Namnet Bahco håller Bruksboklass i bästa fall

Användarvisningsbild
bit96

Re: Namnet Bahco håller Bruksboklass i bästa fall

Inlägg av bit96 »

Bahco är visserligen ett varumärke som förknippas med viss kvalitet.

Men för ca 20 år sen, eller liknande, listade vi av någon anledning verktygstillverkare och fann då lite överraskande att Bahco inte är ett verktygsbolag utan ett investmentbolag.

Så det kan tänkas att ett bolag vars affärsidé är att köpa och sälja andra bolag istället för verktyg har andra prioriteringar än verktygskvalitet.

I sammanhanget kan man ju nämna DeWalt som ansågs som ett kvalitetsmärke förr.
De köpte ju upp Skil (eller liknande lågprismärke) och satte i princip De-Walt-dekalen på Skil-maskinen.

Och Metabo som bl.a. gör/säljer bänkslipmaskiner. De som monteras i Kina är skräp, medans de som monteras i Tyskland håller utmärkt kvalitet. Eller om det var tvärtom. :humm:

Det är idag jättesvårt att köpa verktyg med kvalitet. Det räcker inte att med att tro att ett varumärke skall garantera kvalitet.
Utom möjligtvis Kamasa som Icecap nämde.
Tillsvidare sätter jag likhetstecken mellan Kamasa och kvalitet.
plan9

Inlägg av plan9 »

Jag undrar också vad löparen är tänkt att användas till ? jag har aldrig sett en sådan på en vinkelhake, och aldrig kännt behov av en ?
Tanken är väl att man ska kunna markera samma mått med en penna på ett enkelt sätt utan behöva läsa av hela tiden. Men med den konstruktionen kunde de låtit plastbiten stanna i fabriken.
Hur var själva vinkeln då ? det är ju ändå det intressanta på en vinkelhake.
Jag vet faktiskt inte. Jag blev så besviken över att magneten föll av så det var inte lönt att ens testa.
Om du zoomar fjärde bilden så anas precisionen på den inre kanten. Bara en en pressad aluminiumprofil. Ingen fräsning här inte.
Jag är seriöst riktigt ledsen över detta. Bahco gjorde alltid de bästa skiftnycklarna i mitt tycke. Nu får det bli tysktillverkat.
Shargo

Inlägg av Shargo »

För mig är det Knipex när det gäller polygriper o muttertänger. Mutterförstörare (sk skiftnycklar) klarar jag mig utmärkt utan.
I övrigt har jag gett upp om att kunna hålla ett fabrikat som är prisvärt utan det blir bedömning från fall till fall.

När det gäller verktyg som ovan visade vinkelhake bör man fundera på om det är avsett för snickeri eller maskinverkstad. Snickaren har sällan behov av den där sista noggrannheten medans han inte vill släpa på en vinkel helt i stål. För vinkelhakar finns det ett enkelt test: jämför dem mot varandra och annan modell!

Rätt verktyg till rätt tillfälle, köp verktyg med ögon, händer och plånbok - inte efter namn.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

om det är avsett för snickeri eller maskinverkstad
Precis så
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Sv: Namnet Bahco håller Bruksboklass i bästa fall

Inlägg av LHelge »

Vid snickeri har jag fastnat för en sådan som jänkarna kallar för speed square
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_square

Jag kan däremot tänka mig att den är i det närmaste värdelös för finsnickeri och maskinister.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Denna typ av vinkelhake är riktigt bra, speciellt när man använder kapklinga eftersom den höga kanten gör det möjligt att hålla kapklingans kant driekt mot vinkeln :tumupp: Använder denna typ av vinkel ofta... Skulle faktiskt behöva en ny då den vi har är trasig på grund av brutalt handhavande :vissla:
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Denna har jag och den är utmärkt i kvaliteten, kostar dock lite mer, finns billigare utan ställbar vinkel men den har jag inte klämt på.
http://www.jula.se/stallbar-vinkelhake-021006
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

-07 försvann det mesta i kvalitetsväg vad beträffar deras handverkyg

En liten klenod från den tiden

edit: året då skiftnycklar & Lindströms tängerna slutades tillverkas i .se

När jag ändå är i farten kan jag passa på att kasta upp ett par bilder på en riktig raritet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av diesel 10 juli 2013, 10:05:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

bit96 skrev:Det är idag jättesvårt att köpa verktyg med kvalitet. Det räcker inte att med att tro att ett varumärke skall garantera kvalitet.
Utom möjligtvis Kamasa som Icecap nämde.
Snap-On säljer väl fortfarande hyffsade verktyg?
Förövrigt tycker jag verktygen från Biltema håller hyffsad klass, om man hoppar över de billigaste.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

snap-on och mac-tools brukar vara bra, med reservation för att dom möjligen blivit kassa dom med på senare år.

På ett tidigare jobb körde vi uteslutande med mac-tools nycklar, lindström tänger och kamasa mejslar, varför det var just så vete 17 :)

Lindström var lite skoj när vi använde en tång till en hrrm, felaktig sak, det var en vinklad avbitare och vi använde den för att knipsa av en bit plast i personsökarna vi byggde om (på den tiden det fanns personsökare som inte behövde abonnemang), när man knipsat av kanske 50 så gick ena käften av på tången, alltid på samma ställe, varvid vi reklamerade den och fick en ny, inga problem.

Men efter kanske 10 reklamerade tänger så ringde nån från tillverkaren upp och frågade hur vi använde tången egentligen :) ..dom hade noterat att vi hade sönder dom på samma sätt hela tiden, och att det inte fanns några eggskador, dom verkade mest bekymrade och försökte inte anklaga oss för nåt eller så :)
MaSc

Inlägg av MaSc »

diesel - Läckra bilder du kastat upp, nästan så man får en tår i ögat :cry: :D

Glenn - Jag gissar på att det var en ganska hård plast om käftarna slog sönder sig mot varandra när du knipsa av plastbiten :D
annars är ju Lindströms tänger dom bästa jag någonsin använt. Men men... Det är inte storleken som avgör, det är hur man använder den! :wink:
DAP

Inlägg av DAP »

Det är väl Snap-On som äger Bacho idag för det heter SNA-Group och det står nog för Snap On Europe har jag för mig.
Kan ha fel men så här har jag fått det förklarat för mig -)
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

@dap vad beträffar ägandeskapet stämmer det.
Men sna biten vet jag inget om trots att de varit min arbetsgivare, men det du skrev låter rimligt.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Snap-on äger Linström tools också.

Tycker snap-on är bra fortfarande, dock tycker jag mig märka lite sviktande kvalitet här och där.
Skriv svar