Ladda Lithium celler från laptop batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Renkött

Ladda Lithium celler från laptop batteri?

Inlägg av Renkött »

Jag har diverse laptop batterier över med till stor del färska celler.
Kan jag ladda dessa celler med denna eller är den för svag?
http://www.ebay.com/itm/Durable-1PCS-5V ... 19df07bb67
Tekko

Re: Ladda Lithium celler från laptop batteri?

Inlägg av Tekko »

Den drivs från 5V och cellerna i en laptop pack är på 3.7V och är oftast av typen 18650 med nominell laddström på runt 1-2A och en laddspänning på 4.1 alt 4.2V, detta får du kolla upp i databladet för specefik tillverkare då modulen ger 4.2V vid full laddning, så att du inte överladdar cellerna.

Är de på 4.1V fullladdade och du matar på 4.2V få slutar det med brand.
Renkött

Inlägg av Renkött »

Det vore förstås väldigt dumt med brand. :vissla:
Om jag nöjer mig med 4,1V kan jag alltså ladda alla celler? Effektförlust på 10% kan jag leva med.
Finns det något liknande chip som funkar med 4,1V? Hittar massa som använder sig av Lm317 men den lösningen ser ut att bli lite krångligare.

Tack för svaret :).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

LiIo är oftast 4.1 Och LiPo är 4.2

Så kolla vilken typ av celler du har. Men vill du ha en riktig laddare så finns dessa:
http://www.ebay.com/itm/Original-IMAX-B ... 416e14fe61

Finns utan nätagg också. Men du skulle driva laddaren av annat batteri eller?
Renkött

Inlägg av Renkött »

Det där var lite över jag tänkt lägga. :oops:
Tänkte driva laddaren med en nätdel, usbladdare eller liknande, sånt har jag redan hemma i överskott.

Jag vet inte vad jag ska ha cellerna till än men tyckte det var bättre att ta tag i underhållsladdning av dem innan de går sönder.

Edit: Det är mest 3.6V celler.
xxargs

Inlägg av xxargs »

för långförvaring bör de vara vara ca 50% laddade och de har oftast väldigt låg självurladdning och kan klarar sig över år innan de behöver laddas igen.

3.6 Volt låter som ganska urladdade celler då man ofta bryter vid 3.5 Volt

om du laddar med en liten labbaggregat och ställer spänningen på 3.7 Volt och strömgränsen på någon ampere och sedan laddar till strömmen gått under 50 mA för varje cell så kan du sedan ha dessa på förvaring i allafall 1 år framöver innan du behöver titta på dessa igen.

har du bara USB-laddare etc. som strömkälla så är det mycket knepigare då du måste ha en spänningsregulator efter med strömbegränsning som går att ställa in noggrant i spänning.

A och O här är att ha väldig koll på spänningen och att det inte laddar med för mycket ström samt om man laddar till 4.1 eller 4.2 Volt (beroende på vilken variant av LiIo-kemi) att man bryter laddningen när strömmen har gått ned till 5% av batteriets C-värde (dvs om batteriet är 1000 mAh så bryter man laddningen när strömmen har gått ned under 50 mA).

LiIon-batterier kan inte lämnas med laddare på konstant om man är över 3.9 Volt.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Borde det inte fungera att ladda med en sån där laddare?
http://www.ebay.com/itm/321154912078?ss ... 1423.l2649
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nej! De där kinaladdarna är alldeles för billiga, bara skräp inuti.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Brorsan köpten en liknande för tre år sedan och laddar batteriet till sin ficklampa
med den, och det har fungerat hittils iaf... :|
xxargs

Inlägg av xxargs »

att fixa 4.1/4.2 Volt med strömbegränsning är inget svårt eller dyrt - men problemet med kina-laddare är vad som händer när de går sönder med tanke på byggkvaliten i dessa på denna prisnivå.

Humulus: din brorsa har förmodligen 'protected' batteri som skyddar om laddaren skulle gå sönder.

tar man celler från en laptopbatteri så finns inte skyddet.

---

man har alltså skydd i två steg - dels en intelligent laddare som ger rätt spänning och avslutar laddningen på korrekt sätt dels en skyddskrets i batteripacket som skyddar _om_ laddaren inte skulle sköta sig.
Renkött

Inlägg av Renkött »

xxargs skrev:för långförvaring bör de vara vara ca 50% laddade och de har oftast väldigt låg självurladdning och kan klarar sig över år innan de behöver laddas igen.

3.6 Volt låter som ganska urladdade celler då man ofta bryter vid 3.5 Volt

om du laddar med en liten labbaggregat och ställer spänningen på 3.7 Volt och strömgränsen på någon ampere och sedan laddar till strömmen gått under 50 mA för varje cell så kan du sedan ha dessa på förvaring i allafall 1 år framöver innan du behöver titta på dessa igen.

har du bara USB-laddare etc. som strömkälla så är det mycket knepigare då du måste ha en spänningsregulator efter med strömbegränsning som går att ställa in noggrant i spänning.

