Någon som kan tolka detta kinesiska elschema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Någon som kan tolka detta kinesiska elschema?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag har köpt ett fjärrstyrt centrallås till min bil. Egentligen är det bara en kontroll som styr original centrallåset.

Centrallåset fungerar så att man jordar X kabel och då låser sig hela centralsystemet upp. Jordar man Y kabel så låser sig hela systemet. Och jordar man Z kabel så låser sig endast bagageluckan och jordar man A kabel så låser man upp endast bagageluckan.

Men jag får det inte att fungera.
Jag har lyckats komma in i mitt larmrelä och koppla så att alla blinkers rumt om blinkar i olika intervaller och olika hastigheter beroende på vilken knapp man trycker på dosan men. Så den delen är avklarad. Nu är det bara att försöka få så hela systemet kan bara jorda men jag lyckas inte.

Bild

Om jag kopplar in den röda RED kabeln på plus och jordar den svarta GND eller koppla svarta GND på minuspolen. Sen så tar jag min multimeter och kopplar på den orange kabeln och sen kopplar jag den andra multimeterkabeln på någon jord t.ex en dörr eller en skruv. Då får jag inge volt, inget resistans-pip eller något. Det spelar ingen roll vilken knapp jag trycker på.

Kollar jag spänningen mellan RED/(Black) kabeln och jorden och då får jag ca 12 Volt när jag trycker på Trunk release knappen.

Kollar jag spänningen mellan kablarna som går till "central lock" så får jag ingen spänning eller resistans om jag trycker på "unlock" eller "lock" knappen. Jättekonstigt men jag behöver er hjälp för att kunna ställa in allt så det blir rätt. Den är INTE sönder.

Det jag vill göra är att jag vill BARA ha en resistans så man kan låsa igenom att dra en "genväg till jorden".

Bild

Bild

Länk till produkten.
http://www.aliexpress.com/snapshot/244622927.html
danielr112

Re: Någon som kan tolka detta kinesiska elschema?

Inlägg av danielr112 »

Tips som inre rör ditt schema men lägg upp bilderna på en svensk sida eller ännu bättre på forumet. imgshack us är såååå himla slö så vissa tider tar de flera minuter att ladda en bild.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Tyvärr, finns inget bättre. Photobucket och flickr är brutalt segare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Finns jäätemånga som är bättre. T ex forumets egna.

tinypic
postimg
imgur är några andra som är bättre och snabbare.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jo men då måste jag lägga upp bild för bild. Imageshack.us har ett program så man lägger upp hela albums via ett knapptryck. Mycket smidigt och enkelt.
jah

Inlägg av jah »

Vore kanske värt besväret med ett par extra musklick för att göra det enklare för de som skall läsa och förhoppningsvis hjälpa dig istället...

Hur som helst, hur mappas de olika kabelfärgerna mot inkopplingsexemplet? Kan inte se nån förklaring på detta, men kanske finns det nån mer bild på förpackning eller medföljande instruktion?

Sen är det säkert fel i bilden med "negative trigger", där de två nedersta textraderna förskjutits neråt en rad.

De där utgångarna ser annars inte ut att vara annat än direkt kopplade till interna växlande reläers tungor (COM-NC-NO), men lite svårt att säga säkert utan en bild på kretskortets baksida.

/J
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

>>Hur som helst, hur mappas de olika kabelfärgerna mot inkopplingsexemplet? Kan inte se nån förklaring på detta, men kanske finns det nån mer bild på förpackning eller medföljande instruktion?

Jadu. Inkopplingsexemplet vet jag inte. Detta är rent bara universial. Jag måste få någon signal i kablarna som hör till "To central lock" grenarna.

>>Sen är det säkert fel i bilden med "negative trigger", där de två nedersta textraderna förskjutits neråt en rad.

Jag vet inte heller vad dem menar med "negativa trigger" eller något sånt.
Men kolla "Window roll up". Det är en bil som pekar motsatt håll jämfört med GND.

