Visa temperatur på LCD från datasträng

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
basekson

Visa temperatur på LCD från datasträng

Inlägg av basekson »

Hej,

Jag har ett litet projekt där jag mäter temeraturen utomhus och sedan loggar det till en databas.
Jag skulle nu vilja läsa den senaste temperaturen från filen till en LCD-display (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... lay-p90213)

Vad behöver jag? Har försökt leta lite men ge mig gärna tips på liknande projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: Visa temperatur på LCD från datasträng

Inlägg av sodjan »

> loggar det till en databas.

Vadå för databas?

> Jag skulle nu vilja läsa den senaste temperaturen från filen

Vilken "fil"? Var finns den?

Den länkade LCDn är en vanlig standard HD44780 LCD.

Hur mycket kan du och hur mycket vill du göra själv?
basekson

Inlägg av basekson »

Det är en MYSQL-databas.

Jag vill lära mig lite, är nyfiken och kan ingenting.
Jag vill att den ska vara batteridriven och i framtiden även ha wifi. Kanske utgå från raspberryPi(?)

Vill att displayen ska returnera värdet den får från urlen ex. www.minsida.se/tempApp
svaret blir +22 i displayen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Raspberry Pi och batteridriven är två ganska olika storlekar. Ska du ha någon drifttid av värde ska du ha rejäla batterier!

Sedan finns det mycket bättre val av display, helt enkelt för att pajen (Raspberry Pi) har SPI-funktion och det finns LCD-moduler med SPI-kommunikation.

Det modul du länkar till skrivs det till parallellt, det betyder oftast att man tar en mikroprocessor och gör en programfunktion som skriver till displayen. Vad den sedan ska skriva får man föra en annan programfunktion som styr.

Jag har kanske missat något men vad har en MYSQL databas med en hemsida att göra?

Såklart kan man få pajen att extrahera den önskade information och spotta ut den men då är ett display med SPI-kommunikation mycket bättre.
basekson

Inlägg av basekson »

Okej, men vad skulle du föreslå för lösning?

Webbplatsen läser från databasen, antar att det är "lättare" än att komponenten ska göra det själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att jag föreslog ett SPI-baserat LCD. Och det är mitt förslag.

I det hela tagit är "batteridrivet" sällan kompatibelt med internettillgång så om det är för att bygga en "kul grej" skulle jag definitivt rekommendera att du skippar "batteridrivet" från första stund.

Ska du ha bättre hjälp kan det vara värd att faktisk ange vad du vill veta. Om det är en fråga om ett fjärrdisplay av temperaturen i Yttre Mongoliet är internet definitivt en bra lösning, det sparar en extrem mängd skarvsladd men om det är utetemperaturen där du bor finns det redan klart till ett oslagbart pris i form av trådlösa termometrar.

Och vill du bygga ett termometer som visar temperaturen i omedelbar närhet av displayen är batteridrivet definitivt en möjlighet. Displayen kan användas för det trots att det inte är världens mest strömsnåla display och en sensor kan enkelt monteras. Det kan röra sig om t.ex. en DS18B20 som är enkel att använda. Till detta lägger man en lämplig mikroprocessor (µC) och programmerar lite och saken är biff.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Okej, men vad skulle du föreslå för lösning?

Det beror ju väldigt mycket på vad det är du har idag. Du säger
inte mycket om det så det blir ju också svårt att föreslå något.

Så vad är det du har? Och vad har du gjort själv av det?
Vill du att den nya lösningen ska vara helt fristående från
det befintliga eller kan du tänka dig att modifiera det du har
idag för att lägga till LCD-funktionen?

> Webbplatsen läser från databasen...

Vad har "webbplatsen" med LCD funktionen att göra?
Förrutom att den kanske visar samma temperatur?

> antar att det är "lättare" än att komponenten ska göra det själv.

Jag är inte alls med på hur du menar... Göra vad? Läsa från databasen?

Vill du ha en funktion på samma server som webbservern (är det samma
server som där databasen ligger?) ligger på och som skriver till LCDn?
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Som jag förstår det så har TS någon historia som spara temperaturen i en databas.
Nu vill TS han kunna se den senaste temperaturen på en liten display, utan att behöva sparka igång sin dator på skrivbordet för att kunna se tempraturen, och kanske tom på annan plats. TS har förmodligen en nätverkskabel i närheten av där tempraturen ska visas.

Om du vill använda RasPi och kör utan batteridrift som Icecap föreslog så kan du lika gärna skaffa en liten skärm med hdmi. Du kan dessutom se betydligt mer info samtidigt. Kanske tom en touchskärm...

Men vill du ha displayen så kanke en Arduino med ethernetshield. Och den skickar en fråga till databasen efter aktuell temratur med ett lagom tidsintervall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men då gör du ett antal antaganden kring hela den
befintliga lösningen som i alla fall jag inte vet något om.
Jag väntar hellre på en beskrivning av vad han har idag.

Ett annnat enkelt alternativ till RasPi eller Arduino är en
vanlig "platta". Då kan han köra samma webb-bild som idag.

> så har TS någon historia

Det kanske är *den* som ska kompletteras med en display.
Vad nu den där "historian" kan vara eller om den ens existerar...
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Existerar verkar den ju göra då TS skriver att värdena sparas i en databas och dessa även precenteras på en web-sida. Men jag såg att det fanns längtan efter wifi, det finns väl wifi-shields till Arduino.

Sodjan, självklart gör jag antaganden om det inte finns en färdig förutsättning, det är så jag är lärd!
Om antagandet är felaktigt så får TS korrigera.

Som min gamla examinator sa -Gör alltid antaganden! -Har jag inte täckt alla förutsättningar som ni behöver för att lösa uppgiften så gör era egna antaganden!
Det räddade många poäng på tentorna med kommentaren -Du var mig en lurig dj-v-l. Året efter hade han täckt upp mer.
Skriv svar