Hårdiskarna har jag gett upp hoppet för, det är nämligen svårt att få tag på styrkort till dem. (har du nån seagate barracuda 80Gb så hör gärna av dig)
Men nu tänkte jag försöka få fart på brännaren, som kan skicka ut släden och ta in skivan. Men sen lyfts skivan upp och släpps ner igen och kommer ut med detsamma.
Min idé är att släden (och lyftmekaniken) går på 12 V och de övriga komponenterna med mjukvara osv på 5 V eller mindre. Antagligen har något på 5 V ingången (matningen) pajat. Det skulle (tror jag) förklara att skivan kan tas emot men när läsningen ska börja går det åt skogen för att styrchippen inte har någon matning.
Kanske en spänningsreulator gått sönder (svåra att hitta, jag vet inte hur de små ytmonterade kapslarna brukar se ut). Men det skulle väl också kunna vara filterkondensatorerna som sitter direkt på ingången? De är märkta: 220uF och 16V(12V) ; 220uF och 10V(på 5volten och jordarna). Kan en sådan elektrolytkonding paja om den får för hög spänning? tex 12V på 10Volts kondingen. Och i så fall... blir det kortis eller avbrott?
Vad skulle det annars kunna vara för fel, om man utesluter att något chipp pajat, då blir det ju plötsligt överkurs

Har ni några idéer eller synpunkter eller har jag antagit något fel?
Tacksam för all hjälp