Hjälp med att hitta (kondensatorbyte-moderkorts) tråd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Hjälp med att hitta (kondensatorbyte-moderkorts) tråd.

Inlägg av pagge »

Jag minns att det fanns en tråd här på forumet som handlade om byte av kondensatorer på moderkort, speciellt hade nån lyckats få ett gäng kondensatorer att byta ut gratis av moderkortstillverkaren. Nån som kommer ihåg vad tråden hette. Har sökt som en galning utan att hitta =(.
Problemet med pösmagade ellyter är tyvärr aktuellt för mitt gamla Abit BP6 mamma kort.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Misstänker att garantin på ditt moderkort gått ut?
Vet tyvärr inte heller vad tråden hette...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det är väl bara att leta reda på samma värden som de pösmagade kondingarna och byta? Så gjorde jag med "compaq-moderkortet" jag hade problem med. Iofs är ju kondingarna ganska dyra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går ju att slänga iväg ett mail till generalagenten och fråga. Du kan ju inte får mer än ett nej. Annars är det bara att göra som EagleSpirit säger.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Frizell: Jo, för många år sen. Det är en dual celeron med de legendariska 300 (eller var d 333?) processorerna som gick att klocka så fint :). Mest av nostalgiska skäl jag skulle vilja ha den levande igen, får ej kosta för mkt.

De skyldiga i fråga är

4st 1mF 10V och
3st 1.5mF 6.3V.

Och sitter inte helt överaskande i switchdelen som gör om 3.3V till den spänning processorn skall ha.

De på mammakortet är 8mm och sitter tätt ihop, medans alla med liknande värden jag hittat (t.ex. 67-234-07, 67-232-74) är 10mm. Fast nu funderar jag på att strunta att de är 2mm för tjocka, och böja benen litegranna och inte löda dom alldeles mot kortet. 2mm extra ben borde väl inte göra allt för mkt?

Vad tror ni om kondningarna jag kikade ut från elfa (67-234-07, 67-232-74), blir de bra? Ena är 2.2mF istället förv 1.5mF, men det borde väl inte vara så kritiskt då det är switchnings glättningskondningar? Hur som helst är det ju 20% tolerans på dom, så det känns som om det inte är hela världen, och för mkt borde vara bättre än för lite väl?

edit:
danei: Det var det jag funderade på, därför jag kom å tänka på den som skickade iväg ett mail och fick nya kondningar, tänkte om jag hade tur var det ett abit kort och då skulle jag kolla vilken mailadress han spammade :)

såg att det finns en hel sida frö detta ändamål :)
www.badcaps.net/kits
Skriv svar