Jag har alltid haft uppfattningen att ett gängförband försämrar värmeöverföringen rätt betydande (jämfört med om föremålet vore solitt alltså). Jag lyckas tyvärr inte hitta något vettigt på nätet för att kvantifiera det.
Många hot-ends är uppbyggda med munstycke i mässing > element i aluminium > värmebarriär i rostfritt. Eller ja, omvända ordningen då om man ser det från trådens perspektiv

Genom att munstycket och elementet är två separata delar - betyder det inte att man behöver värma elementet mer än man skulle behöva om det vore en del? Och att således mer värme passerar ut i värmebarriären? Jo - självklart är det så. Men det jag undrar är mer på nivån: Är det såpass stor skillnad - i praktiken - att det är värt besväret att göra munstycke och element som en del istället? Man får ju nackdelen med (marginellt) krångligare tillverkning och att man måste ta isär mer vid rengöring.
Bonusfråga: Skulle det finnas en vinst i att göra värmebarriärröret i segment som man gängar i varandra? Och kanske med teflontejp i varje gänga. Eller kostar det mer än det smakar genom att man får tjockare väggar i övergångarna (tycker jag känns troligt).