>>De där utgångarna ser annars inte ut att vara annat än direkt kopplade till interna växlande reläers tungor (COM-NC-NO), men lite svårt att säga säkert utan en bild på kretskortets baksida.

Hur tror du denna modul fungerar? Ger den en spänning under ett intervall eller ger den en resistans under ett intervall?
jah

Inlägg av jah »

Sannolikt är det rena reläkontakter rakt ut i kablarna, så någon "signal" får du inte.

Men, om du ohm-mäter mellan alla centrallås-kablarna så hittar du säker två par där du får nära noll ohm i viloläge.
Dessa motsvarar kabel A-B resp D-E i bilden och är en bra utgångspunkt.
Relays 2.jpg
Nu måste du hitta vilka trådar som motsvarar C resp F, och det gör du på liknande sätt, men du måste trycka på LOCK/UNLOCK knapparna för varje ny mätning.

Om du ställer in pulstiden till 3.5sekunder också så får du mer tid att se om det faktiskt händer något.

"negative trigger" är förmodligen det inkopplingsexempel du ska använda till din bil, eftersom du ju ville ha "en genväg till jorden".

När du vet vilken färg som motvarar resp ledning A-F så är resten en baggis.
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

>>Sannolikt är det rena reläkontakter rakt ut i kablarna, så någon "signal" får du inte.
Jag antar att du menar "signal" i någon form av spänning. Jag får spänning från RED/(Black) kabeln. Den är samma som batteriet.

>>Men, om du ohm-mäter mellan alla centrallås-kablarna så hittar du säker två par där du får nära noll ohm i viloläge.

>>Nu måste du hitta vilka trådar som motsvarar C resp F, och det gör du på liknande sätt, men du måste trycka på LOCK/UNLOCK knapparna för varje ny mätning.

Jag lägger upp en bild på mitt elschema. Se kontakt 11 och 13. Om du vill veta vad något betyder så kan du fråga mig.
Bild

>>Om du ställer in pulstiden till 3.5sekunder också så får du mer tid att se om det faktiskt händer något.
Jag tror jag redan har det.

>> "negative trigger" är förmodligen det inkopplingsexempel du ska använda till din bil, eftersom du ju ville ha "en genväg till jorden".
Så negative trigger betyder "en genväg till jorden" bara?

>>När du vet vilken färg som motvarar resp ledning A-F så är resten en baggis.
Jag vet EXAKT vilka kablar jag ska koppla när det gäller reläet. Det är avklarat...men jag får ingen signal i resistans på kablarna från den lilla boxen.
jah

Inlägg av jah »

>>Sannolikt är det rena reläkontakter rakt ut i kablarna, så någon "signal" får du inte.
Jag antar att du menar "signal" i någon form av spänning. Jag får spänning från RED/(Black) kabeln. Den är samma som batteriet.
- RED(black) är helt ointressant i nuläget eftersom detta är separat (negativ) signal till öppning av bagaget.

>>Men, om du ohm-mäter mellan alla centrallås-kablarna så hittar du säker två par där du får nära noll ohm i viloläge.
- Och...

>>Nu måste du hitta vilka trådar som motsvarar C resp F, och det gör du på liknande sätt, men du måste trycka på LOCK/UNLOCK knapparna för varje ny mätning.
- Och...

Jag lägger upp en bild på mitt elschema. Se kontakt 11 och 13. Om du vill veta vad något betyder så kan du fråga mig.
<snip>
- Ointressant tills du vet vilka trådar som är vad från boxen, men jag förstår att lås/lås upp görs genom att jorda 11 resp 13.
Gör övningen ovan och ta reda på vilken tråd som är vilken, och skriv ner listan A-F med tillhörande färger.

>>Om du ställer in pulstiden till 3.5sekunder också så får du mer tid att se om det faktiskt händer något.
Jag tror jag redan har det.

