Jag hade tänkt mig att bygga ett 5'e ordningens filter med hjälp av ett första ordningens och två andra ordningens sallen key filter, kaskadkopplade. Till min hjälp har jag fått tag i en trevlig pdf-bok; "Op Amps for everyone" från texas instruments.
Jag hade tänkt mig ett filter med justerbart Q-värde så det verkar lämpligt att använda versionen av filtret med samma värde på de båda kondensatorerna, samma värde på resistorerna och gain och Q-värde reglerade av R4 som synes på denna bilden:

Problemet som jag har är att när jag simulerar i Pspice så fungerar det utmärkt med ett andra ordningens filter, men när jag kopplar två sallen key filter efter varandra så blir delningsfrekvensen förskjuten.
I pdf-filen står det vilka parametrar respektive filter ska ha men det blir ändå fel... : / Jag gör säkert nåt dumt skitenkelt fel.
I pdf'en finns iaf filterkoefficienter för olika filter och för ett fjärde ordningens butterworth gäller enligt pdf'en:
Filter1 - a=1.85, b=1
Filter2 - a=0.77, b=1
Formeln för R anges som:
R = sqrt(b)/(2*pi*f*C) där f är delningsfrekvensen.
Förhållandet mellan R4 och R3 ger gain och Q-värde:
A = 1 + R4/R3 = 3 - a/sqrt(b) = 3 - 1/Q, där A är gain.
Om jag tar ett exempel med delning vid 80Hz och väljer C=100nF så blir R=19.9k, I Filter1 blir R4/R3=0.15, I Filter2 blir R4/R3=1.23.
Simulerar jag detta blir delningsfrekvensen för hög.
Om det är någon som har nån aning om vad jag kan tänkas göra för fel så vore det trevligt!
Mvh viktor