Microvågsmotor - Torkmotor till fiskespöbygge
Microvågsmotor - Torkmotor till fiskespöbygge
Ska bygga en torkställning till ett par fiskespön som jag ska bygga där spöna ska rotera med mellan 3-6 rpm och hittade då en gammal micro som jag plundrade motorn ur som går i precis rätt hastighet. Frågan är då hur jag ska driva denna, kan jag driva den med enkel plus/minus-kabel rätt in i väggen?
Detta står på motorn:
Synchronous motor
SMC
SS-5-240-TD
220 / 240V 50hz
5 RPM 4W
CLASS: E
Jag vill alltså bara ha denna igång och köra sina 5 RPM, ev med en strömbrytare för enkel hanteriing. Det står ju trots allt 220/240V på den, innebär detta att jag ej behöver ett sorts nätagg förutom vanlig kabel?
Ursäkta mina dumma frågor, men är totalt nybörjare med el.
Detta står på motorn:
Synchronous motor
SMC
SS-5-240-TD
220 / 240V 50hz
5 RPM 4W
CLASS: E
Jag vill alltså bara ha denna igång och köra sina 5 RPM, ev med en strömbrytare för enkel hanteriing. Det står ju trots allt 220/240V på den, innebär detta att jag ej behöver ett sorts nätagg förutom vanlig kabel?
Ursäkta mina dumma frågor, men är totalt nybörjare med el.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Microvågsmotor - Torkmotor till fiskespöbygge
Välkommen till forumet då!
220V har inte plus eller minus, om inte annat än korta stunder
220V har inte plus eller minus, om inte annat än korta stunder

Okej, dags för en lektion för mig alltså. Hur ska jag då koppla den? 
Den ser ut nästan exakt så här, lite annan tillverkartext bara.

Den ser ut nästan exakt så här, lite annan tillverkartext bara.

Ja, koppla rätt in i väggen bara.Vestlund skrev: Jag vill alltså bara ha denna igång och köra sina 5 RPM, ev med en strömbrytare för enkel hanteriing. Det står ju trots allt 220/240V på den, innebär detta att jag ej behöver ett sorts nätagg förutom vanlig kabel?
MEN, (den vanliga varningen) ond bråd död, livsfara brand och benbrott osv kan drabba dig om du leker med vägguttag.

Ond bråd död låter bra, eller? 
EDIT: Låt oss nu säga att jag har en kabel som jag kopplar på denna, vad ska jag koppla på vilken "pinne"? Det spelar ingen roll, eller hur?

EDIT: Låt oss nu säga att jag har en kabel som jag kopplar på denna, vad ska jag koppla på vilken "pinne"? Det spelar ingen roll, eller hur?
Den där motorn kan du inte styra riktning på vad jag förstår, utan den går åt det håller den känner för, går den stop åt ena hållet så vänder och går åt andra hållet.
Det har jag sett på min och alla andra microugnar jag studerat.
Du vet att 220v är rätt livsfarligt både för dig och dina kära om det går fel, varför inte ta en klenspänningsmotor istället, insatsen blir lite mindre då.
Kan bara prata ur eget perspektiv men jag undviker så mycket det går att blanda in 220vac i mina projekt, om det inte går direkt till en trafo och är dubbel isolerat.
Det har jag sett på min och alla andra microugnar jag studerat.
Du vet att 220v är rätt livsfarligt både för dig och dina kära om det går fel, varför inte ta en klenspänningsmotor istället, insatsen blir lite mindre då.
Kan bara prata ur eget perspektiv men jag undviker så mycket det går att blanda in 220vac i mina projekt, om det inte går direkt till en trafo och är dubbel isolerat.
Bättre att modda en torkarmotor från en bil.
Dessutom är ju de där motorerna från ugnarna rätt svaga.
Dessutom är ju de där motorerna från ugnarna rätt svaga.
Men samtidigt, motorn finns. Med lite sunt förnuft blir det helt ofarligt. Skruva fast den i en kapsling typ den här:

Så att bara axeln sticker ut i sidan. (Jag antar att du vill ha axeln horisontellt?) En förskruvning som dragavlastning och en strömbrytare i locket. Släng upp ett par bilder innan du pluggar in den och se om nån här har några synpunkter.

