Kan man starta arduinon på något annat sätt?
Kan man starta arduinon på något annat sätt?
När jag ska "köra" min arduino så trycker jag på den röda knappen som sitter fast på kretskortet. Går det inte programmera så att om man ansluter t.ex digital pin 12 och 11 tillsammans så startar arduinon?
Eller om man skickar en viss frekvens till pin 10 så startar arduino.
Eller om man skickar en viss frekvens till pin 10 så startar arduino.
Re: Kan man starta arduinon på något annat sätt?
Finns det röd knapp på Arduino? Det har inte jag, är det inte en clone du har?
Den enda knapp jag har är "resett" knappen och den startar ju om arduinon bara. Min arduino startar när datorn går igång: dvs när det blir spänning på usb porten, eller när jag ger den ström via dc kontakten.
Då har jag inte märkt det.
Så normalt sett så ska en arduino gå igång varje gång spänning går till ingången?
Måste testa göra ett enkelt program.
Så normalt sett så ska en arduino gå igång varje gång spänning går till ingången?
Måste testa göra ett enkelt program.
Vid spänningspåslag så startar koden ja.
Om du nu vill trigga igång Arduinon på annan pinne så kanske man kan sätta den i sleep för att sedan trigga på en egen pinne.
http://playground.arduino.cc/Learning/arduinoSleepCode
Det normala är dock att sätta matning och låta den starta igång.
Om du nu vill trigga igång Arduinon på annan pinne så kanske man kan sätta den i sleep för att sedan trigga på en egen pinne.
http://playground.arduino.cc/Learning/arduinoSleepCode
Det normala är dock att sätta matning och låta den starta igång.
Okej. Så direkt när den får spänning så går den i sleep och den triggas igång via en annan pinne eller två.
Då vet jag. Tackar!
Då vet jag. Tackar!

nej nej...
Att få den i sleep behöver du göra med en programsnurra..
Om du inte medvetet lägger den i säng så stannar den uppe hela natten lång..
Precis som ungarna.. *sigh*
Att få den i sleep behöver du göra med en programsnurra..
Om du inte medvetet lägger den i säng så stannar den uppe hela natten lång..
Precis som ungarna.. *sigh*

Programmet i processorn startar när den (processorn) får en "reset".
En reset kan genereras på flera olika sätt:
En reset kan genereras på flera olika sätt:
- En reset uppstår automatiskt vid spänningstillslag ("power-on-reset" eller "POR").
- Sen finns det en speciell pinne på processorn som används för en hårdvarureset,
om man behöver starta om utan att bryta strömmen. - Ibland finns det även en speciell instruktion (kanske kallad "RESET" eller liknande)
så att man kan göra en omstart direkt från programmet.
-
För att svara på din fråga:
Man kan väl säga att det finns två olika sorters "avstängt":
Den ena är när µC'n inte får nån ström överhuvud taget. Det säger sig självt att den inte kan starta sig självt ur detta tillstånd.
Sedan så finns vad som kallas för "sleep". Detta innebär att µC'n stänger av det mesta av sina funktioner och går och ”sover”. Man kan dock programmera vilka funktioner som skall vara på.
Om du till exempel vill ”starta” eller mer korrekt väcka µC'n med hjälp av en att spänningsätta en pinne så kan du tex. programmera så att den vaknar vid ett interupt triggat av pinnen.
Om du vill starta vid en viss ”frekvens" så måste du göra en mer avancerad ”skall jag vakna?” historia vilket kommer att dra mer ström. Osv. Ovs.
Observera att jag inte är någon ”Sodjan” när det kommer till µC'n så ta det jag säger med en nypa eller två...
Man kan väl säga att det finns två olika sorters "avstängt":
Den ena är när µC'n inte får nån ström överhuvud taget. Det säger sig självt att den inte kan starta sig självt ur detta tillstånd.
Sedan så finns vad som kallas för "sleep". Detta innebär att µC'n stänger av det mesta av sina funktioner och går och ”sover”. Man kan dock programmera vilka funktioner som skall vara på.
Om du till exempel vill ”starta” eller mer korrekt väcka µC'n med hjälp av en att spänningsätta en pinne så kan du tex. programmera så att den vaknar vid ett interupt triggat av pinnen.
Om du vill starta vid en viss ”frekvens" så måste du göra en mer avancerad ”skall jag vakna?” historia vilket kommer att dra mer ström. Osv. Ovs.
Observera att jag inte är någon ”Sodjan” när det kommer till µC'n så ta det jag säger med en nypa eller två...

Sleep (ofta finns det även olika "djupa" sleeps för att röra till det)
är ju ett helt annat område än vad jag tror att tråden handlade om.
Men, vi har kanske inte heller någon helt klar beskrivning av vad
som faktiskt triggade frågetällningen heller...
är ju ett helt annat område än vad jag tror att tråden handlade om.
Men, vi har kanske inte heller någon helt klar beskrivning av vad
som faktiskt triggade frågetällningen heller...