Automatisk blombevattning - pumpproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zhorts

Automatisk blombevattning - pumpproblem

Inlägg av Zhorts »

Hej,

Som så många andra här före mig så tänkte jag sitta några dagar nu och lura på ett automatiskt system för att vattna de stackars kvarvarande blommorna här hemma under semestern.

Jag fick en Raspberry Pi som "betalning" nyligen, och tänkte att det kunde ju vara roligt att använda den. Och den biten var inga som helst problem - jag har en websida som sluter ett relä som tänder en lysdiod - allt som är kvar är att koppla in pumpen och sen är allt klart. Trodde jag.

Efter idé från en annan tråd här på forumet så åkte jag till Biltema och införskaffade en vindrutespolare, komplett med tank och pump. Denna måste ju drivas av något också. Jag hade en 12V 2A batterielliminator från ELFA liggande (69-001-13) från ett avbrutet projekt, som jag tänkte borde vara tillräckligt. Det är ju bara en fånig liten pump som ska drivas ju!
Men det verkar inte som att den riktigt vill vara med och leka. Jag har kopplat pumpen direkt till batterielliminatorn för att testa. Pumpen spinner upp, men efter ungefär en sekund så slutar den. Några sekunder senare försöker den igen, med samma resultat - kontentan är att jag har en pump som är igång ungefär en sekund var fjärde sekund. Jag gissar att det är någon form av överströmsskydd i batterielliminatorn som slår till, och att det är för stor strömrusning i starten. Någon gång så har den lyckats ta sig "över kullen" och pumpar sedan glatt hur mycket vatten som helst. Mina blommor kommer drunkna!
Jag har provat att lägga på kondensatorer på matningen - jag hade 5 st 10 mF (10 000 µF) liggande, och med dessa inkopplade och uppladdade så kan pumpen köra längre första gången - precis som det borde fungera - men det räcker inte för att pumpen ska gå igång helt.

Jag känner mig väldigt handikappad så här under semestern - på jobbet finns gott om verktyg och annat trevligt som jag skulle vilja felsöka med, men inte kan. Jag har en slö billig multimeter, och enligt den så sjunker spänningen till 0V när pumpen stannar. Det är därifrån jag dragit slutsatsen att det är batterielliminatorn som är boven, men DC-motorer är inte det jag pysslar med varje dag (snarare DDR2-minnen och annat höghastighetsgodis).

Kan pumpen verkligen kräva mer än 2A? Eller är det startströmmen som spökar för mig? Någon som har något tips på en fix? Det finns en del prylar här hemma, men effektmotstånd har jag inte, annars hade jag velat testa en slow start. Jag har ett ATX-nätagg liggande, men det lilla jag läst säger att det verkar bökigt att få igång tillförlitligt, och jag har inget bra sätt att lasta ner 5V på den. Jag vill ju kunna lämna den hemma, igång, och inte få en hjärtattack när elräkningen kommer :) Allt som krävs är max någon minuts körtid ett par gånger under två veckor. Tacksam för hjälp!
Shargo

Re: Automatisk blombevattning - pumpproblem

Inlägg av Shargo »

Gissar att det snarare är tvärtom, strömmen är så låg att laddaren tycker batteriet är fullt.
Jag har en 18V DeWalt skruvdragare/slagborr som jag kör med en gammal klen Biltema-laddare utan styrelektronik. Den kan visserligen lösa ut värmeskyddet i laddaren men då får man ta i.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Jag är inte den som säger nej utan att testa - så jag kopplade in en lysdiod också, paralellt med pumpen. Den lyser snällt när jag kopplar in batterielliminatorn, men dimmas av när jag kopplar in pumpen och den stannar till, för att sedan återgå stegvis till full styrka. Jag håller alltså inte med dig Shargo - spänningen är igång tills jag kopplar in pumpen.

Är det kanske begreppsförvirring inblandat? Det jag kallar batterielliminator är ju inte en laddare, med någon form av laddningslogik, utan en konstantspänningskälla. Nätaggregat. Väggvårta. Sån där svart liten låda man sätter i väggen.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Nä det är jag som inte borde skriva när jag börjar bli trött :roll:
Fick för mig att du använde laddare för bilbatterier :vissla:
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

:) Det är kvart över sängdags, det är det.

