Ombyggning av skrivbordslampa
Ombyggning av skrivbordslampa
Jag har ett par skrivbordslampor med dessa böjda 11W G23 lysrör (33-542-55) och de ger ju ganska bra lys.
Men jag hatar detta blinkande innan start! Och det gäller såklart alla lysrör. Av den anledning har jag funderat på att byta ut "innanmätet" i lamporna till LED. Och då jag anser att man ska kunde släcka helt med brytaren som finns på lamporna måste resultatet ju bli att det ska finnas ett kretskort som dels håller LED'na och dels har plats för en primärswitchad SMPS.
Jag har bara hunnit räkna lite på vilka LED jag vill ha på och de olika möjligheter som finns. Såklart ska det vara vita LED och då gärna varmvita, möjligen med ett inslag av kallvita, kanske 2 varmvita per kallvita eller något liknande.
Jag räknar en del med om jag ska ta 0603, 0805, 1206 eller rent av hålmonterat 5mm. Jag lutar dock åt ytmonterade, dels för att ha ena sidan "ledig" för SMPS-delen och dels för att släppa löda en helvetes massa hål.
Mitt mål är att det hela ska dra runt 12-15W och då ge lite mer lys än lysröret ger - och att jag släpper allt blinkande vid uppstart! Problemet är ju att det effektivaste är att alla LED sitter i en enda slinga - men då blir spänningen hög! Alltså "måste" jag koppla fler slingor parallellt och då skulle jag gärna vilja hitta en koppling som ger konstant ström med minimalt spänningsfall över shuntmotstånden, helt enkelt för att minska all onödig värme.
Jag kommer inte helt förbi detta med hög spänning varför jag planerar en plastfront som petskydd och isolering.
När jag väl vet hur jag ska lösa det hela kan kretsloppet kanske anpassas till andra typer lampor så av den anledning lägger jag en del tankeverksamhet på den biten först.
Men jag hatar detta blinkande innan start! Och det gäller såklart alla lysrör. Av den anledning har jag funderat på att byta ut "innanmätet" i lamporna till LED. Och då jag anser att man ska kunde släcka helt med brytaren som finns på lamporna måste resultatet ju bli att det ska finnas ett kretskort som dels håller LED'na och dels har plats för en primärswitchad SMPS.
Jag har bara hunnit räkna lite på vilka LED jag vill ha på och de olika möjligheter som finns. Såklart ska det vara vita LED och då gärna varmvita, möjligen med ett inslag av kallvita, kanske 2 varmvita per kallvita eller något liknande.
Jag räknar en del med om jag ska ta 0603, 0805, 1206 eller rent av hålmonterat 5mm. Jag lutar dock åt ytmonterade, dels för att ha ena sidan "ledig" för SMPS-delen och dels för att släppa löda en helvetes massa hål.
Mitt mål är att det hela ska dra runt 12-15W och då ge lite mer lys än lysröret ger - och att jag släpper allt blinkande vid uppstart! Problemet är ju att det effektivaste är att alla LED sitter i en enda slinga - men då blir spänningen hög! Alltså "måste" jag koppla fler slingor parallellt och då skulle jag gärna vilja hitta en koppling som ger konstant ström med minimalt spänningsfall över shuntmotstånden, helt enkelt för att minska all onödig värme.
Jag kommer inte helt förbi detta med hög spänning varför jag planerar en plastfront som petskydd och isolering.
När jag väl vet hur jag ska lösa det hela kan kretsloppet kanske anpassas till andra typer lampor så av den anledning lägger jag en del tankeverksamhet på den biten först.
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Kanske en smartare drivare kan få lysrören att tända på en gång?
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
På G23 är glimtändaren inbyggd i sockeln på röret - så nej, en smartare drivning löser inte det. Och jag ser ingen anledning att hålla kvar en produkt med kvicksilver och kort levtid om den ändå måste byggas om signifikant.
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Alternativt gå upp lite i kapsel och inte använd små pyttelysdioder som 0603 och dylikt, utan kör på något som faktiskt är tänkt att användas för belysning, typ Cree XLamp XH-B vilket är 3x3mm stora lysdioder som om du håller hyfsad temperatur på dom kan ligga på över 140 lumen per watt, maxeffekt på dom är 0.4W.
Bygg en array med typ 30-40st, paralellkopplade i två eller tre paralella slingor och en SMPS som levererar en drivspänning på <50V så har du en riktigt effektiv och modern ljusarmatur! (om du är lite vågad kan du seriekoppla alltihopa och driva med lite över 100V i stället)
Bygg en array med typ 30-40st, paralellkopplade i två eller tre paralella slingor och en SMPS som levererar en drivspänning på <50V så har du en riktigt effektiv och modern ljusarmatur! (om du är lite vågad kan du seriekoppla alltihopa och driva med lite över 100V i stället)
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Om led-slingan får lämplig spänning kan det ju räcka med befintlig reaktor + likriktare och eventuell glättningskondensator för att minska 100 Hz-blink om det skulle vara önskat. 
Fast det verkar ju redan finnas färdigt att köpa sånt, LED i G23.

