Laddningsregulator 50V->15V, 60W.

Berätta om dina pågående projekt.
Ad_nis

Laddningsregulator 50V->15V, 60W.

Inlägg av Ad_nis »

Hej.
Jag behöver en laddningregulator som sänker spänningen från ca 50V (tunnfilmssolceller) till ca 15V (Nimh-batterier, 11Ah). Jag har kollat på en dc/dc-converter 10-264-10, men tror inte den kan funka eftersom den har en kortslutningsfrånkoppling på utgången när spänningen sjunker under 15V. Min skulle behöva kunna jobba mellan 10 och 15 volt på lågspänningssidan.
Nån som har erfarenhet av nåt liknande bygge? Jag måste inte ha maximal verkningsgrad, men jag vill inte heller bara dumpa hela spänningsfallet som värme.
Tacksam för alla tips eller synpunkter.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Laddningsregulator 50V->15V, 60W.

Inlägg av Icecap »

För verkningsgradens skull måste det då vara en switchad lösning. Om man tar t.ex. en 73-132-37 (bara ett exempel av 58 hos ELFA) ska det vara fullt möjligt att ställa utspänningen till t.ex. 15V.

Med lite extra komponenter kan man lägga in en funktion som gör att den önskade ut-spänning kan begränsas av en minskat in-spänning, på det vis kan man bygga ett "självbalancerande" system.

Behöver du mer än 1,5A är det bara att hitta en annan krets som klarar det.
Ad_nis

Inlägg av Ad_nis »

Toppen, ska kolla på den. Jag behöver nog något som klarar ca 5A ut. Spänningen ut regleras nog av batteriet så den behöver inte styras. Ställer kretsen då in ingående spännIng och håller samma "utväxling", eller kan de olika spänningarna variera oberoende av varandra?
Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

NiMh batterier vill nog ha en bättra laddare än bara "ca 15V".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ad_nis: den krets klarar fortfarande bara 1,5A, alltså måste du leta efter en annan.

Och som jag skrev: kretsen gör inget automatisk annat än att försöka hålla spänningen. Vill du att den ska ta med inkommande spänning som en faktor krävs fler komponenter så att man uppnår den önskade funktionen.

Sedan är "ca: 15V" en helt fel vinkel på det hela! NiMH ska inte överladdas, speciellt inte med en ström på 4A!
Exakt hur många celler rör det sig om?

En NiMH-cell brukar ha en toppspänning på 1,45V, en driftspänning på 1,2V och ska räknas som utladdad vid 1,0V.
En ackumulatorpack på "ca: 15V" kan alltså vara "allt" mellan 10 och 15 celler och då får man ju dimensionera efter högsta spänningen vilket sannolikt kan betyda att paketet laddas sönder.
Ad_nis

Inlägg av Ad_nis »

Hej. Då missförstod jag dej gällande spänningen, den behöver inte justeras beroende av utgående spänning.
Det är en märklig slags NiMH-batterier, som enligt tillverkarens beskrivning beter sig lite som en kondensator. Det är tio celler och jag har fått uppgiften att de kan laddas upp till 15V (1,5V*10) snabbt, sedan kan de toppladdas till 16V. De ska inte sjunka lägre än 11V för att klara många cykler.
Så jag tänker att jag vill ha en krets som kan omvandla en spänning på ca 50V (ca 1A) till en spänning på mellan 10 och 15V (då ca 5A - förluster), där utgående spänning regleras av batterispänningen. Kretsen ska bryta över 15V ut och skyddar då mot överladdning, djupurladdningsskydd får en annan krets sköta (men där har jag nog koll, har byggt en regulator tidigare, som bör passa bra).

Men jag ska billigt erkänna att jag inte har nån vidare koll på hur batterierna ska laddas (cykler, om de måste tömmas innan ny laddning påbörjas mm), det måste jag förstås kolla upp.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En switch-mode regulator ställs normalt till att ge ut en specifik spänning. Ställs denna till t.ex. 15,0V kan ackumulatorn inte överladdas.

Avstängningen vid 11V får något annat reglera.
Ad_nis

Inlägg av Ad_nis »

Ja, avstängningen vid 11 volt är ju inget problem, det är ju inte laddningen som ska stängas av. Kan den här funka som "hjärta" i kretsen tror du?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan nog användas även om den primärt är för step-up, dock kan den köra step-down om man kopplar rätt.
Ad_nis

Inlägg av Ad_nis »

Ok. Då kanske den här passar bättre?
Men jag begriper inte riktigt vad Switchregulatorer gör... När jag försöker förstå databladen förstår jag det som att den "klipper upp" inkommande effekt och matar ut den i (i mitt fall) en lägre spänning? Skulle inte det innebära att effekten ifrån panelerna bara utnyttjas pulsvis, och att effekten från panelerna mellan pulserna inte utnyttjas?
(Nu förstod jag knappt själv vad jag skrev, en tydligare fråga är kanske såhär: Om jag har 50V*1A in, skulle jag då få ut t.ex. 15V*3,33A minus verkningsgradsförluster, eller skulle jag få ut 15V*1A och egentligen inte utnyttja den inkommande strömmen kontinuerligt).
Jag ser ingenstans vilken verkningsgrad man kan förvänta sig av dessa regulatorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får ut 15V 3A typ. Verkningsgraden ligger högt, med dessa spänningar kommer man över 90% i alla fall. Med en linjär kommer du att hamna på 30%

Men du behöver även ha något som styr regulatorn med avseende på inspäningen, om den försöker dra lite mer ström än panelen ger så kommer du att lasta ner den till 15V och då är du nere på samma verkningsgrad som en linjär regulator i alla fall.
Ad_nis

Inlägg av Ad_nis »

Tack, det låter ju bra. Och logiskt gällande inspänningen. Har ni nåt tips om nån liknande tråd så jag kan åka snålskjuts lite?
Men det låter ju positivt alltså, blir till att lusläsa databladet och begripa hur man styr inspänningen.
Tack för all hjälp!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Här kan du läsa mer
https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_p ... t_tracking

Det finns den del byggenom du söker. Huruvida det finns någon på forumet vet jag inte.
Ad_nis

Inlägg av Ad_nis »

Perfekt!
Tack.
Skriv svar