla Caltek2701, men varken kjell eller clasohlson hade det och när priset för säkring och eventuell frakt är 1/10 av priset på en ny bättre multimeter så var det dags att köpa en ny tänkte jag.
Jag skulle köpa en UT61D, men killen på Kjell&Co sa att det dök upp en annan för samma pris eller något (fast på nätet står det 999:- )
Så han plockade fram en UT71B som jag fick för samma pris. Vet inte om det var någon utförsäljning eller dylikt, men jag tror jag gjorde ett klipp, för inte ens på ebay hittar jag den till samma pris eller lägre.
Snubben sa något om gammal mjukvara i multimetern, så jag skulle få hämta mjukvara på nätet och uppgradera den själv.

Kanske gjorde snubben en miss också :/

Nu återstår bara att se om den fungerar :P
Skriv svar