Arduino, I2C och Ledmatrix
Re: Arduino, I2C och Ledmatrix
Micke_s:
Man får tacka för detta.
Nu gäller det bara att försöka skriva ett program till schemat.
Det kommer att bli en del testande av kod bara för att jag inte har gjort något liknande förr.
Jag håller mig till enbart en attiny2313. Ska bara ha en matrix per kort. Jag får fler valmöjligheter då.
Skulle du mot förmodan ha lite tid över för kodskrivning blir jag enbart tacksam för det.
Eller om det finns någon annan som har tid över.
Fast då får vi nog ta och sätta upp lite riktlinjer så att alla drag åt samma håll.
Nu ska schemat modifieras för högre spänning och ström. Attiny2313 klarar inte jobbet själv.
Leden ska drivas på 12V och upp till ca 30mA (tror jag).
Man får tacka för detta.
Nu gäller det bara att försöka skriva ett program till schemat.
Det kommer att bli en del testande av kod bara för att jag inte har gjort något liknande förr.
Jag håller mig till enbart en attiny2313. Ska bara ha en matrix per kort. Jag får fler valmöjligheter då.
Skulle du mot förmodan ha lite tid över för kodskrivning blir jag enbart tacksam för det.
Eller om det finns någon annan som har tid över.
Fast då får vi nog ta och sätta upp lite riktlinjer så att alla drag åt samma håll.
Nu ska schemat modifieras för högre spänning och ström. Attiny2313 klarar inte jobbet själv.
Leden ska drivas på 12V och upp till ca 30mA (tror jag).
Driver du varje diod i matrisen med 12v så duger inte 74HC595 tyvärr.
Edit: Då får du ha två ULN2003 + 5 alt 7 pnp transistorer som driver anodsidan av led-matrisen om du vill mata 12v.
Alternativ några av dessa http://se.farnell.com/nxp/pumd4/transis ... dp/8738386 dock är dom smd och små, men du slipper massa resistorer.
Pinne 5-6 ska kopplas ihop, då kan du styra den höga sidan (12v) från attiny2313.
Edit: kan vara så att du ska ha motstånd mellan pin 5-6 och 5-4 för inte överskrida VBE på 5v, dessa ska bilda en spänningsdelare.
Edit: Då får du ha två ULN2003 + 5 alt 7 pnp transistorer som driver anodsidan av led-matrisen om du vill mata 12v.
Alternativ några av dessa http://se.farnell.com/nxp/pumd4/transis ... dp/8738386 dock är dom smd och små, men du slipper massa resistorer.
Pinne 5-6 ska kopplas ihop, då kan du styra den höga sidan (12v) från attiny2313.
Edit: kan vara så att du ska ha motstånd mellan pin 5-6 och 5-4 för inte överskrida VBE på 5v, dessa ska bilda en spänningsdelare.
Skulle man inte kunna göra så här??
På detta viset kommer det att finnas nästan hur mycket ström som helst.
Jag har bara ritat ut en av de 5.
Går det att få ihop detta i programmet sedan?
Går det att ha både switcharna och sedan använda pinnarna illl annat? Vad händer när de går som utgångar och en switch ligger till jord?
På detta viset kommer det att finnas nästan hur mycket ström som helst.
Jag har bara ritat ut en av de 5.
Går det att få ihop detta i programmet sedan?
Går det att ha både switcharna och sedan använda pinnarna illl annat? Vad händer när de går som utgångar och en switch ligger till jord?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av RadioDJ 31 juli 2013, 20:12:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag ser den både i förhandsgranska och när jag tittar i forumet
.
.
Yes. Det kommer fungera i teorin med en annan mosfet. Du kan t.om. skippa R10 eftersom det är en bipolär transistor.
Dock så är VGS = -10v på den transistorn, då får du köra en spänningsdelare så gatespänningen blir lägre, eller ha en transistor med högre VGS.
Har du för hög VGS så går/kan mosfet:en gå sönder.
Dock så är VGS = -10v på den transistorn, då får du köra en spänningsdelare så gatespänningen blir lägre, eller ha en transistor med högre VGS.
Har du för hög VGS så går/kan mosfet:en gå sönder.
Nu hänger jag inte riktigt med. Jag får erkänna att när jag lekte med elektronikkonstruktioner senast så fanns knappt mosfetar.
Vad måste jag ändra för att det ska fungera???
Sätta dit en pnp-transistor i stället eller vilken mosfet går det att använda?
Vad måste jag ändra för att det ska fungera???
Sätta dit en pnp-transistor i stället eller vilken mosfet går det att använda?
Addere en resistor mellan Q2 utgången och linan till R9 och Q3 gate:n
nu är Q2 collector, R9 och Q3 gate ihopbunden.