Laddare för bilbatterier - där sa du faktiskt något. Jag har en gammal en i någon hörna tror jag, ärvd efter min farfar - den är från 70-talet säkert. Frågan är om jag vill ha den inkopplad medans jag är borta, och den kommer ju garanterat ge mer än 12 V, men det borde ju å andra sidan pumpen tåla... hmm...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En spolarpump drar en del mer än 2A! Och en dubbel drar - det dubbla!

En ynka kondensator hjälper inte speciellt mycket när det är driftströmmen som kan ligga runt 5A.

Mät Ohm över pumpens anslutning och med det värde kan du räkna ut en ungefärlig ström.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Det är säkert som du säger Icecap. Vilket gör mig förbryllad över hur det gjordes i den här tråden där det pratas om en nätdel på 1400 mA som glatt driver en spolarvätskepump. Jag använder naturligtvis bara den ena av de två pumparna jag har.
En resistansmätning gav inte så mycket - mitt mätinstrument är inte bra nog för att pålitligt skilja mellan ett fåtal ohm (mitt testmotstånd på 4.7 ohm gav samma resultat som ett på 10, och pumpen) - men det verkar inte vara mer än 20 ohm eller så, för det kan jag mäta upp.

Då är frågan: Hur hittar man hyfsat billigt en nätdel som ger 12V många A? Är det kanske datornätdelen ändå...?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

12V och 20 Ohm ger 0,6A och det ska inte få en 2A nätdel att säcka ihop!

Då det rör sig om en DC-motor är startströmmen såklart en del högre och det kan vara problemet. Nu är det ju ganska okänd för mig hur du har kopplat det men om nätdelen är kopplat till 230V innan pumpen kopplas in OCH 15mF kondensatorn sitter på nätdelens utgång borde pumpen köra när den slås på. Om kondensatorn sitter på pumpsidan av av/på blir det ju båda den och motorn som ska dras igång vid uppstart och det kan vara för mycket.

Och det verkar ju vara startströmmen som är grejen.

Så redogör gärna för exakt pumpgrejet är kopplat, det hjälper mycket.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Ah, jag trodde jag gjorde det igår kväll, men det var sent och jag var kanske otydlig. Jag har i alla fall kopplat på "rätt" sätt, kondensatorerna sitter fast på nätdelen, motorn är manuellt inkopplingsbar

Jag önskar att jag hade ett enkelt schemaritningsprogram, men det får bli ASCII art istället :)

Kod: Markera allt

-----------------o     o-------
 |        |                    |
 Nätdel  50mF                Motor
 |        |                    |
 -------------------------------
Där jag har gjort o i ritningen så håller jag sladden från motorn mot kondensatorns ben, ytterst primitiv switch :)

Vill förtydliga att resistansen jag mätte upp är MINDRE än 20 ohm, för 20 ohm kunde jag se mätinstrumentet visa 20 ohm. För allt mindre så får den fnatt och visar 0.

Testade med ATX-nätdelen nu, och det verkar fungera fint, så i nödfall så får den rycka in, om ingen har några smarta idéer de närmsta timmarna.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

https://www.m.nu/natadapter-230v-till-1 ... p-859.html (Någon får väl säga till om det är för mycket egenreklam, TS efterfrågade 12V och "många" A).

Sen finns en liten smidig pump om man inte behöver så stora volymer på en gång: https://www.m.nu/peristaltic-liquid-pum ... p-875.html
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Perfekt, egentligen - men nu hinner jag inte vänta på att få hit prylarna, tyvärr. Jag kör på ATX-nätagget och får då 5V till Hallonpajen "på köpet", smidigare än att ha tre väggvårtor i alla fall, men inte mindre :)
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Och om någon är intresserad så har jag numera ett fungerande system! Tänkte lägga upp en liten projekttråd om det, kommer en edit när den är uppe - om någon i framtiden skulle snubbla över den här tråden och undra hur det var gjort.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

det kan ju vara intressant, sitter och ska kanske göra ett eget system.
Skriv svar