>> "negative trigger" är förmodligen det inkopplingsexempel du ska använda till din bil, eftersom du ju ville ha "en genväg till jorden".
Så negative trigger betyder "en genväg till jorden" bara?
- Ungefär ja.

>>När du vet vilken färg som motvarar resp ledning A-F så är resten en baggis.
Jag vet EXAKT vilka kablar jag ska koppla när det gäller reläet. Det är avklarat...men jag får ingen signal i resistans på kablarna från den lilla boxen.
- Det ÄR alltså BOXEN jag pratat om hela tiden.

/J
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Boxen har faktiskt två relän. Jag ska lägga upp en bild senare idag på hela boxen utan lock.

Men jag förstog inte hur du menar med bilden som du har skapat.
Jag vet hur den fungerar, men jag vet inte hur just den uppsättning skulle fungera på detta elssystem som jag har.

Som jag har för mig så är varje kabel en "jord" typ. Alltså 6 stycken jordkablar.
Som jag hade tänkt mig så skulle det vara en sluten krets i ett visst tidsintervall mellan valfri jordning och en av kablarna till "To central lock" när man trycker på en av kontrolldosans knappar.
jah

Inlägg av jah »

Boxen har faktiskt två relän. Jag ska lägga upp en bild senare idag på hela boxen utan lock.
- Jo, jag såg det på bilden. En bild på baksidan kan bekräfta ifall min skiss stämmer, men annars hjälper den föga.

Men jag förstog inte hur du menar med bilden som du har skapat.
- Boxen ser sannolikt ut så som jag ritade inuti

Jag vet hur den fungerar, men jag vet inte hur just den uppsättning skulle fungera på detta elssystem som jag har.
- Om du nu vet hur den fungerar så måste du ju veta vad de olika kablarna (färgerna) har för funktion!?
Kan du inte berätta det i så fall, för det är ju det som är pudelns kärna!

Som jag har för mig så är varje kabel en "jord" typ. Alltså 6 stycken jordkablar.
- Ganska säkert ett felaktigt antagande.

Som jag hade tänkt mig så skulle det vara en sluten krets i ett visst tidsintervall mellan valfri jordning och en av kablarna till "To central lock" när man trycker på en av kontrolldosans knappar
- Nej, se föregående svar.

Du har sex kablar:
Orange
White
Yellow
Orange/black
White/black
Yellow/black

Dessa motsvarar A-F i min bild, men vi vet inte vilken som färg som hör till resp bokstav.
Lös detta, t.ex så som jag föreslog, och berätta resultatet, så är resten enkelt och du ska få veta vilken tråd som skal kopplas var i bilen.
Kan du inte fixa detta så sorry...

/J
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag har hittat 4 stycken kablar t.ex A,B och C,D. Dessa kablar har en resistans över sig i ett tidsintervall.

Jag har testat att koppla in och det fungerar bara att låsa upp. Dosan är inget fel på utan jag vet inte vilken kabel jag ska koppla till.

Här är en bild.

Bild

Om jag låser hela bilen. Sen jordar jag kabel nr 11 så låser sig hela bilen upp sig. Okej. Den fungerar OK.

Om jag då vill låsa bilen. Vilken kabel ska jag använda mig av då? Jag testar kabel nr 13 och jordar den men det händer absolut inget. Jag förstår inte just denna bild perfekt. Vilken kabel tycker du jag ska använda mig av?

Tack!
jah

Inlägg av jah »

Lite svårt att se vad som är vad i schemat, men 13 är ju faktiskt jord, så det lönar sig ju knappast att jorda DEN...

Den enda tråden jag kan tänka mig är nr 7, men säker e jag inte.

Är det så att det bara finns en tryckknapp i dörrkonsolen för att låsa/öppna, dvs växlande öppen/låst vid varje tryck?
/J
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Tack för hjälpen. Nu fungerar exakt allt :)
Skriv svar