Tack för svaret.
Jag har inte någon spicemodell, jag bygger en själv. Ska försöka förtydliga vad jag vill göra.
Syftet är att få en uppfattning om hur och om jag ska terminera signalledningarna på kretskortet jag jobbar med samt hur jag ska utforma dem. Det jag vill undersöka nu är hur en förgrening av klocksignalen (källan är kretsen som nämns i första inlägget) uppför sig. Jag vill mata in samma klocka till både en FPGA-krets och en Ethernet-PHY.
Klocksignalen har jag helt enkelt modellerat som en puls-spänning med seriemotstånd på utgången. Signalledningarna modellerar jag som transmissionsledningar. Karaktäristiska impedansen och tidsfördröjningen kommer från kretskortstillverkarens specifikation samt ledarnas dimensioner på kretskortet jag CADar.
Här finns en trevlig microstrip-räknare:
http://wcalc.sourceforge.net/cgi-bin/microstrip.cgi
Jag läste också att utgångsimpedansen för ett CMOS-steg kan
approximeras enligt
\($R_{OH}=\frac{V_{OH(noload)}-V_{OH}min}{I_{OH}}$\)
samt
\($R_{OL}=\frac{V_{OL(noload)}-V_{OL}max}{I_{OL}}$\)
Jag är helt ny på signalintegritet och tar gärna emot andra förslag på detta samt om man kan räkna med någon absolut kortaste stigtid. Av mina simuleringar hittils så skulle det avgöra ifall serieterminering behövs eller ej.
EDIT:
Här är den enkla modellen jag testar med. Det är alltså första gången jag över huvud taget simulerar en krets så jag håller på att lära mig verktygen. Det som skiljer de båda transient-figurerna åt är att stigtiden för pulsen är 0.2 ns i den ena och 3 ns i den andra. Karaktäristiska impedansen har jag beräknat efter 0.4 mm bred microstrip på processen som
OSH Park använder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.