Stor förstärkare med ryska GU-72

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jörgen S

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av Jörgen S »

Hurvida det självsvänger eller inte beror ju på kretsen och framförallt layouten. Då jag testade så var det med motstånd eller strömkällor på anoderna.
Induktiva komponenter beter ju sig som bekan lite annorlunda.
En sak som funger bra mot självsvängning är att sätta ferriter på anodanslutningarna.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fan jag blev lite sugen på att bygga ett slutsteg nu oxå, orkar inte ta tag i mitt 813 bygge som fortfarande enbart är mono, den funkar men jag måste bygga ett chassi :/

Däremot har jag två EL34 monosteg som behöver byggas om, utgångstransformatorerna ska bytas och steget rivas ut och byggas om från grunden, fördelen där är ju att jag har ett par snygga chassin redan

Eller så köper jag ett par utgångstrafos till mina 6C33C rör, det är ju kul det med

Fast jag kanske ska bygga nått med lådan med 807 rör jag har, fast då behöver jag oxå köpa utgångstrafos...

dammade av ett litet bygge med 6L6 jag slängde ihop för några år sedan, nåja dammade iaf av halva chassit :/ det låter bra fast chassina är inte de snyggaste

så många projekt och så lite tid...
IMG_1884.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fuling skrev:I PP-steg kan man använda såna trix för att balansera bort brum på alla möjliga håll i kretsen, i SE-kopplingar är man mer tvungen att se till att inga brumkällor kommer i närheten av signalvägen. Hade katoden, som jag först trodde, varit ansluten till ett mittuttag på glödtråden så hade man haft en sportslig chans att balansera bort brummet även i SE men när den nu är ansluten till ena änden av glödtråden lär det nog behövas DC för att bli tyst. I de sammanhang rören är avsedda att användas spelar nog lite 50hz-brum ingen roll, men hemma i vardagsrummet ska det inte morra.
Sorry, jag blandade nog ihop det med nån annan av alla rörtrådar som är aktuella här på forumet nu. :oops:

Jag hade helt bestämt för mig att det var en koppling med två rör där det ena röret mest var kopplat som konstantströmgenerator eller "motstånd" och det andra som vanligt förstärkarsteg, där båda alltså sitter i en stege ovanför varandra.

Vet inte var jag drömde ihop en sån koppling, kanske tråden med retro-piratradiosändaren? :wink: :shock:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SRPP eller muföljare.
Fuling

Inlägg av Fuling »

Sådärja, ridande på en våg av inspiration grävde jag djupt i plåtförrådet och sågade till ett chassi igår kväll. Än så länge bara en fyrkantig låda med måtten 53 x 33 x 12cm med en lite uppstickande frontpanel. Ämnar ta upp hål för rörhållare och liknande ikväll, postar en bild eller två framöver när det börjar likna något.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fick för mig att mäta upp lite ryska rör på curve tracern idag

detta röret imponerade på mig, väldigt linjära kurvor ett bra drivrör.

20v div
5 mA div
0,5v step
Ra 1kohm
IMG_1924.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och röret är?????
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

6e6p

triodkopplad
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Så hur går det med byggandet? Jag råkade köpa några GU-72 själv tillsammans med en bunt andra rör som GU-13 och GU-81 samt GP-3, det sista har samma sockel som GU-72
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en del andra projekt som ligger närmre att bli färdiga. Just nu ska jag gifta ihop en digital förförstärkare (i byggsats från Kina) med en färdig buffertkrets med 6N3. Jag har dock plockat ur röret och förlagt det men jag har några ryska 6N3P, någon europeisk ECC85 och kanske någon LME 2C51.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

har du löst anodanslutningarna på dina gu72 rör? det var inte lätt att hitta 25mm anslutningar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bockar kopparremsor och drar fast dessa med en skruv. Ska bygga burar av sträckmetall.

Bild
Skriv svar