Två nätdelar till ett moderkort (Dual Xeon)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ptz0n
Kontakt:

Två nätdelar till ett moderkort (Dual Xeon)

Inlägg av ptz0n »

Föreningen har nu införskaffat ny hårdvara för att använda som webserver m.m.

Tanken är nu att bygga ihop två 300+W nätdelar för att de tillsammans ska kunna driva den nya hårdvaran.

Är denna tanke helt galen eller kommer spänningarna bli stabila och höga strömmar kan tas ut? Vad händer igentligen med spänningarna när man parallellkopplar ledare med liknande spänningar från två olika transofrmatorer (i de olika nätdelarna)?

Jag har för mig att jag sett något projekt någonstans där detta gjordes.

Ja, då var det upp till er alla elektronik-g33ks att förklara :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nånting säger mig att det inte är en bra idé.. det sitter ju massa elektronik före som styr switchningen och sen vet jag inte hur dom mår av att blanda ihop två sekundärjordar :?
Nån annan får gärna fylla i.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Det kanske kan gå att låta ena aggregatet driva moderkort och det som sitter på moderkortet och det andra agget resten, tex hårddiskar, cd enheter och annat krafs?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jupp, och så lägger du ett litet relä mellan den gröna kabeln och en svart kabel i ATXkontakten på sekundäragget, och så ansluter du reläts drivström till en molex på primäragget...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

- på sekundärsidan är samma som chassijorden. Så det behövs inget relä för power-on, parallellkoppla dessa två bara.
Har tom. sett färdiga adapters att köpa för att parallellkoppla 2 ATX-agg, så det bör ju fungera.

Förresten, varför två nätdelar? köp en kraftig istället. Då den skall vara server så lär ju inte grafikkortet dra så mycket ändå.

God Jul!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Finns väll atx agg upp till 600w eller mer ? Köp ett sånnt så har du så det räcker. Om det ska va en server så behöver du inte ens tänka på graffekort, riktiga servers har vanligen inga graffekort alls.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

650w är inget ovanligt i specen på nätagg.

Ser att det är eko här inne.....
Tekko

Inlägg av Tekko »

EKO EKo Eko eko :wink:
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Har nån av er en aning om vad ordentliga nätagg med de specsen kostar... De där Codegen Aggen på 600W är värdelösa, en highend 300W är bättre än de...

Om man vill lägga ut lite pengar så kan jag rekommendera en OCZ Powerstream på 600W för endast 2000 kr...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Smakar det, så kostar det - kostar det inte, låt bli!
Enkel logik med nätdelar. :D

Vad ska du driva egentligen? En 380W (*riktig*) nätdel klarar av betydligt mer än många tror...

Mvh
speakman
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En Athlon XP 3200 vill ha 17A från 5V+. Jag vet inte vad en Xenon vill ha men anta att den vill ha mer. Så säge 2 x 20 A på 5V+.

Många 300W PSU:er kan ge 20-25A på 5v och resten är 12V.
Tittar man på 500W PSU:er kan dom ge 25-35A på 5v och resten 12V.

Så man ska kolla 5v innan man köper.

Mitt tipps är att kopplaihopp två agg och testa på en gamla dator...
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Den där hobbylösningen är nog inge bra om ma inte har två EXAKT lika aggregat, annars kan det bli roligt...
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

om de är helt parallellkopplade kommer ett fel i den ena troligen att påverka den andra också... riktiga hotswap klarar att koppla in-ur felande nätagg automatiskt.
Användarvisningsbild
kloppe

Inlägg av kloppe »

Har inte stenkoll på Xeon-serien, men så vitt jag vet drar (i stort sett) alla nya processorer ström från +12V, inte +5V som det var förr.
Tycker f.ö. att du ska pröva med ett av nätaggen innan du försöker koppla ihop dem eller liknande, det värsta som kan hända om nätagget är av någorlunda kvalitet är att det stänger av sig. Mycket möjligt att det orkar driva det hela, om det är 300 "riktiga" watt, dvs inte noname, QTec eller liknande. Är det noname, QTec eller liknande: köp nytt och slipp en jävla massa huvudvärk. ;)
Skriv svar