Arduino, I2C och Ledmatrix

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Arduino, I2C och Ledmatrix

Inlägg av Micke_s »

Kan alltid titta på koden, dock programmera jag inte i arduino "språket"

Edit: lite transistor är billigare än led drivare antagligen.
RadioDJ

Inlägg av RadioDJ »

Icecap:
Ingenting är riktigt bestämt än.
Jag ska ta en närmare titt på "dina" kretsar också.

Hade du eventuellt färdiga moduler till salu i måtten ca 15*20cm?

Jag har nu även beställt lite kretsar som sample från TI.

Du har möjligtvis inte lite kod som man kan se hur man skickar information till kretsen.
Senast redigerad av RadioDJ 1 augusti 2013, 21:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har inget i storlek P15 liggande - tror jag. Ska kolla status imorgon eller under helgen.

Med de mått du anger rör det sig om 15mm mellan pixel-centrar och hur du får tryckt in 6 LED på den plats är jag osäker på. Vi hyr ut P16 med 3 st LED per pixel (R, G & B).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då så, nu har jag lyckat få fram ett prisbild på ett modul. Utan att garantera något eller påstå att det är fast pris är det ung. 500:-/modul + moms & porto.

Modulen är då med 8x8 punkter, varje pixel har två röda LED, en grön LED och en blå LED.
Centeravstånd mellan pixlarna är 25mm (P25), drivspänning är 5V.
Detta ger en modulstorlek om 200 x 200mm.

Data till modulen består av R, G & B information till övre och undre halva av modulen, klocka för att klocka in data, ett latch-signal för att smälla ut de inklockade data till drivstegen samt en -Output Enable som slår av drivstegen vid '1' och på vid '0'. Perfekt att dimma med, PWM är grejen.

Max. klockhastighet in är 4MHz.

De inklockade data står kvar till nya kommer, man behöver inte ha någon refresh eller liknande, de är statiska på det vis. Det finns alltså 12 st drivkretsar som var styr 16 LED per modul. Modulerna är lysintensiva och tänder man på för fullt kan ett modul dra runt 3,84A vid 5V!

Men vid 30% intensitet gör de ont i mina ögon, även på avstånd. Min klocka på kontoret kör på 3,9% intensitet och det räcker fint åt mig.

Det finns fladkabelanslutning från modul till modul, man behöver alltså ett 16-poligt ICD med kontakter mellan två moduler.

Modulerna är designade för att skruva fast på en slät yta med hål för kablar, det är 8 st M6 som håller dom fast och det finns gummipackning. modulerna kan såklart monteras intill varandra och bildar då en yta utan uppehåll.

Varje rad har en "skugga" i plast för att minska solinstrålning och därmed ge bättre kontrast, framsidan är helt tät då den är fullgjutet med svart silikon med LED'na stickande ut.

Med rätt enhet att ge ut data till modulen kan man såklart visa olika färgtoner, jag håller mig dock till R, G och B, alltså 7 olika färger + svart.
Skriv svar