2x bilbatteri som truckbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

2x bilbatteri som truckbatteri?

Inlägg av EasyRider »

Jag har en gammal ståstaplare (truck) vars batteri är helt slut. Ett nytt kostar mycket pengar och eftersom jag använder trucken minimalt, ca 2 timma total drift per år. Så undrar jag ifall det skulle gå att montera 2 st bilbatterier (t.ex. startbatteri) seriellt för att få dessa 24 volt som krävs till trucken.

Vad tror ni?
Vad skall jag tänka på vad gäller batterival?

Tack!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: 2x bilbatteri som truckbatteri?

Inlägg av orvar-e »

Vad är det för Ah på truckbatteriet och hur stor är trucken. Det finns risk att det blir som att försöka starta åk-klipparen med ett gäng ficklampsbatterier.
Du måste ge mer information om storlek på grejerna, helst nån bild.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det fungerar utmärkt.
Räkna med en livslängd på 2-3 år.
Batterier köper du på närmaste bildemontering.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Startbatterier klarar betydligt högre toppströmmar men endast kortvariga uttag jämfört med truckbatterier.
Startbatterierna klarar inte djupurladdning som ett truckbatteri eftersom celltypen är en annan.
Bortsett från detta går det att köra staplaren med startbatterier men undvik att köra långt ner i spänning mellan laddningarna eftersom dessa inte är deepcycle batterier.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Där ser man. 8)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det funkar men se till att ladda den efter minsta körning så du inte djupurladdar dem för ofta.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eller så lägger du ett bud på de 6 fritidsbatteri som står och tar plats i mitt garage... :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har provat både startbatterier och fritidsbatterier i min staplare, och kan inte märka någon skillnad i livslängd.
Livslängden är ca 2 år.
Det verkar vara korrosion som tar knäcken på batterierna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är korrosion som tar knäcken på dina batterier så beror det troligen på laddaren som håller för hög spänning (13.8 Volt ?) under för lång tid i laddprocessen. Höjer man spänningen ytterligare för att det skall bubbla igenom för att inte få syralagerbildning och utjämningsladdning, så får man kolla att det inte sker vid varje laddning utan kanske bara 2 ggr per år - större truckbatterier har ofta så att tryckluft där man utifrån kan bubbla igenom cellerna och den vägen blanda om elektrolyten utan att det görs genom överladdning och gasning.

Det handlar om enstaka 1/10-delar av volt om batteriet 'bara' håller 2 år, 5år eller 10 år.

Många bilbatterier kan hålla både 5 och 10 år innan de blir för dåliga - men räknat i antal timmar som de stått med laddning säg 13.8 Volt så är det inte sådär jättelänge - ca 2000 timmar per 10000 mil eller kanske 300 timmar per år för en standardkörande 1500/mil per år familj och genomsnittshastigheten 50 km/h - dessutom laddas de ur en smula inför laddning med jämn intervall - 1 års flytladdning laddning med tex. 13.8 Volt är ca 8700 timmar vilket motsvarar 29 år i bilbruk eller 43000 mil ungefär.

Har man problem med batterier som korroderar söder internt i förtid (och truckbatterier är rent ut sagt skitdyra) skall man verkligen kolla hur laddningen sköts, vilka spänningar som ligger över batteriet under lång tid räknat ned på 1/100-dels Volt i noggrannhet samt att batteriet när den är fulladdad verkligen kopplas bort från laddaren och inte ligger i floating-mode och laddare aktiveras först när spänningen går under en viss nivå, precis som många processorstyrda laddare jobbar idag.

Att byta eller bara att justera laddaren kanske kan dubbla batterilivslängden eller mer men också beroende på hur stötigt trucken går och batterierna ev. skakar sönder invändigt av mekaniska stötvågorna.

Att komma ihåg är att batterier med Kalcium-legering kan behöva lite högre laddspänning under kontrollerad tid än en antimonlegerat batteri om dessa har blivit ganska hårt urladdade - medans antimon-legerade batterier kan återladdas snabbare från djupurladdad status, men har nackdelen med större självurladdning istället. sedan finns det AGM-batterier med rent bly istället och behöver en tredje strategi...

med andra ord måste laddaren anpassas för varje batterimodell och hur den är legerad samt att detta _kontrolleras_ då och då.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Tack alla för svaren, och tack xxargs för informationen ang. batteriet. Intressant läsning!

Jag bifogar 2 bilder, en för att se vad det är för truck. och en på batteriet.
Blir nog att testa detta med bilbatteri. som mest används trucken til att bara flytta den då den står i vägen i verkstaden :D Men det är alltid bra att ha en för att lyfta lite grejer.

Vad tror ni blir bäst av: Startbatteri och fritidsbatteri? Trucken används bara korta studen, och i 99% av fallen så är det inga tunga lyft. Som mest någon gång 200kg.
truck1.jpg
truck2.jpg

Tackar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Med riktig laddare spelar det nog mindre roll vilken typ av batterier du väljer där. Det lillaj ag har kört med vanliga resp fritidsbatterier tycker jag dom hållt lika länge.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom batterierna var inte nya - typ 19 år och med den infon så skall man nog inte klaga om de verka lite trötta idagsläget...

