Kom igång,Pic?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
killernils

Kom igång,Pic?

Inlägg av killernils »

Får väll ursäkta uttjatningen på området,men har suttit några dagar här o läst lite om assebler,läst igenom en manual för PicbasicPro. Har dessförinnan fått en programmerare velleman 8048(ja den från kjell o comp) vilket kanske inte va bästa valet pga den ej stödjer 18serien, men borde funka att få igång mig på ju?

så till frågan som alla andra ställer sig,hur programmerar jag utan att betala en krona,utan att läsa ett ord och helst på 15min.ja ironi såklart..

vad jag mer undrar är vad man ska satsa på,enda förkunskapen skulle ja väll säga är lite konskaper i konsolprog c++.
Saker som jag har kommit upp med efter läst igenom diverse trådar är:

*lära sig assembler ger en mer användbarhet av processorn,samt förståelse.ganska få instruktioner till medföljande processor(pic16f627 tror jag),35st om jag förstått rätt,detta borde medföra att det är hyffsat enkelt att programmera Blink-program o liknande svårighetsgrad.
Inskaffat Mplab för detta.

*Basic,jag har ingen direkt kunskap(mer än allmän programmering),kan vara bra för att göra enklare applikationer där man inte behöver utnyttja processorn till max.Ger vid liknande applikationer en snabbare programbildning,samt enklare.Har införskaffat microbasic(demo) samt picbasicPro(demo,tillgång till fullversion hos en kompis när jag lärt mig det).Dock skulle de vara bra om nån hade en bra komigång guide me detta språket!

*C/c++,detta är väll språket jag kan bäst.dock behövs en uppfräshning.Anser att de skulle vara ett mellanting mellan asm o basic.Lite mer komplicerat att komma igång å skriva mer,men istället lite bättre utnyttjande av processorn.Både programförslag o guide behövs dock.

Vad jag skulle behöva som ja ser det,är egentligen två bra programmeringsguider för asm samt picbasic(som är,om jag förstått det bäst,en av de bättre basickompilatorerna)

Någon som kan kommentera mina teorier,rätt/fel osv?
Förstår att de inte finns några lätta "komigång o koda"metoder för detta,i varje fall är det så jag känner det.

Mvh Henrik