El-konventera en gammal Stiga Villa, åkgräsklippare
El-konventera en gammal Stiga Villa, åkgräsklippare
Har lagt vantarna på en gammal Stiga Villa. Förmodligen från 90 talet med fronklippaggregat.
Den behöver lite kärlek och en ny motor.
Jag är något novis på att ett sådant stort projekt och tänkte att man kanske kunde bolla lite ideér här.
Har tidigare byggt en radiostyrd Ikea möbel. Ett budgetbygge för en en pjäs som sattes upp på Uppsala stadsteater. Den bestod av en trampil en 12V skruvdragare från jula, en gammal motorstyrning för RC bil, En, ihoplimmad och servostyrrd, dubbeltrappbrytare för back och två feta servon till styrning. Den funkade väl OK.
Det enklaste är ju att byta den gamla 8hp motorn rakt av och se till att hitta en elmotor med samma spindeltyp som briggs och stratton som satt. Sätta remskivan på den och använda växellåda och remmar osv. Men det kanske inte blir så effektivt.
Bäst är väl en motor för framdrift utan växellåda men med en bra kontroller och en separat motor för klippdäcket.
Det är väl där någonstans jag är just nu.
Klipparen har kedjedrift från växellådan direkt ner till frontaxeln. Så det borde gå att sätta en elmotor där och direkt driva hjulen med den.
Men beronde på motor behöver man kanske ändå någon utväxling?
Den behöver lite kärlek och en ny motor.
Jag är något novis på att ett sådant stort projekt och tänkte att man kanske kunde bolla lite ideér här.
Har tidigare byggt en radiostyrd Ikea möbel. Ett budgetbygge för en en pjäs som sattes upp på Uppsala stadsteater. Den bestod av en trampil en 12V skruvdragare från jula, en gammal motorstyrning för RC bil, En, ihoplimmad och servostyrrd, dubbeltrappbrytare för back och två feta servon till styrning. Den funkade väl OK.
Det enklaste är ju att byta den gamla 8hp motorn rakt av och se till att hitta en elmotor med samma spindeltyp som briggs och stratton som satt. Sätta remskivan på den och använda växellåda och remmar osv. Men det kanske inte blir så effektivt.
Bäst är väl en motor för framdrift utan växellåda men med en bra kontroller och en separat motor för klippdäcket.
Det är väl där någonstans jag är just nu.
Klipparen har kedjedrift från växellådan direkt ner till frontaxeln. Så det borde gå att sätta en elmotor där och direkt driva hjulen med den.
Men beronde på motor behöver man kanske ändå någon utväxling?
-
Re: El-konventera en gammal Stiga Villa, åkgräsklippare
På youtube finns det många ombyggda åkklippare.Det är aldrig fel att sno goda ideer.
Har du några länk tips på rak arm?
Har kollat på en del, det finns mycket bra.
Denna är ju ganska galen och lite overkill kanske.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... VFfOLpCupA
Har kollat på en del, det finns mycket bra.
Denna är ju ganska galen och lite overkill kanske.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... VFfOLpCupA
Kanske inte så el-relaterat, men svärfar byggde om sin gräsklippare där ramen förstärktes och förlängdes och motorn byttes ut mot en gammal Golf dieselmotor. Den går fint och stannar inte för en sorkhög kan jag lova 
Om jag vore dig skulle jag kolla på motor och generella lösningar genom att slakta en begagnad permobil.

Om jag vore dig skulle jag kolla på motor och generella lösningar genom att slakta en begagnad permobil.
Ha
Såg en gräsklippare på blocket med golf disel motor. Stod att man måste ha "motorvana" Kan det varit den?
Ja en permobil motor skulle ju vara något. Har också tänkt på sån skurmaskin. Läste någonstans att det kanske sitter en sån b&s Etek motor i dessa.
Kollar vidare. Just nu är jag mera i leta nytt klippdäck. Gamla Stiga Villor är hårdvaluta här i Dalarna...

Ja en permobil motor skulle ju vara något. Har också tänkt på sån skurmaskin. Läste någonstans att det kanske sitter en sån b&s Etek motor i dessa.
Kollar vidare. Just nu är jag mera i leta nytt klippdäck. Gamla Stiga Villor är hårdvaluta här i Dalarna...
Jag har två stiga villor, den ena lite nyare och den andra lite äldre. Den nyare kom med huset och klippte gräsmattan i nästan två sommrar innan motorn bara stannade, det klippaggregatet har vi svetsat och lagat med silvertejp. Ena klipptornet har fått nya lager, det andra låter fortfarande helvete. Den äldre köpte jag som reservdelsmaskin men med trasig motor, den är i bättre skick. Jag har oxo vart grymt sugen på att elkonvertera dem, men ska man sätta en elmotor istället för förbränningsmotorn så får man nog väldiga förluster och man får ha en liten släpkärra med blybatterier.
Summa summarum är att jag har två stiga villa-helveten stående. Funderar på att köpa en ny motor till den äldre.
MVH: Mikael
Summa summarum är att jag har två stiga villa-helveten stående. Funderar på att köpa en ny motor till den äldre.
MVH: Mikael
Ja precis
Jag tänkte sumpa växelådan och sätta elmotor för framdrift i dess ställe. Så att Elmotorn direkt driver framhjulen med kedjan.
Sedan en motor någonstans helst på klippaggregatet för att driva enbart klipparen.
Stiga park Mirage har två motorer kanske man kan köpa ett sådant aggregat löst för att fuska lite.
Jag tänkte sumpa växelådan och sätta elmotor för framdrift i dess ställe. Så att Elmotorn direkt driver framhjulen med kedjan.
Sedan en motor någonstans helst på klippaggregatet för att driva enbart klipparen.
Stiga park Mirage har två motorer kanske man kan köpa ett sådant aggregat löst för att fuska lite.
Hittade en bild på klipparen.
Här ser man hur de monterat motorn. Något sådant tänkte jag göra själv. Ganska enkel konstruktion.
Här ser man hur de monterat motorn. Något sådant tänkte jag göra själv. Ganska enkel konstruktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.