Jag har en hushållsassistent E-lux N10 med en strömställare som det är fel på.
Det är ett område med steglöst pådrag och sedan fast för kontinuerlig drift.
När man sätter den direkt på kontinuerlig så fungerar den ej alltid,
men om man startar sakta och får upp hastigheten på steglösa området så går det oftast att få den att fungera på kontinuerliga läget.
Det är en motor med motorkol 220v med rem till axel med blandare (rem för lite väsen vid max belastning dvs med bakdeg i, ej övrigt).
Det finns även en vrid strömställare där man kan reglera hastighet när maskinen går på kontinuerliga läget.
Är det 100% att det är fel på strömställaren?
Den är kombinerad med en mekaniskt timer och reservdelen är nog ej rätt pris på.
Kan man smörja med kontaktspray som på 12V?
Om fel: Var köper man en strömställare med båda funktionerna utan timer? Hittar ej i ELFA t.ex.
Vridströmställare till elmotor
Vridströmställare till elmotor
Senast redigerad av JimmyAndersson 22 juli 2013, 15:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Petade in stora bokstäver, punkt, komma, osv så det blir lättare att läsa.
Anledning: Petade in stora bokstäver, punkt, komma, osv så det blir lättare att läsa.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Vridströmställare till elmotor
Jag tycker mer att det låter som att motorn är trött.
Hade någon strömställare varit trasig så borde inte motorn ha fungerat efter en "mjukstart".
Hade någon strömställare varit trasig så borde inte motorn ha fungerat efter en "mjukstart".
motor orkar dra vid full belastning och svarar bra vid pådrag när den är igång och man vrider på hastighets regleringen
vad fel?
kol verkar ej slut
är det överledning mellan lindningar som sätter ner vridmomentet vid start?
vad fel?
kol verkar ej slut
är det överledning mellan lindningar som sätter ner vridmomentet vid start?
Min E-lux assistent följande reglage:
1: Hastighet min till max.
2: Timer med en liten fjädrande spärr som ger kontinuerlig drift, vrider man vidare, så går den på timer till den slår av.
Troligtvis så har du problem med att hastighetsreglaget har fått ett "dött" läge vid maxfart. Om reglaget är trådlindat så kan något varv ha flyttat på sig.
Mammas E-lux assistent modell N10 har fungerat felfritt i mer än 33år = kvalitet.
/// Marcus
1: Hastighet min till max.
2: Timer med en liten fjädrande spärr som ger kontinuerlig drift, vrider man vidare, så går den på timer till den slår av.
Troligtvis så har du problem med att hastighetsreglaget har fått ett "dött" läge vid maxfart. Om reglaget är trådlindat så kan något varv ha flyttat på sig.
Mammas E-lux assistent modell N10 har fungerat felfritt i mer än 33år = kvalitet.
/// Marcus
Med andra ord är det ej motor fel som tidigare antydes kan jag testa detta för att vara 100%ok motor med att koppla tex amperemätare över brytare eller bara koppla direkt över en enkel brytare eller behövs ett oscilloskop för att se motorns egenskaper på olika varvtal dvs startmomentet som kan vara nedsatt vid ev begynnande överledning mellan lindningar.
Vad tror du om drivremmen kan den låta lite vid max belastning den verkar ej torkad eller dylikt denna maskin ska ha använts lite och max 18år (min Bosch är under 3 år redan luktar det från motorn vid körning i ca 3min och degkärlet är så tunt så att det verkar oscillera och tryckas ut av degblandaren jag använder sällan det läget motsvarande steglöst på E-lux utan går direkt till något av de 3 fasta lägena)
Vad tror du om drivremmen kan den låta lite vid max belastning den verkar ej torkad eller dylikt denna maskin ska ha använts lite och max 18år (min Bosch är under 3 år redan luktar det från motorn vid körning i ca 3min och degkärlet är så tunt så att det verkar oscillera och tryckas ut av degblandaren jag använder sällan det läget motsvarande steglöst på E-lux utan går direkt till något av de 3 fasta lägena)