Så att bara axeln sticker ut i sidan. (Jag antar att du vill ha axeln horisontellt?) En förskruvning som dragavlastning och en strömbrytare i locket. Släng upp ett par bilder innan du pluggar in den och se om nån här har några synpunkter.
Egentligen ville jag bara åt en motor som går i 3-6 rpm. Finns discokulsmotorer som funkar perfekt till detta ändamål utan att man är där och klyddar med egna kablar och grejer.
Men hade denna gamla micro ståendes och vet att ett par har tagit motorn där ur, så tänkte att jag också skulle göra det. Sparar jag 169:-, men om det är dumsnålt att leka med så kan det väl vara värt att köpa en motor för ändamålet istället då.

Men hade denna gamla micro ståendes och vet att ett par har tagit motorn där ur, så tänkte att jag också skulle göra det. Sparar jag 169:-, men om det är dumsnålt att leka med så kan det väl vara värt att köpa en motor för ändamålet istället då.

Du kanske redan kikat på denna motor då nämner då ett pris som är väldigt nära.
Den snurrar med 9 RPM vid full last, men det är ju bara att ge den lite lägre spänning så blir den också mindre motiverad att skynda runt.
Jag har själv en sån till ett projekt och den är riktigt robust, har använt den flera gånger om dagen i 4 år nu, och det är inga problem.
Den är säkrare då den går på 3-12 volt, och den möjlig gör ett mobilt projekt då den inte drar mycket ström går det att driva den med ett par AA batterier också.
Känner du dig osäker på nätspänning? gör det som känns rätt för dig.
Den snurrar med 9 RPM vid full last, men det är ju bara att ge den lite lägre spänning så blir den också mindre motiverad att skynda runt.
Jag har själv en sån till ett projekt och den är riktigt robust, har använt den flera gånger om dagen i 4 år nu, och det är inga problem.
Den är säkrare då den går på 3-12 volt, och den möjlig gör ett mobilt projekt då den inte drar mycket ström går det att driva den med ett par AA batterier också.
Känner du dig osäker på nätspänning? gör det som känns rätt för dig.
Tänker faktiskt på en sådan här; http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tor%20230V&
Enklast tänkbara för mig då den endast ska driva ett fiskespö runt runt medan lack torkar.
Har du några andra tips?
Enklast tänkbara för mig då den endast ska driva ett fiskespö runt runt medan lack torkar.

Har du några andra tips?
Nä den där borde funka, för den är gjord för att man ska kunna ansluta en kabel med stickpropp. Höljet ser dessutom ut att vara i plast så den borde vara säker även fast man inte har så stor vana att koppla el. Mycket bättre än en slaktad micro tror jag. 

Kändes säkrare när jag hörde era reaktioner på mina tankar, då kan jag hellre offra 169:- för en lösning som många kört med i fiskekretsar. Då slipper man elda ner kåken, bryta benen och få en ond bråd död i hasorna.
Kör nog på den lösningen, billig enkel och verkar funka. Annars får jag slå en kik på motorn du länkade och se om det är en bättre variant.

Kör nog på den lösningen, billig enkel och verkar funka. Annars får jag slå en kik på motorn du länkade och se om det är en bättre variant.
Du länkade till blir nog bara finfint, spöna ska väl torka inomhus där du tillverkar dem antar jag.
Hur gör du med upphängningen av spöna mot motoraxeln? Finns det nått färdigt där också?
Hur gör du med upphängningen av spöna mot motoraxeln? Finns det nått färdigt där också?
Kommer att bygga ihop en lösning med ett par stöttepelare av trä. Kompisen rev ut sitt kök och bytte skåpsluckor, då norpade jag ett par och ska såga och fixa lite. Kommer självklart att stå inomhus när det torkar.
Tanken är att montera motorn på en upp-o-ner-vänt-T så att säga, sedan ha ett par stöttepelare här och där för stöd på spöklingan. Motorn kommer stå och gå över natten för att lacken ska torka utan rinningar, därav väljer jag en lite säkrare lösning än hemmapul från en nybörjare som mig!
Tanken är att montera motorn på en upp-o-ner-vänt-T så att säga, sedan ha ett par stöttepelare här och där för stöd på spöklingan. Motorn kommer stå och gå över natten för att lacken ska torka utan rinningar, därav väljer jag en lite säkrare lösning än hemmapul från en nybörjare som mig!