Hej!
Nu har jag kört fast, så det får bli en fråga på forumet från en nybörjare. Håller på att bygga ett nätagg. till min UV-låda. Jag har en transformator http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -va-p44317 till vilken jag ansluter nätspänning till 1 och 6. 11 och 8 byglar jag och sedan ansluter jag 12 och 7 till en likriktarbrygga. När jag tittar på sekundärspänningen i ett oscilloskop utan likriktarbrygga (utan last) så har jag den förväntade sinuskurvan (drygt 24V, 50Hz), men när jag ansluter likriktarbryggan (utan last) så visar oscilloskopet inte den likriktade spänning som jag förväntar mig [img][/img]. Noterar även att transformatorn går obehagligt varm då. Jag har även testat med en annan transformator samt med två olika likriktarbryggor och 4 dioder, så jag misstänker att jag gör något grundläggande konceptuellt fel här. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig på traven?
/Mattias
Transformator och likriktarbrygga (nätagg)?
Transformator och likriktarbrygga (nätagg)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Transformator och likriktarbrygga (nätagg)?
Beskrivningen är lite vilseledande på bilden tycker åtminstone jag.
Ohm-mät lindningarna först så du är säker på hur de är kopplade på trafon. (Tag bort byglingen mellan 8 & 11 när du mäter)
Trafon bör inte bli särskilt varm när den går på tomgång med en likriktarbrygga.
(DC-spänningen bör stiga till c:a 34 Volt när du kopplar på en elektrolytkondensator efter bryggan).
Ohm-mät lindningarna först så du är säker på hur de är kopplade på trafon. (Tag bort byglingen mellan 8 & 11 när du mäter)
Trafon bör inte bli särskilt varm när den går på tomgång med en likriktarbrygga.
(DC-spänningen bör stiga till c:a 34 Volt när du kopplar på en elektrolytkondensator efter bryggan).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tror jag har löst mitt lilla problem. Det var 12-7 som skulle byglas, inte 11-8. Nu ser spänningen ut som förväntat.
Skönt att det fixade sig!
Som jag misstänkte - En tvetydig beskrivning på trafon.
Som jag misstänkte - En tvetydig beskrivning på trafon.