Gängors värmetransmission

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jihe

Gängors värmetransmission

Inlägg av jihe »

Jag funderar lite kring munstycken för 3D-skrivare. Kanske lite flummiga funderingar, men jag hoppas att någon förstår vad jag far efter.

Jag har alltid haft uppfattningen att ett gängförband försämrar värmeöverföringen rätt betydande (jämfört med om föremålet vore solitt alltså). Jag lyckas tyvärr inte hitta något vettigt på nätet för att kvantifiera det.

Många hot-ends är uppbyggda med munstycke i mässing > element i aluminium > värmebarriär i rostfritt. Eller ja, omvända ordningen då om man ser det från trådens perspektiv :-)

Genom att munstycket och elementet är två separata delar - betyder det inte att man behöver värma elementet mer än man skulle behöva om det vore en del? Och att således mer värme passerar ut i värmebarriären? Jo - självklart är det så. Men det jag undrar är mer på nivån: Är det såpass stor skillnad - i praktiken - att det är värt besväret att göra munstycke och element som en del istället? Man får ju nackdelen med (marginellt) krångligare tillverkning och att man måste ta isär mer vid rengöring.

Bonusfråga: Skulle det finnas en vinst i att göra värmebarriärröret i segment som man gängar i varandra? Och kanske med teflontejp i varje gänga. Eller kostar det mer än det smakar genom att man får tjockare väggar i övergångarna (tycker jag känns troligt).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Gängors värmetransmission

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill man göra det hela *lite* bättre borde man väl kunna smeta in gängan i kylpasta innan man skruvar i. :P
Men sen beror det ju klart mycket på toleranserna i gängan, en gänga med mycket tight passform får ju större yta än om den är lite lösare.

Bara ett par tankar, har inga riktiga svar på dina frågor. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har du några bilder så att man kan se hur det sitter ihop?

Rent spontant så borde det vara avhängigt av kontaktytan genom konduktion. Där det viktiga är att det är tillräckligt hårt sammanpressat. Överföringen blir dock inte nödvändligtvisbättre av konduktivitetspastor.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Så här kan det se ut (varför de har teflontejp på munstycket förstår jag inte, det borde ju försämra):

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fast där ser det inte ut att finnas plats för något värmeelement..?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Fräser eller svarvar man gängan så kan man ju göra den i under/övermått så att delarna går ihop till nästan full kontakt när de skruvas ihop.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det jag kallar elementet är aluminiumklumpen. Ett hål är för ett motstånd och ett för en termistor.
nibl

Inlägg av nibl »

Teflontejpen är för att täta så att inte plasten kryper ut genom gängorna om jag inte minns fel.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag skulle vilja påstå att temperaturskillnaderna inte spelar någon praktisk roll. Temperaturen på plasten blir ändå aldrig densamma som på elementet.
Rätt värde vet man att man har när resultatet blir optimalt. När man väl hittat den optimala temperaturen så är det ju i praktiken ointressant vad det inställda värdet är, bara man kan hålla temperaturen konstant. Bra reglering är alltså det viktiga.
Men detta är enbart min personliga åsikt, efter att ha jobbat med termoplast i 30 år :)
Skriv svar