Bygga PSU till Raspberry PI

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Sv: Bygga PSU till Raspberry PI

Inlägg av PHermansson »

Men om man tar 5V, 1A, kabelarea 0,1mm2 och kabellängd 0,5m så blir spänningsfallet inte mer än 0,18V?
Pei-turn

Re: Bygga PSU till Raspberry PI

Inlägg av Pei-turn »

Det beror väl lite på materialet också ;) både i lödningar och själva kabeln. när dom har mätt microusb kablar så har dom fått ända upp till 4ohms motstånd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men om man nu då ska bygga själv så är det väl i såna fall betydligt enklare att använda en bättre kabel? Och om man nu som sagt var matar direkt på några andra stift så slipper man ju micro-USB öht?
Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Men som jag skrev så är det inte bara microusb kabeln som orsakar spänningsfall, det är även USB säkringarna och dom går inte att koppla förbi. och om jag ska bygga en själv varför inte bygga en som levererar ordentligt istället för precis det som behövs?
Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Sen så måste jag säga att det här verkar väldigt konstigt, för visst är det här ett elektronikforum? Det är väl inte Prisjakts forum jag hamnat på?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vi försöker bara förklara för dig att vilket hembygge som helst antagligen kommer att bli både större, dyrare och sämre än att köpa en färdig Kina-PSU och slakta.

Du har ju redan fått scheman på en simpel linjär PSU, bara att bygga.
Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Varför skulle den bli sämre? dyrare var inte det viktiga. Jag har 3st RPI med usb-pluggar så jag vet vart man kan köpa dom..
Nerre

Inlägg av Nerre »

En linjär nätdel har högre förluster, det räknar jag som sämre, särskilt närt det gäller grejer som drar relativt lite ström. Bygger du en egen switchad variant så blir det kanske lika bra som en köpt, men det är betydligt svårare eftersom trafon är den svåra komponenten där.

Jag förstår inte varför så många envisas med att vilja uppfinna hjulet gång på gång... :) Det gäller att lära sig förstå när det lönar sig att konstruera själv eller när det är vettigare att använda nåt som redan är uppfunnet/konstruerat.
Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Ja visst lite högre förluster, men istället så levererar den ju i motsats till usb-pluggarna. Om lite förluster är det viktigaste så behöver jag ju inte ha någon PSU alls :P
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

När jag ville ha liten och enkel drivning an en RPi så gjorde jag ett litet kort med en TPS63060.
Va riktigt enkelt och vart litet, så den kan jag rekommendera. Det fina är att den har buck/boost så den driver över och under inspänningen.

Jag fick tag på ett gäng sånna på ebay billigt för ett tag sen, så alla PSUer, som behöver lite effektivitet, jag gör nu är baserade på den. :)
Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Vad ska man använda för säkring när man matar RPI via GPIO?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag köpte switchade från kina till min. 8.50 st är svårslaget och funkar riktigt bra.
Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Är det från Ebay? länka gärna :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Pei-turn

Inlägg av Pei-turn »

Tackar Tackar :)
Skriv svar