LCD TV med 2 - 3 vertikala streck
LCD TV med 2 - 3 vertikala streck
Hej!
Kom över en Samsung 40" LCD TV billigt nyligen. Som vanligt hade några kondensatorer i nätdelen lyft på hatten. Byte av dessa avhjälpte startproblem som fanns tidigare. Jag bytte dock inte alla kondensatorer utan bara de som var synligt dåliga.
Kvarstår problem med 2 - 3 helröda 1-pixel breda streck som löper vertikalt från topp till tå på skärmens högra halva omedelbart efter uppstart. Ibland finns också ett blått streck strax intill de röda. De försvinner efter ca 5 - 10 minuter när apparaten "blivit varm" eller hur man nu skall tolka det.
Kanske skall jag ge mig på att även byta resterande kondensatorer men tror ni att även strecken kan bero på kondensatorer eller är det kanske troligare ett mer komplicerat fel i LCD-drivaren?
EDIT: Efter lite mer sökande hittade jag denna video om liknande fel som berodde på dålig kontakt i högra flexkabeln:
Mina streck är alltså inte alls heltäckande utan bara 1 pixel breda. Värt ett försök, bara att lossa och sätta dit igen.
Kom över en Samsung 40" LCD TV billigt nyligen. Som vanligt hade några kondensatorer i nätdelen lyft på hatten. Byte av dessa avhjälpte startproblem som fanns tidigare. Jag bytte dock inte alla kondensatorer utan bara de som var synligt dåliga.
Kvarstår problem med 2 - 3 helröda 1-pixel breda streck som löper vertikalt från topp till tå på skärmens högra halva omedelbart efter uppstart. Ibland finns också ett blått streck strax intill de röda. De försvinner efter ca 5 - 10 minuter när apparaten "blivit varm" eller hur man nu skall tolka det.
Kanske skall jag ge mig på att även byta resterande kondensatorer men tror ni att även strecken kan bero på kondensatorer eller är det kanske troligare ett mer komplicerat fel i LCD-drivaren?
EDIT: Efter lite mer sökande hittade jag denna video om liknande fel som berodde på dålig kontakt i högra flexkabeln:
Mina streck är alltså inte alls heltäckande utan bara 1 pixel breda. Värt ett försök, bara att lossa och sätta dit igen.
Re: LCD TV med 2 - 3 vertikala streck
Mest troligt har de där chip on film/chip on glass sakerna gått i pension, och nej det går ej att reparera.
Tjoho, det var FPC-kabeln som hade dålig kontakt på höger sida!
Le probléme cést solvage mon frére, merci bien!
...eller med andra ord: Fy fan vad jag är bra
...eller fritt übersatt und getolken:
Sicken djädra flax!
P.S. @Tekko: Du ser ledsen ut, föreslår att du byter DIN kontakt
D.S.
Le probléme cést solvage mon frére, merci bien!
...eller med andra ord: Fy fan vad jag är bra
...eller fritt übersatt und getolken:
Sicken djädra flax!
P.S. @Tekko: Du ser ledsen ut, föreslår att du byter DIN kontakt
Senast redigerad av hanzibal 25 juli 2013, 03:23:48, redigerad totalt 2 gånger.
Nice!
Är de nu vi skryter om vad vi har fyndat för tv-apparater!? Jag hitta själv en Samsung 40" lcd i soprummet som lagades för en summa av 50kr
Modell LE40N87BDX, har du kommit över något fräshare än min gamla tjocktv?
EDIT: Tekko's avatar, är inte de nån TO-3 kapsel?
Är de nu vi skryter om vad vi har fyndat för tv-apparater!? Jag hitta själv en Samsung 40" lcd i soprummet som lagades för en summa av 50kr
Modell LE40N87BDX, har du kommit över något fräshare än min gamla tjocktv?
EDIT: Tekko's avatar, är inte de nån TO-3 kapsel?
Senast redigerad av gOry 25 juli 2013, 03:36:32, redigerad totalt 2 gånger.
Tja, skryter gör jag inte, jag medger att jag hade tur men ibland får man ju lov att ha det. Femtio pix är svårslaget, jag gav 500 kr för en Blueray-spelare och fick TVn på köpet.
Vad säger du nurå, Mr kill-joy?
Vad säger du nurå, Mr kill-joy?
Klart han inte gör, det vet du ju inte dugOry skrev:Frågar du mig?
Två fel:
1. Det vanliga: Kondingar i nätdel kass. Utbytta. Avhjälpte startproblem.
2. Höger FPC-kabel glapp. Cyklade den, d.v.s. "The old in and out" hjälpte.
Nä, hörrni, förlåt mig för att jag är dryg - är bara så glad att det fixade sig 
Ja då fick du den väl gratis kan man väl säga
Tänkte mest på vad de var för modell...
Jag håller ögonen öppna i mitt soprum. Ska försöka fynda en tv till landet också, De har redan gått 2-3 tv-apparater som jag har struntat i, har inte varit så intressanta. Tex inte full-hd, eller alldeles för stora/tjocka för att vara en "platt-tv"!
Jag håller ögonen öppna i mitt soprum. Ska försöka fynda en tv till landet också, De har redan gått 2-3 tv-apparater som jag har struntat i, har inte varit så intressanta. Tex inte full-hd, eller alldeles för stora/tjocka för att vara en "platt-tv"!
Trodde han undra om den tv-n jag skrev om!, så kan jag säga att de var kondingar i nätdelen!hanzibal skrev:Klart han inte gör, det vet du ju inte dugOry skrev:Frågar du mig?
Tycker felbeskrivningen i topic är väl tillräckligt för vad som behövdes göras!
Sen i ditt andra inlägg så stog de ju vad som behövdes göra för fixa de vertikalt sträcken!
Njä, den är bara HD-ready, d.v.s. 1366x720 men tar ändå emot 1080p om än dock interlaced, så väck med p:et. Blåstrålen är en billig sak så med huvudbry och lödtenn går jag nog back ekonomiskt men Vici ad comedia eller vad det heter nu för tiden 
Förlåt, jag bara larvar mig. Absolut inte min mening att spela duktig (det är jag inte) utan undrade initialt helt ärligt om någon kände igen felet med de vertikala strecken.gOry skrev:Trodde han undra om den tv-n jag skrev om!, så kan jag säga att de var kondingar i nätdelen!hanzibal skrev:Klart han inte gör, det vet du ju inte dugOry skrev:Frågar du mig?
Tycker felbeskrivningen i topic är väl tillräckligt för vad som behövdes göras!
Sen i ditt andra inlägg så stog de ju vad som behövdes göra för fixa de vertikalt sträcken!
Mest av en slump hittade jag sedan videon och först efter att jag provat att skjuva TVn stod saken klar.
Ville bara deklarera hur barnsligt glad jag blev över att ha hittat felet!
Just det ja, modellen är en LE40A457.... med vanlig CFL-belysning och ej full HD.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ähum, tillåt mig att skryta (en av de 7 tror jag iofs) men jag sålde grejorna med 1100 kr i vinst. Sånt skall man egentligen inte berätta men kunde inte låta bli 
2 kondingar och lite smältlim för att hålla fpc-kablarna i shack.
LCD-världen är lukrativ, en affärsidé i sig om man har tid fast det är jag uppenbarligen inte ensam upptäckare av.
2 kondingar och lite smältlim för att hålla fpc-kablarna i shack.
LCD-världen är lukrativ, en affärsidé i sig om man har tid fast det är jag uppenbarligen inte ensam upptäckare av.