HHO generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f95heka

Re: HHO generator

Inlägg av f95heka »

Håller med dig. Man bör nog ha ett rätt bra flöde på HHO:n om man skall nå 4%.
Funderar dock på hur det blir när man utöver den lilla mängden väte även har en massa bensin inblandat och alltihop dessutom hålls vid högt tryck och temperatur. Känns som om det skulle kunna samspela på något sätt.

(Spekulation / filosoferande)
Om man kört på ett gasformigt bränsle hade det känts enklare, minns något om partiella gastryck från kemilektionerna. (dvs naturgasen binder upp en hel del av det tillgängliga syret och därmed ökar koncentrationen vätgas i förhållande till syrgasen)

Får sova på saken..
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

danei skrev:Vad här katalysatorn med saken att göra.
Dem omvandlar bl.a. kolväten och syre till vatten och koldioxid. CxH2x+2 + [(3x+1)/2]O2 → xCO2 + (x+1)H2O.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det gör de. Men den absoluta majoriteten av kolvätena omvandlas till vatten i motorn, det är ju bara det som råkar smita igenom som katalysatorn tar hand om. Det är inte märkbart mer vatten i avgaserna från en katalysator bil.
jgb

Inlägg av jgb »

Själv tror jag att man kan göra mycket med förbränningsmotorer och bilar. En liten OT anekdot.

Far min körde ner sin -88 740 GLE ner till Turkiet år 93. Lokala verkstaden tyckte att han borde installera gas drift på bilen och farsan rådfrågade mig. Jag ringde till Bilia Haga och rådfrågade senioren i verkstaden.
- Han tyckte att det var galet , bilens motor skulle torka ut, explodera mm etc.
Rådfrågade en vän som sover med motorer och bilgalen , han tyckte samma sak samt att turkar var galna :lol:

Jag varnade pappa min och tyckte att det nog inte var nån bra idé så han tackade nej första året. Nästa år övertalades han av en annan lokal mekaniker och installerade:
- En gastub (sånt som man har till grill mm) i bakluckan.
- Ett rör från tuben till motorn in i förgasaren/insprutningen (den motor varianten har hybrid, hade varit ännu enklare med bara förgasare eller insprutning)
- En elektronik-box (som en halv ciggpaket) i förarhytten under vreden för strålkastarna.

I början så brände den både bensin och gas samtidigt (mekanikern hade aldrig jobbat med hybrid förgasare/insprutning eller Volvo öht) nån besök senare så löste det sig och funkar både på gasdrift eller bensin.

Har funkat perfekt sen dess och enda som är bytt är elektronik-box (nyare modell) samt en fast gastank ämnad för konverterade bilar med gas påfyllning utanför bilen. Tankar från vanlig mack det som känns bäst.

Billig enkel installation , drift (var billigare förr när det var från gastub) och inga bekymmer hittils.
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Polisen verkar inte så road av HHO drivna bilar. :lol:
http://www.unt.se/sverige/vatgasexperim ... 17754.aspx
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

:doh: Härligt då fick "Big oil" konspiratörerna lite mer vatten på kvarnen! :bravo:
FireFly

Inlägg av FireFly »

Jag har en liten tanke..

När man kör en motor med kompressor så drivs ju den av motorn via en rem, alltså tar den energi från motorn men ändå så kan man få ut mer effekt från den.

Vad är det då som säger att HHO generatorn inte skulle funka? Och vad är verkningsgraden på knallgas jämfört med vanlig bensin?
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Man får inte mer effekt av kompressorn, man får mer effekt av det extra bränsle man kan förbränna med mer luft i cylindern. De extra energin kommer alltså fortfarande från macken.
FireFly

Inlägg av FireFly »

Jo så långt är ja med..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du använder effekt från motorn för att spjälka vatten som du sedan leder in i motorn och förbränner med en maximal effektivitet om 50% kommer du alltså att förlora effektivitet totalt sett. Att sammanfoga knallgas kommer aldrig att ge mer energi än att den energi som går åt att slita vatten isär för att få knallgas, alltså är det en förlustaffär.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Nailed it, Icecap.
Fast du glömmer att räkna in venus förhållande till jupiter. Hur ska du komma över 100% effektivitet om du glömmer venus?!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade faktisk räknat in Jupiters position och dragningskraft, jag struntade dock i reflexkoefficienten. Dock gav månens dragningskraft så pass med negativ flumenergi att naturkraften blev återställd till 97,3%. Tråkigt men sant. Kanske man ska be NASA flytta deras rover till en annan position så energifluxen kan vändas till positivt? Med lite tur kan det påverka månens dragningskraft till att ge positiv flumenergi? Får räkna lite på detta, det vore ju härligt att kunde få gratis energi, bara vid att köpa bensin...
Thomas O

Inlägg av Thomas O »

En bilmotor med 2lit. slagvolym drar vid 3000 rpm (landsvägsfart) i sig 3000liter luft i minuten, det borde vara svårt att komma upp i tilräckliga HHO gasmängder för att göra någon skillnad. Men jag har sett ett Youtubeklipp där en HHO entusiast berättar att hans bil går snålare, tystare och snabbare med HHO, hade klippet varit längre hade antagligen rosthålen självläkt också. :)
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

:tumupp:
letade efter "gilla" knappen till inlägget ovan.. sen kom jag på att det inte va facebook ja va inne på.. :P
haha..
jo de e nog lite tufft att få till gas i den takten..
choppertony

Inlägg av choppertony »

Kanske bättre att bygga en ångdriven bil om man skall ha vatten med sig. Så får man ha släpet med sig med pellets eller kol :)

Säkert lättare att få bilen i rullning än med en HHO-generator, men kanske inte så miljövänligt
Skriv svar