Fast det verkar ju redan finnas färdigt att köpa sånt, LED i G23.

Re: Ombyggning av skrivbordslampa
kimmen: jag googlade lite och såg att det finns. Och det blir svårt att konkurrera med priset - tror jag. Men nu råkar jag jobba ett ställe där vi hyr ut LED-skärmar och vi har en del kontakter så jag ska välja rätt storlek på LED och räkna lite på det hela och se om det finns en chans att iaf. köra jämt ut.
Att lägga 823:- på en 1,4 kg tung ersättare fungerar inte! Priset är nog ganska OK men vikten klarar lampan inte av och vad tusan ska jag med en lampa som lägger sig på bordet?
Originalet väger 53g inkl. förpackning.
Sedan får det kanske vara en fråga om att helt skippa just den lampa och tänka konceptet om från botten?
Nåväl, det är många saker som ska lösas men att ha en ljuskälla på 12W som måste ha kylvinga är basalt fel!
Att lägga 823:- på en 1,4 kg tung ersättare fungerar inte! Priset är nog ganska OK men vikten klarar lampan inte av och vad tusan ska jag med en lampa som lägger sig på bordet?
Originalet väger 53g inkl. förpackning.
Sedan får det kanske vara en fråga om att helt skippa just den lampa och tänka konceptet om från botten?
Nåväl, det är många saker som ska lösas men att ha en ljuskälla på 12W som måste ha kylvinga är basalt fel!
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Kall mig lat men...
Hade en liknande lampa som var för ett litet akvarium när den pajjade så satte jag dit stela LED stripar(på en tunn alustrip) med en ytmonterade diod på av typen 5630.
Dessa var kallvita iom att det var till ett akvarium men jag fick dit på kanterna och mitt på totalt 9st 22cm långa delar så det blev nästan 2 meter. En sån diod ska teoretiskt ge 18lumen och det ska vara 72st per meter på denna så typ 130st vilket ska ge 2000lumen .. tog en timme att sätta dit, kunde koppla in 12V rakt av.
Snabb fix för det och funkade fint med akvariet iallafall
Hade en liknande lampa som var för ett litet akvarium när den pajjade så satte jag dit stela LED stripar(på en tunn alustrip) med en ytmonterade diod på av typen 5630.
Dessa var kallvita iom att det var till ett akvarium men jag fick dit på kanterna och mitt på totalt 9st 22cm långa delar så det blev nästan 2 meter. En sån diod ska teoretiskt ge 18lumen och det ska vara 72st per meter på denna så typ 130st vilket ska ge 2000lumen .. tog en timme att sätta dit, kunde koppla in 12V rakt av.
Snabb fix för det och funkade fint med akvariet iallafall

