Det sitter på ingående 230v. Kontaktstycket med skruvarna på bilden är där 230v sladden skruvas. Så 230v sladd till motståndet och sen till spolen som syns på bilden så det känns som att det bör vara något sånt.TomasL skrev:Gissar att motståndet i fråga (utan att veta var i schemat det är kopplat är tänkt som en säkring. I det läget får det inte vara för tåligt.
Vad är detta? Motstånd eller annat?
Re: Vad är detta? Motstånd eller annat?
I såna fall är det troligen ett så kallat säkringsmotstånd.
Jag vet inte exakt hur de skiljer sig från vanliga motstånd men jag har varit med om kunder som velat köra med sånt istället för säkring för att spara 9 öre per tillverkad enhet. Problemet då var att de var inte certifierade enligt nån standard så de måste provas att de verkligen löser ut som de ska vid de felfall som kan tänkas gälla. Jag tror fortfarande det är brännmärken i en av bänkarna på jobbet efter ett av felfallen jag provade. Det gick alltså inget bra med den första varianten de valde. Sen minns jag att de levererade kort med 10 monterade motstånd som vi brände ett i taget med olika typer av strömmar för att hitta nåt som funkade ok vid alla fel.
Jag vet inte exakt hur de skiljer sig från vanliga motstånd men jag har varit med om kunder som velat köra med sånt istället för säkring för att spara 9 öre per tillverkad enhet. Problemet då var att de var inte certifierade enligt nån standard så de måste provas att de verkligen löser ut som de ska vid de felfall som kan tänkas gälla. Jag tror fortfarande det är brännmärken i en av bänkarna på jobbet efter ett av felfallen jag provade. Det gick alltså inget bra med den första varianten de valde. Sen minns jag att de levererade kort med 10 monterade motstånd som vi brände ett i taget med olika typer av strömmar för att hitta nåt som funkade ok vid alla fel.
Har du något bättre förslag på hur jag ska lösa detta?Nerre skrev:I såna fall delarr det troligen ett så kallat säkringsmotstånd.
Bara jag får tag på rätt prylar så är monteringen inga problem då jag är certifierad för lödning ända ner på ytmonterade kretsar från Ericsson.
Kostar det uppemot 100kr i delar är det värt att prova.
-
Mindmapper
Jag vet inte, men jag skiljer på säkringsmotstånd och flamsäkra motstånd. Säkringsmotstånd är för mig större motstånd med keramiska kroppar. Ena anslutningen till resistorn går längs utefter kroppen och värms upp av kroppsvärmen. Den anslutningen är löd till en tråd som sprätter ut om lodet smälter pga för hög värme. De skulle lödas ihop med lågtemperatur lödtenn. Typen var vanliga i gamla TV-apparater.
Nu har ju dessa typer samma funktion, fast jag benämner dom på detta sätt.
Nu har ju dessa typer samma funktion, fast jag benämner dom på detta sätt.
Mindmapper
>Den anslutningen är löd till en tråd som sprätter ut om lodet smälter pga för hög värme. >De skulle lödas ihop med lågtemperatur lödtenn.
Finns rena övertemperatur säkringar löser på för hög temperatur.
Endast märkta med max temperatur ingen max ström.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2C+axiella
Och säkringsmotstånd
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5nd+&cat=0
>Den anslutningen är löd till en tråd som sprätter ut om lodet smälter pga för hög värme. >De skulle lödas ihop med lågtemperatur lödtenn.
Finns rena övertemperatur säkringar löser på för hög temperatur.
Endast märkta med max temperatur ingen max ström.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2C+axiella
Och säkringsmotstånd
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5nd+&cat=0
Problemet med säkringsmotstånd är som sagt var att det inte finns nån standard, ska du vara helt säker måste du alltså byta till exakt samma tillverkare och typ. Men märkningen visar ju inte vad det är för tillverkare...