1-10v dimstyrning till lysrör, dygnsrytmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

1-10v dimstyrning till lysrör, dygnsrytmer

Inlägg av G-man »

Hoppas tråden kommer rätt!

Jag har ett projekt som jag bara har gett mig f-n på att det ska bli av..

Jag vill i ett terrarium kunna skapa skymmning/gryning med lysrören, till min hjälp har jag givetvis ett dimbart HF don som styrs med 1-10v typ
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5724.htm

Jag vill alltså kunna sätta en tillslagstid på gryning då den börjar att dimma upp, och även kunna bestämma hur lång tid det ska ta att dimma upp, det blir antar jag i 128 el 256 steg som det går..(en PIC är väl lämpligt att köra med) lyrören ska sedan lysa fullt tills ny tid slår till alt den första timern släpper, sen ska det börja dimma ner.

Det vore bra om man kunde få en start och stopp på månljuset under upp resp nerdimningen med ... kanske rent av samma funktion som med lysrören så att man får ett par mörka timmar under natten.
I den långa förlängningen så skulle man kunna ta in månens faser men det är i dagsläget överkurs ;)

Förslag på i vilken ände man ska börja i? finns det liknande användbara projekt?(har sökt men inte hittat något) nån som rent av har en bra idé på tillvägagångssätt?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det låter som att du rätt bra koll på hur det skall fungera. Det är en bra början! En PIC duger alldeles utmärkt till det. Du behöver en klockkrets, eller motsvarande programvara, alternativt en ljussensor om du hellre kör på att styra via infallande ljusnivå. Eller både och.

Spänningsstyrningen gör du enklast med en PWM-utgång som sedan filtreras till en stabil spänning. Eftersom det inte är några snabba förlopp så blir inte tiderna speciellt kritiska. PWM:en görs bäst med timer/PWM-funktionen i PIC:en. Finns mycket skrivet här om detta.

Sedan kanske en LCD eller liknande för inställningar.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack för ditt svar, jag är inte så jätte bevandrad med PIC men försöker fräscha upp en del kunskaper från förr!

Om man ska kunna separera upp och ner dimning så bör man då har 2 "klockor" , skulle PIC kunna räkna pulserna åt mig så att ja kan använda 2 555(en för upp och en för ner) för att styra hasigheten alt "pulsa"(astabil vippa) de 256 stegen? alternativet hade kanske varit att använda 4541 men det kräver lite mer, om det är så att timerna måste vara frånskiljda från PIC...

LCD hade varit trevligt :) men jag ska nog försöka få funktionen först ;)

Ska läsa loss om hur de har gjort med Pulse With Modulation, man borde kunna det bättre generellt.. det är ju användbart till mycket...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skippa externa klock-kretsar direkt! Det blir faktisk MYCKET mer besvårligt båda elektronisk och programmeringsmässigt!

Det du behöver är en realtidsklocka, antingen som separat krets eller "inbyggd" via programmering.

Styrd av denna klocka dimmer du sedan upp/ner efter behov och du kan även lägga in måncyklus (28 dagar) in.

Grejen är att du kan starta en timer som ger interrupt med ett känd intervall. Vid att, för varje interrupt, räkna en minneslokation upp och kolla om den har nått ett visst värde kan du skapa sekunder, minuter, timmer osv.

Någon av dessa tider du kan mäta kan du sedan ha till att dimma upp/ner med lagom hastighet. Därmed blir ALLA externa timerkretsar besvärliga, det är enklare att fixa det i mjukvaran.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det verkar rimligt det du säger, med andra ord måste jag lära mig att programera... eller hitta nån som kan göra det åt mig...

Suck, jag är från tiden då allt gjordes analogt, lustigt nog så invloverar(eller kräver) alla mina ideér digital teknik!
Det är förbaskat att man ska vara så kreativ ;) det hade varit bättre om tv:n hade gått sönder, då hade jag iallafall kunnat göra något åt det ;)

Några tips på var jag ska börja? programeringsspråk? favorittyper på PIC? bra sidor på nätet? nån med för mycket tid? ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns lite information under FAQ. starta där.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skicka ditt TV hit, så ska jag greja ett fel på det ;-)
Senast redigerad av Icecap 22 december 2005, 16:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

En liten till medel-"stor" PIC räcker nog, 16F84 är basic, 16F870 har lite mer funktioner.
Jag använder ME-labs PICBasic, det finns även PIC
Basic Pro med mer funktioner. Man behöver nästan inte kunna något, bara att läsa manualen och testa,testa,testa!
En realtidsklocka av märket Dallas, tex elfa nr: 73-769-81
eller 73-768-90
kan du ha för att få korrekt tid. Jag tror jag har en ett par av de större liggande, PM:a om du vill ha en.

PIC-programmerare är ganska billiga, jag använde en av microchips egna men det går också mycket enkelt att bygga egna, googla tex efter Noppp (no parts pic programmer), kostar bara några kronor.

(Edit: länkar funkade inte så jag tog elfas nr istället)
Senast redigerad av dar303 22 december 2005, 16:06:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, länkarna går nog inte dit du tänkte... :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

fixat!
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

dar303 skrev:En liten till medel-"stor" PIC räcker nog, 16F84 är basic, 16F870 har lite mer funktioner.
Jag använder ME-labs PICBasic, det finns även PIC
Basic Pro med mer funktioner. Man behöver nästan inte kunna något, bara att läsa manualen och testa,testa,testa!
En realtidsklocka av märket Dallas, tex elfa nr: 73-769-81
eller 73-768-90
kan du ha för att få korrekt tid. Jag tror jag har en ett par av de större liggande, PM:a om du vill ha en.

PIC-programmerare är ganska billiga, jag använde en av microchips egna men det går också mycket enkelt att bygga egna, googla tex efter Noppp (no parts pic programmer), kostar bara några kronor.

(Edit: länkar funkade inte så jag tog elfas nr istället)
Intressant! jag har laddat ner manualerna och ska kolla på dem, det finns ingen gratisversion av PICBasic?

Programmerare har jag, fick en lite äldre från jobbet när de köpte ny.. kommer inte ihåg vad den heter för ögonblicket men det är en stor en! om inte annat så kan jag låna jobbets nya om det skulle vara så att den inte fixar att programera dessa.

Har skrivit ut manualerna, både för PICBasic och för 16F870, det blev ett par sidor att titta igenom! ;)
Skriv svar