Re: Ombyggning av skrivbordslampa
som G-man's förslag
http://dx.com/p/mj5050-n-60w-3600lm-320 ... 0cm-175174
4st 20 cm långa bitar stället för varje lampa (antar att du hade två lampor
)borde ge nästan 20 watt
blir knappast billigare eller enklare på något annat sätt, men kanske roligare
http://dx.com/p/mj5050-n-60w-3600lm-320 ... 0cm-175174
4st 20 cm långa bitar stället för varje lampa (antar att du hade två lampor

blir knappast billigare eller enklare på något annat sätt, men kanske roligare

Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Hej Icecap,
Jag bytte ut lysröret när det gav upp i min IKEA skrivbordslampa mot 2 st 24-LED paneler som drivs via en 12VDC/1A adapter med en PWM dimmer mellan PSU'n och LED panelerna. Funkar kanon, riktigt ljust och riktigt vitt ljus vilket jag gillar. Men hade jag gjort om det hela hade jag klämt in större paneler än dom jag köpte.
Men jag kan ju alltid köpa 2 till och hänga på, dom drar bara 1.6W om jag inte minns fel.
Här är en länk till liknande paneler som jag köpte, kanske inte var just denna säljaren men dom var billiga iaf och funkar bra.
http://www.ebay.com/itm/White-12V-LED-L ... 0048231%26
Ser fram emot att se vilken lösning du väljer att ta.
Jag bytte ut lysröret när det gav upp i min IKEA skrivbordslampa mot 2 st 24-LED paneler som drivs via en 12VDC/1A adapter med en PWM dimmer mellan PSU'n och LED panelerna. Funkar kanon, riktigt ljust och riktigt vitt ljus vilket jag gillar. Men hade jag gjort om det hela hade jag klämt in större paneler än dom jag köpte.
Men jag kan ju alltid köpa 2 till och hänga på, dom drar bara 1.6W om jag inte minns fel.

Här är en länk till liknande paneler som jag köpte, kanske inte var just denna säljaren men dom var billiga iaf och funkar bra.
http://www.ebay.com/itm/White-12V-LED-L ... 0048231%26
Ser fram emot att se vilken lösning du väljer att ta.

Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Det finns färdiga 9W G23 för US$ 8.00 med valfri färgtemp. Varför uppfinna hjulet när det redan finns?
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Tänk på färgrenderingsindex (CRI) också om du vill ha bra belysning.
Jag köpte dessa (CRI 90+) och har monterat 6 st som bänkbelysning. De är trevliga men har något för varmt ljus för min smak, 2700 K (ljuset påminner om solljus en sommarkväll). De finns som 6500 K också och om jag köpte nya idag så skulle jag köpa en sådan "strip" också (1 strip = 12 dioder) och varva lite.
En sådan strip med 12 dioder ger alltså >1000 lm och motsvarar med god marginal en 60 W glödlampa. Stripen är för övrigt gjord av aluminium så det är lätt att få god termisk kontakt (varje LED är på ca 2 W så kylning behövs). Det går fint att dela på stripen med t.ex. plåtsax om man vill.
Det finns inga inbyggda resistorer på dessa så det är konstantströmsdrivning som gäller.
Edit: De har för övrigt också en bred strålvinkel som passar bra för allmänbelysning.
Jag köpte dessa (CRI 90+) och har monterat 6 st som bänkbelysning. De är trevliga men har något för varmt ljus för min smak, 2700 K (ljuset påminner om solljus en sommarkväll). De finns som 6500 K också och om jag köpte nya idag så skulle jag köpa en sådan "strip" också (1 strip = 12 dioder) och varva lite.
En sådan strip med 12 dioder ger alltså >1000 lm och motsvarar med god marginal en 60 W glödlampa. Stripen är för övrigt gjord av aluminium så det är lätt att få god termisk kontakt (varje LED är på ca 2 W så kylning behövs). Det går fint att dela på stripen med t.ex. plåtsax om man vill.
Det finns inga inbyggda resistorer på dessa så det är konstantströmsdrivning som gäller.
Edit: De har för övrigt också en bred strålvinkel som passar bra för allmänbelysning.
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Jag ser på era inlägg att jag har varit lite otydlig. Detta vill jag försöka korrigera.
Jag har aldrig haft problem med att trycka i vilken LED som helst och driva skiten med 12V.
Hela grejen är att 230V går till lampan och att brytaren sitter på själva lampan.
Med originalet G23 fungerar detta helt OK, bryter man på brytaren är hela slingan spänningslös och ingen tomgångsström dras.
Sedan kan jag enkelt bygga om så att det finns en nätdel som ger t.ex. 12V och sedan bryta dessa 12V - men då kommer nätdelen att dra tomgångsström hela tiden och det vill jag inte!
Och att lägga in LED som måste kylas...? Kom igen, det finns RIKLIGT med yta (200x50mm) till att det inte blir ett problem, det kan alltså lösas med helt vanliga små LED.
Men då jag allvarligt funderar på att dra ett 24V (eller 48V?) lågspänningsnät runt i hela huset till fönsterbelysning osv. och då ha en enda - men synnerligt effektiv - nätdel till detta kan jag ju lösa en hel del problem på det vis.
Och en annan fråga är: finns det anledning att hänga fast i den lamptyp? Vill det vara bättre med en annan utformning som verkligen medger plats för kylning och nätdel men ändå fungerar lika bra i vardagen?
Den omedelbara lösning vill såklart vara att skaffa en G23 LED ersättningslampa och bara trycka i den men det är hela konceptet som är av vikt:
* Effektivt.
* Strömsnålt.
* INGEN JÄVLA BLINKANDE vid uppstart.
Jag har aldrig haft problem med att trycka i vilken LED som helst och driva skiten med 12V.
Hela grejen är att 230V går till lampan och att brytaren sitter på själva lampan.
Med originalet G23 fungerar detta helt OK, bryter man på brytaren är hela slingan spänningslös och ingen tomgångsström dras.
Sedan kan jag enkelt bygga om så att det finns en nätdel som ger t.ex. 12V och sedan bryta dessa 12V - men då kommer nätdelen att dra tomgångsström hela tiden och det vill jag inte!
Och att lägga in LED som måste kylas...? Kom igen, det finns RIKLIGT med yta (200x50mm) till att det inte blir ett problem, det kan alltså lösas med helt vanliga små LED.
Men då jag allvarligt funderar på att dra ett 24V (eller 48V?) lågspänningsnät runt i hela huset till fönsterbelysning osv. och då ha en enda - men synnerligt effektiv - nätdel till detta kan jag ju lösa en hel del problem på det vis.
Och en annan fråga är: finns det anledning att hänga fast i den lamptyp? Vill det vara bättre med en annan utformning som verkligen medger plats för kylning och nätdel men ändå fungerar lika bra i vardagen?
Den omedelbara lösning vill såklart vara att skaffa en G23 LED ersättningslampa och bara trycka i den men det är hela konceptet som är av vikt:
* Effektivt.
* Strömsnålt.
* INGEN JÄVLA BLINKANDE vid uppstart.
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Fråga: varför bryta 12V? Kan inte originalbrytaren i lampan bryta 230V till en trafo/switchad nätdel som driver valfri LED-lösning? Blir ju lika lite tomgångsspänning (noll) med denna lösning...
Det bode finnas plats för en switchad nätdel (ta från en laptop) där idag rekatorn sitter...

Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Reaktorn sitter i 230V pluggen, brytaren sitter 2 cm från G23 sockeln. Såklart går det att dra brytarens ledning tillbaka och lågspänningen fram men då blir det 4 trådar och väldigt trångt!
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Ombyggning av skrivbordslampa
Bra förslag att bygga om dessa mycket bra lampor.
Ba också att du själv ser att det inte alltid är lätt att formulera sig rätt.
Men även jag, som har en handfull slika lampor är intresserad av en ny lösning.
Klumpen blir varm.
Och blinkandet gäller bara när röret ärnpå upphällning.
Ba också att du själv ser att det inte alltid är lätt att formulera sig rätt.
Men även jag, som har en handfull slika lampor är intresserad av en ny lösning.
Klumpen blir varm.
Och blinkandet gäller bara när röret ärnpå upphällning.