Med kalciumlegerade batterier och laddning kort efter varje användande eller i allafall en gång per 6 månader om man inte använder trucken, om man inte har en passande storlek av intelligent laddare liknande CTEK.

Antimonlegerade batterier bör man ladda per 1-2 månader då dessa har hög självurladdning och också kollas i samband med laddning när det gäller elektrolytnivå då de i samband med självurladdning också har hög vattenförbrukning ( då självurladdningen skapar väte och syre av vattnet) .

Man kan säga grovt att batterier med skruvkorkar är antimonlegerade medans MF-batterier - dvs. utan vattenpåfyllningskorkar och har en laddningsindikatorfönster med färgad kula i botten är till 99% är kalcium eller kalcium/silverlegerade.

är batterierna av AGM-typ så brukar det stå så med stora bokstäver och den ganska feta prislappen.

en sak om man köper intelligenta laddare - så måste laddaren matcha batteriet i kapacitet då en för liten laddare aldrig får 'klartecken' att batteriet är fulladdat utan kan stå och ladda med 14.4 Volt utan att strömmen går ned tillräckligt lågt så att laddaren uppfattar att laddningen är klar - och då är batteriet sönderkorriderat inom någon månad.

Tyvärr är det skitsvårt att läsa ut sådan information från förpackningen som tex. hur länge den ligger kvar på 14.4 (antimon)/14.7 Volt (kalcium) och vilka villkor som gäller för att avsluta laddningen i form av strömgräns som man måste komma under eller tidsrymd om det finns någon när man tittar efter intelligenta laddare...

Väljer du batterier över 100 Ampere så behöver du förmodligen minst 10 ampereladdare av intelligent typ om du byter laddare.

Det viktiga är att laddaren är av avslagande typ. - dvs att laddspänningen per 12-voltsblock ligger kring 12.8 - 13 Volt i vilospänning några dagar efter laddningsomgången och laddaren kör ett laddvarv först när spänningen är under 12.7-12.8 Volt - vilket gör att laddaren kanske bara laddar kort stund någon gång i månaden - för ligger laddaren på 13.8 Volt konstant så håller batteriet bara 2-3 år pga. att de korroderar sönder internt i förtid.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Nej de är verkligen inte nya, men det går faktiskt att köra trucken, dock långsamt. Höjning av gafflarna funkar bättre.. Och då har batteriet varit HELT urladdat under längre tid..

Jag skall försöka ta o låna 2 bilbatterier för att testa. När jag gjort det skall jag försöka komma ihåg att gå in och redogöra hur det gick. Kanske kan vara intressant ifall någon annan med samma frågar hittar hit.

En fråga till: Om jag använder en 12v laddare, och behöver använda trucken innan andra batteriet blivit laddat.(batt.1: 100%, batt2 <100%), skadar detta batterierna eller tappar jag bara effekt?

Tack för hjälpen!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om batterierna har stått urladdade (< 50% laddningsgrad) långa tider så har dom sulfatiserat mer eller mindre och det är normalt sett med normala laddare en icke reversibel process.

Icke reversibel sulfatiseringen börjar märkbart efter 24-48 timmar när batteriets laddnivå är under 50% och takten ökar exponentiellt ju djupare urladdad den är - det har göra med kristalltillväxt av den från början väldigt finfördelade, närmast i gel-form bildade blysulfatet som bildas vid urladdning och när kristallerna är så nära varandra (vilket i sin tur bestäms av urladdningsdjupet) att det kan vandra joner med märkbar hastighet mellan kristallerna så börjar dom större kristallerna äta dom mindre kristallerna (precis som att snökristaller blir hela tiden större i snödrivorna med tiden och det är exakt samma krafter som arbetar - att minimera kristallytan och dess yt-energier gentemot volymen) och när dessa kristaller har nått en viss storlek så kan inte processen reverseras vid laddning och kristallen blir kvar och det är därför man dimensionerar laddares ström så att den skall nå minst 50% batterikapacitet inom 24 timmar.

Det ren kapitalförstöring att låta sådana truckbatterier stå oladdade mer än 24-48 timmar, det är bokstavligen som att elda med 100-lappar i värmepannan så länge de står dålig laddade...

själv tycker jag att du skall köpa 2st 12V intelligenta laddare, en laddare per batteri eller så köper du 1 st 24 V intelligent laddare.

och ja, du kan skada batteriet med lägst laddning om du kör mycket och laddar ett batteri i taget och inte slutfört laddningen av båda batterierna innan användningen. - batterierna bör inte gå under 10.8 Volt per 12-volts block vid urladdning (kan gå lite lägre vid stora kortvariga stora urladdningar men tabellen brukar sällan gå under 8 Volt i tabellerna) och vid några timmars vila efter belastning så bör polspänningen aldrig gå under 12.5 Volt i mer än 24 timmar

Det viktigaste om du vill att batterierna skall hålla länge är att man fått upp laddningsnivån över 50% inom 24 timmar efter en ordentlig urladdning - och är det startbatterier bör man aldrig gå så lång ned i urladdning - helst inte under 70% laddningsstatus.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

AndLi skrev:Eller så lägger du ett bud på de 6 fritidsbatteri som står och tar plats i mitt garage... :)
Vad är det för kapacitet och status på dem?
Skriv svar