Bygga PSU till Raspberry PI
Re: Bygga PSU till Raspberry PI
Biltema 84793 till 99:90
Clas Ohlson 36-4446 till 99:00
Jula 937142 till 69:00
Kjell & Co 4404 till 129:00 eller 44358 till 149:00 inkl. mini-USB kontakt.
Clas Ohlson 36-4446 till 99:00
Jula 937142 till 69:00
Kjell & Co 4404 till 129:00 eller 44358 till 149:00 inkl. mini-USB kontakt.
Senast redigerad av Icecap 8 juli 2013, 21:45:20, redigerad totalt 1 gång.
En PSU till RPI som levererar 5,25V och minst 1,5A stabilt . Ingen färdig för det kan jag hitta själv utan en ritning på hur jag bygger en själv. 

-
En transformator. 4 dioder. 3 kondensatorer och en 7805 så får du ivf upp till 1.5A och 5v till den.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jo men nu är det så på detta forum!
Att man frågar efter en sak och det finns en massa personer som vet bättre!
Ibland blir man bara så less
Att man frågar efter en sak och det finns en massa personer som vet bättre!
Ibland blir man bara så less

Låter ju lätt när du säger det sådanielr112 skrev:En transformator. 4 dioder. 3 kondensatorer och en 7805 så får du ivf upp till 1.5A och 5v till den.

-
Typ så här:

Simpel sak som funkar. Dock inte den bästa kanske.
Simpel sak som funkar. Dock inte den bästa kanske.
Precis nått sånt jag var ute efter =) nån som vet vart man kan få tag på färdiga bryggor i den storleksordningen?
70-002-15 t.ex.
Ett litet tips: Om man vill bygga något själv istället för att köpa färdigt så kan det vara bra att tala om varför. Detta eftersom det nästan alltid blir dyrare att bygga själv när det gäller grejer som massproduceras.
Ett litet tips: Om man vill bygga något själv istället för att köpa färdigt så kan det vara bra att tala om varför. Detta eftersom det nästan alltid blir dyrare att bygga själv när det gäller grejer som massproduceras.
Det är inte så lätt att hitta strömförsörjning som duger till raspberry och nu ska jag tillverka ett exp kort för ett annat projekt till den och då tänkte jag bygga in strömförsörjningen på samma kort 

Men bara trafon för en linjär nätdel kostar ju en 50-lapp. Köpa en sån där switchad (nu var kanske exemplen på bara 1 A, men jag har flera hemma som ger 2 A) och använda innanmätet kan vara ett vettigare alternativ.
Ett problem med den linjära är ju att det blir en massa värme att kyla bort, switchade lösningar har inte det problemet. Och så tar den dessutom mer plats.
Om priset inte spelar nån roll så kanske det är vettigare med en 69-725-44.
Sen får man ju inte glömma att det alltid kräver lite extra kunskaper att konstruera med nätspänning. Med en färdig direkt plugin PSU så slipper du tänka på den biten.
Ett problem med den linjära är ju att det blir en massa värme att kyla bort, switchade lösningar har inte det problemet. Och så tar den dessutom mer plats.
Om priset inte spelar nån roll så kanske det är vettigare med en 69-725-44.
Sen får man ju inte glömma att det alltid kräver lite extra kunskaper att konstruera med nätspänning. Med en färdig direkt plugin PSU så slipper du tänka på den biten.