Mellan Q3 12+v och Q3 gate:n ska du se till att vara under VGS på den mosfet:en du väljer.
R9 +5 ska vara +12...
nu är Q2 collector, R9 och Q3 gate ihopbunden.
Mellan Q3 12+v och Q3 gate:n ska du se till att vara under VGS på den mosfet:en du väljer.
R9 +5 ska vara +12...
Tack för hjälpen.
Då borde allt fungera nu eller?
Fick lägga in en switch till då det blir 40 matrixer totalt. Pinnarna finns ju och då kan jag ju utnyttiga dem.
Sedan är det bara programmet kvar......
Då borde allt fungera nu eller?
Fick lägga in en switch till då det blir 40 matrixer totalt. Pinnarna finns ju och då kan jag ju utnyttiga dem.
Sedan är det bara programmet kvar......

Ser rätt ut, antar att det ska vara 4st till av npn + pmos:en...
SV3, SV1 och SV2 ska nog ha +12v och sedan en 7805:a för generera +5v. en TO92 eller SO8 7805 lär räcka.
SV3, SV1 och SV2 ska nog ha +12v och sedan en 7805:a för generera +5v. en TO92 eller SO8 7805 lär räcka.
Jag fixar till ett komplett schema så kan du se slutresultatet.
Jag har fixat till ett komplett schema så kan du se slutresultatet. Någon mindre ändring kan det bli men så här blir det.
Ser klart vettigt ut, tror det är bättre att köra npn transistorerna med serieresistor till npn transistorerna. Att de ska spontant slå på tror jag inte på.
Edit: Sedan kan du nog ta en kristall på 8Mhz istället, då kan du välja både 10Mhz alt 20Mhz, vad nu du får tag i.
Edit: Sedan kan du nog ta en kristall på 8Mhz istället, då kan du välja både 10Mhz alt 20Mhz, vad nu du får tag i.
Micke_s:
Om jag provar att skriva ett program. Har du tid att titta på min kod?
Jag har som sagt aldrig jobbat med Arduino-kod sedan tidigare men det borde fungera även på mitt "lilla" projekt.
Om jag provar att skriva ett program. Har du tid att titta på min kod?
Jag har som sagt aldrig jobbat med Arduino-kod sedan tidigare men det borde fungera även på mitt "lilla" projekt.
Förlåt en okunnig... men det antal punkter du vill driva kan drivas med 3 st TLC5921DAPG4 (30,33/st hos Farnell) - och fler än det.
Du vill ha 5 * 7 punkter = 35 pixlar. En enda TLC5921 kan driva 16 st - utan multiplexing, har konstantströmsdrivning av alla utgångar och kan användas helt utan transistorer osv.
Ett alternativ är TLC5925 (14,94/st hos Farnell i SOIC-kapsel), samma funktionalitet. Båda kretsar behöver ett motstånd per krets för att ställa strömmen genom LED'na, du sparar alltså in ALLA drivtransistorer, deras nivå-omvandlare och de passiva komponenter som de behöver.
Med 3 st får du 48 punkter, i 7-punkter höjd blir det upp till 6 kolumner, alltså 6 * 7 pixlar.
ingen drivtransistorer, ingen multiplexing, bara 4 ledningar ut från µC'n:
* Data.
* Klocka.
* Latch.
* Output Enable (intensitetsreglering medelst PWM).
Självklart kan kretsarna sättas i serie.
Jag påstår inte att det är den bästa lösningen - men den är bra och billig!
Och en snabb sökning på TLC5928 gav lägre pris (11,56/st hos Farnell) SAMT en feedback på pixelfel...
Du vill ha 5 * 7 punkter = 35 pixlar. En enda TLC5921 kan driva 16 st - utan multiplexing, har konstantströmsdrivning av alla utgångar och kan användas helt utan transistorer osv.
Ett alternativ är TLC5925 (14,94/st hos Farnell i SOIC-kapsel), samma funktionalitet. Båda kretsar behöver ett motstånd per krets för att ställa strömmen genom LED'na, du sparar alltså in ALLA drivtransistorer, deras nivå-omvandlare och de passiva komponenter som de behöver.
Med 3 st får du 48 punkter, i 7-punkter höjd blir det upp till 6 kolumner, alltså 6 * 7 pixlar.
ingen drivtransistorer, ingen multiplexing, bara 4 ledningar ut från µC'n:
* Data.
* Klocka.
* Latch.
* Output Enable (intensitetsreglering medelst PWM).
Självklart kan kretsarna sättas i serie.
Jag påstår inte att det är den bästa lösningen - men den är bra och billig!
Och en snabb sökning på TLC5928 gav lägre pris (11,56/st hos Farnell) SAMT en feedback på pixelfel...