Temperaturstyrda fläktar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bluemonday

Temperaturstyrda fläktar

Inlägg av bluemonday »

Hej!

Är ny här och blir härligt inspirerad av allt som skrivs och görs.
Har grundkunskaper och mycket elektronik till godo, allt jag behöver nu är en kontroll/förslag om allt ser okej ut.

Har en idé som jag halvägs satt i handling. Det handlar om att temperaturstyra 6st fläktar.

Det jag har:
- En switchad nätadapter på 25 Watt som ger 12VDC ut.
- TS300 (temperaturstyrningskortet) drar 35mA
- Säkring på 1 Ampere
- Vanlig on/off-switch som klarar 6A
- Två dioder, på vadera 20mA
- Två mostånd (R1) på 560 Ohm
- Ett mellanrelä som klarar 2A och drar 13mA
- 6 stycken fläktar som drar 0,1A vadera

TS300 är programerad att dra vid för hög/låg temperatur.
Anledningen till att jag har ett mellanrelä är för att TS300:ans relä inte klarar den strömmen jag ska driva igenom.

Förslag och förbättrings idéer uppskattas! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Temperaturstyrda fläktar

Inlägg av psynoise »

Hej.

Spontant känns det fel att styra fläktarna med relä då dessa regleras via temperatur. Snyggare är kanske att använda sig av någon halvledare som inte blir mekaniskt utmattat med tiden. Sedan har jag ingen aning vad TS300 egentligen gör om det spelar någon roll.

En fördel med halvledarbrytare är att reglerloopen kan agera snabbare och låta denna arbeta kring tröskelvärdet vilket borde få fläktarna stabilisera sig kring ett lagom varvtal.
Användarvisningsbild
bluemonday

Inlägg av bluemonday »

TS300:an är enheten där jag kan ställa in vilka temperaturer den ska larma.
Den har givetvis flera möjligheter t ex fördröjningar eller antalet tillåtna överskridningar.
(Bifogar en beskrivning)

Men jag tackar för din idé. Var först inne på att styra kretsen via en halvledare, men jag upptäckte snabbt att fläktarna (med varvtalet 1000 rpm) inte gjorde så mycket skillnad beroende på vilket varvtal de låg på. Så tänkte att det fick bli fullt ös eller inget ös, därav denna lösningen. :)
Användarvisningsbild
bluemonday

Inlägg av bluemonday »

Uppdatering om händelseförloppet!

Har numera lött och filurat ihop allt i en liten låda. Testkört flera gånger och kunde inte vara nöjdare med exaktheten.
Förtillfället blev det 3 st fläktar. Det som återstår är att montera fast fläktarna. Har tänkt att ha dom i min tv-bänk.
Användarvisningsbild
bluemonday

Inlägg av bluemonday »

Uppdatering!

Nu har jag fräst ut hålen för fläktarna och monterat. Har även satt dammskydd på båda sidorna (glömde ta bild där).
Och efter att ha testkört så är jag medelmåtta nöjd. Med router och nas + alla nätadaptrar till diverse saker så ligger temperaturen på ca 37º grader vid öppen dörr till media-bänken. Med fläktarna igång (numera två stycken som blåser in kallluft nereifrån) så sänker jag till 32 º grader detta också med öppen dörr in till media-bänken. Mer mättningar ska göras, bland annat med stängd dörr.

En säkning med 5º grader är helt okej, men jag siktar på att få ner det mer, under 28º grader i alla fall.
Och det har jag tänkt att lösa med att införskaffa två nya fläktar som har ett högre varvtal men fortfarande är lika tysta. Nackdelen är att då stiger mA per fläkt. Men nu när jag änsålänge bara har två fläktar så är det ingen fara.

Dock har jag en fråga; hur varmt bör man ha i ett slutet utrymme där man förvarar diverse elektronik, som nas, router, stereo osv? Rumstemperatur är min gissning och själv vet jag att i serverrum så har man oftast runt 25 som högst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Antar att fläktarna suger in luft eftersom dom sitter i botten. Hur stort är utblåset? Det borde vara lika stort som hålen för fläktarna.
Användarvisningsbild
bluemonday

Inlägg av bluemonday »

Det finns änsålänge inget utblåst. Jag vet att det mest optimala vore ett utblåst också, men designmässigt så är det inte möjligt änsålänge. Men jag resonerade så att varmluften kommer ju alltid ut i de små hålen som finns och set viktigaste är att tillföra ny luft.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det kommer inte fungera, utan utblås står fläktarna mest och snurrar runt utan att flytta luft.

Om du designmässigt inte kan göra ett utblås, prova att ta bort den ena fläkten, eller vända riktning på den.
östergren

Inlägg av östergren »

Fast kommer inte den gamla luften ut så kommer heller inte den nya in, du borde ha ett utblås någonstans. Rimligt är att motsatt ände mot där luften kommer in.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant.
Men Bluemonday tänkte ju utnyttja de små mellanrummen som finns här och där.
Det fungerar, men då bör man inte blåsa in luft, utan använda fläktarna för att suga ut den varma luften.

Om nu någon menar att min modifiering av Bluemonday's tanke inte skulle fungera
så påminner jag gärna om att den principen har använts i princip varenda dator som sålts sedan 80-talet. :)

Snyggt byggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det fungerar säkert om man gör dom små mellanrummen tillräckligt många och stora - ett datorchassi ser ju ut som en schweizerost och totala ytan på hålen är större än hålet som utblåsfläkten/fläktarna upptar.

Om man nu ska köra på denna metod och har fläktarna i botten så bör man låta fläktarna blåsa in kall-luft.
Hade fläktarna suttit i toppen som på en dator hade det varit bättre att suga ut den varma luften.
Det fungerar alltid bättre att jobba med än mot termodynamiken.

Kanske kan vi få se ett foto på hela skåpet med dörrar och allt monterat?
Användarvisningsbild
bluemonday

Inlägg av bluemonday »

Tackar för era synpunkter och idéer! Det bästa sättet att få reda hur temperaturen sänks mest är att prova sig fram. Ska testa ditt förslag mrfrenzy och vända ena fläkten och se om det gör någon skillnad. Om inte, så kanske jag får göra något litet utblås. Design är design, det viktigaste är ändå att elektroniken inte kokar.

Fler bilder kommer när allt är färdigt :)
Skriv svar