A och O här är att ha väldig koll på spänningen och att det inte laddar med för mycket ström samt om man laddar till 4.1 eller 4.2 Volt (beroende på vilken variant av LiIo-kemi) att man bryter laddningen när strömmen har gått ned till 5% av batteriets C-värde (dvs om batteriet är 1000 mAh så bryter man laddningen när strömmen har gått ned under 50 mA).

LiIon-batterier kan inte lämnas med laddare på konstant om man är över 3.9 Volt.
Hur mycket det är i cellerna just nu har jag inte koll på, länge sen jag mätte. Men batterierna är specade t.ex. 10.8V, dvs 10,8V/3 = 3,6V per cell.
En laddare som ger 4.2V verkar alltså inte så bra.

Labbaggregat har jag inte. Har gått om gamla ATX-nätdelar och där kan man plocka ut 3,3V, 5V och 12V.

Jag får väll läsa på lite mer i ämnet, jag tyckte bara den lilla kretsen för 2 dollar verkade lovande.

Där säljs massor med en output på 4.2V tillsammans med batterier på 3.6V. Känns inte så stabilt. :doh:
T.ex. http://www.ebay.com/itm/2-x-ULTRAFIRE-1 ... 35c9f782ee
xxargs

Inlägg av xxargs »

ett 12-volt system ala fordonssystem är inte '12.000 Volt' strikt menat, utan man accepterar en intervall mellan 10.8 till 18 Volt

samma sak är med LiIon-batteriena spänningen 3.6 resp 3.7 Volt är en genomsnittspening från när cellen är fulladdat till när den är tom - dvs. från 4.2 Volt eller 4.1Volt beroende på celltyp till den når 3.5 Volt - skyddskretsarna brukar bryta strömmen när spänningen går lite under 3.5 Volt/cell och definitivt innan det når 3.2 Volt/cell då under 3.0 Volt/cell så börja batterisförstörelsen som gör batteriet farlig att laddas igen, (det är då pås-batterierna (LiPol) börja svälla pga bildade vätgasen) .

en 11.1V batteripack har 3 st Lion-batterier och 11.1 delat på 3 blir 3.7 Volt per cell i nominell spänning och för att bli fullt laddad så måste man ladda till 12.6 Volt eller 4.2 Volt/cell

en 10.8V-batteripack har i sin tur 3.6V/cell som nominell spänning men för att vara 100% laddad så måste spänningen laddas till 12.3 Volt eller 4.1 Volt/cell.

Nu händer det inget drastiskt om man kör 4.2 Volt på en 4.1 Volts-batterityp - men dess hållbarhet och antalet cykler kanske bara går ned till några 10-tal gånger istället för flera 100-tal ggr som är tänkt om den laddas till avsedda 4.1 Volt.

titta på batteripackets spänningsangivelse - ta spänningen genom dess antal seriekopplade celler och hamnar man på 3.6 Volt/cell så får batteriet bara laddas till 4.1 Volt, blir det 3.7 Volt/cell så kan du ladda till 4.2 Volt.

det du hänvisade till avsåg laddare för protectade celler (sunfire) och billiga sådana laddare använder sig av skyddskretsen som stopp samt det finns en liten spänningsfall i skyddskretsen som de har räknat in och kompenserar för detta

jag har gamla protected CR123-celler och där kör man ännu högre spänning för att övh få in någon ström och det verkar finnas en 0.4V schotty-spänningsfall i laddfasen som man måste överstiga...

---

men sådana laddare avsedda för protected celler kan du inte använda för celler utan protect utan noggrann kontroll då de kan ha räknat med egenskaper i skyddskretsen som utan skyddskrets på cellen kan vara skadligt för cellen.
Renkött

Inlägg av Renkött »

Tack för all input :).

Den här ritningen ser inte alltför komplicerad ut och komponenterna är rätt billiga. Borde funka?
http://danyk.cz/li-ion_en.html
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kan vara värt ett försök.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kan mycket väl fungera - det som är viktigt är att du har en multimeter som kan visa 4.2 Volt med åtminstone 2 decimaler - helst 3 då en 1/10-dels Volt upp och ned har stor betydelse här - samt ha noga uppsikt på laddningen när du provar dom första batterierna.

det som behöver läggas till är en mA-meter så att du kan se när strömmen sjunkit till 5% av batteriets C när polspänningen på batteriet är 4.19 Volt eller i ditt fall 4.09 Volt då strömmen aldrig går till riktigt 0 helt och kör man för länge så åldras batteriet väldigt mycket i förtid - tex. med en 2600 mAh-batteri så skall man koppla bort när strömmen går under 130 mA - en variant är max 3 timmars laddning och därefter öppnar ett relä så att batterislingan bryts.

skall du ladda batteriern för lagring så laddar du inte batterierna mer än ca 3.7 Volt polspänning eller så.
Skriv svar